Yamaha FZS

W 1997 roku Yamaha na Paris Auto Show zaprezentowała nową linię sportowo-turystycznych motocykli o nazwie FZS. Gdy rok później model FZS 600 wszedł do oficjalnej sprzedaży imponował osiągami. Wyposażony w jednostkę napędową z YZF600R o pojemności 599 cm ³ generował moc 95 KM. Dzięki dopracowanej aerodynamice pół owiewki ze średniej wysokości szybą oraz niedużej wadze 189 kilogramów jednoślad rozpędzał się do 220 km/h, zawstydzając niejedną sportową maszynę. Silnik zapożyczony z Thundercata został zmodernizowany, dzięki czemu odznaczał się bardziej liniowym oddawaniem mocy oraz lepszą pracą w średnim zakresie obrotów. Żwawa jednostka sprawdzała się zarówno w podróży, jak i podczas codziennego użytkowania, a co ambitniejsi wyciskali z niej ostatnie soki na torze. Reszta konstrukcji również nie bała się wyścigowej jazdy. Tarczowy układ hamulcowy oraz zawieszenie pochodzą z flagowego SuperSporta Yamahy- modelu YZF-R1, co gwarantuje bezkonkurencyjną jakość i precyzję. Niestety pod koniec 2003 roku ogłoszono koniec sprzedaży popularnej "600-tki", co było efektem przestarzałej konstrukcji jednostki niespełniającej norm emisji spalin Euro 2. W 2001 roku pojawiła się większa wersja Fazera, model FZS 1000. Motocykl idealnie wpisywał się pomiędzy ekstremalnie sportowy charakter YZF-R1, a ociężałego szosowego turystyka XJR 1300. Jednostkę napędową o pojemności 998 cm ³ przeszczepiono ze wspomnianego superbike'a, jednakże moc oraz moment obrotowy zostały dostosowane do spokojniejszej charakterystyki jednośladu. Mimo to moc 143 KM gwarantowała nieziemskie przyspieszenia, według producenta FZS 1000 do "setki" dochodzi w 2,9 sekundy. Niestety mocny piec nie szedł w parze z nowoczesną konstrukcją (rama z rur stalowych, brak podzespołów z lekkich stopów), dlatego w 2005 roku zakończono produkcje pierwszej generacji. Na jego zastępstwo stawił się nowoczesny model FZ1. Gama FZS kojarzy się większości jedynie z dużymi jednośladami, jednakże ciekawostką jest obecność modelu o niewielkiej pojemności 150 cm ³. Mały FZS produkowany był głównie na rynek indyjski, choć w Europie również można spotkać pojedyncze egzemplarze. Niestety przez bardzo prostą konstrukcję (np. bębnowy hamulec na tylnej osi) oraz niedopracowaną stylistykę nie zyskał dużej popularności w naszych stronach. Niezależnie od pojemności skokowej oraz daty produkcji motocykle z serii FZS to bezkonkurencyjni liderzy początku XXI wieku w segmencie szosowo-turystycznych jednośladów ze sportowym sercem. Zachwycają wszechstronnością, bezproblemową eksploatacją i precyzyjnym prowadzeniem. O niekwestionowanym uznaniu w świecie motoryzacji świadczy duża sprzedaż, pozytywne opinie użytkowników oraz wysokie noty osiągane w testach prestiżowych magazynów "Cycle World" i "Motorrad".

FZS 600

Gdy na początku lat 90' Yamaha swoim modelem XJ 600 stworzyła budżetowy segment motocykli klasy "600", reszta japońskich gigantów wzięła się do intensywnej pracy. Każdy bowiem chciał skorzystać z nowo powstałego trendu, tym bardziej że w grę wchodziły nie małe pieniądze i szybki wzrost popularności marki. Pomysł na motocykle tej klasy był banalnie prosty, każdy z producentów miał szerokie pole do popisu. Wyprodukowany i sprawdzony silnik obniżał koszty produkcji finalnego produktu i na wstępie wzbudzał zaufanie wśród motocyklistów, a zawieszenie i układ hamulcowy z mocniejszego modelu nie stawiały znaków zapytania, bez problemu sprawdzając się w motocyklu o mniejszych osiągach. Gdy wszystkie te podzespoły włożymy do taniej w wykonaniu stalowej ramy, pozostaje jedynie wydać trochę środków na stworzenie nowej linii nadwozia i ogólnej stylistyki. Kierując się tymi założeniami otrzymujemy nowy model za przystępną cenę, którego większość podzespołów jest już przetestowana, dzięki czemu również marketing pochłania mniejsze koszty. Nie trzeba było długo czekać na odpowiedź dla Yamahy. Już 3 lata po premierze XJ-ta Suzuki zaprezentowało GSF 600 Bandit, a w 1988 roku Honda wypuściła model CB 600 Hornet. Oba modele zepchnęły przestarzałego Japończyka z Hamamatsu na boczny tor. Aby odzyskać prowadzenie Yamaha wprowadziła do sprzedaży broń masowego dostępu, czyli FZS 600. Motocykl z silnikiem od YZF 600 Thundercat zdeklasował rywali. Chłodzona cieczą jednostka napędowa o pojemności 599 cm ³ generowała moc 95 KM i maksymalny moment obrotowy 62 Nm, dzięki czemu do "setki" dochodziła w imponujące 3,3 sekundy. Także na prostej konkurencja nie miała szans, bowiem Yamaha w zatrważającym tempie rozpędzała się do 215 km/h. W parze z osiągami szły także podzespoły z pierwszej generacji modelu YZF-R1. Najlepszy w tej klasie tarczowy układ hamulcowy, cztery gaźniki firmy Mikuni oraz sportowe zawieszenie przewyższały skutecznością możliwości FZS-a. Jednakże FZS 600 to nie tylko motocykl do dynamicznej jazdy, świetnie spisuję się także w podróży. Wyprostowana pozycja za kierownicą, wygodna i obszerna kanapa oraz zadowalająca aerodynamika pół owiewki ze średnią szybą zachęcają do dalszych wypadów. Elastyczna sześciobiegowa przekładnia pozwala na powolną miejską jazdę nawet na najwyższym przełożeniu, dzięki czemu w mieście nogi kierowcy mają szansę na odpoczynek. A jeśli na trasie szybkiego ruchu zajdzie konieczność wyprzedzenia innego pojazdu, to nawet na szóstym biegu dysponujemy sporym zapasem mocy. Wbrew powszechnym opiniom wybór FZS 600 na pierwszy motocykl jest dość kontrowersyjny. Mimo doskonałego osprzętu i wyśmienitych hamulców, nie można zapomnieć że jednostka napędowa pochodzi z motocykla klasy superbike. Co prawda przez zmniejszenie średnicy przelotu gardzieli gaźnika lekko utemperowano moc, lecz nadal jest to prawie 100 konna maszyna. Oczywiście jest to dobry wybór biorąc pod uwagę jakość wykonania ,bezawaryjność i koszty eksploatacji, jednakże osiągi według wielu dyskwalifikują ten jednoślad na pierwszy kontakt z motoryzacją. W 2003 roku po oblaniu testu emisji spalin normy Euro 2 produkcja pierwszej generacji dobiegła końca, jednak już na kolejny sezon Yamaha wypuściła zmodernizowaną wersję o nazwie FZ6 Fazer.



FZS 1000


Darmowa dostawa
darmowa dostawa
przy zakupach powyżej 350 zł
Darmowy zwrot
darmowy zwrot
do 15 dni bez podawania przyczyny
Wygodne raty
wygodne raty
uzyskasz je przez internet
ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe