Yamaha XJ

XJ 550


XJ 600


XJ 650


XJ 700


XJ 750


XJ 900

Model XJ 900 (będący następcą przełomowej Yamahy XJ 650) to jeden z najbardziej uniwersalnych motocykli szosowo-turystycznych w historii japońskiej firmy. W napływie podobnych maszyn innych renomowanych producentów (Honda CB 900, Suzuki GS 850, Kawasaki Z1-900) konstruktorzy z Hamamatsu musieli wykazać się nie tyle zaawansowanym zapleczem technicznym czy rozległą wiedzą o najnowszych innowacjach, co sprytem i przemyślanym podejściem do ówczesnego klienta. Najlepszym potwierdzeniem tej tezy będzie konfrontacja możliwości jednostki napędowej z parametrami ramy, zawieszeń i układu hamulcowego. Motocykl miał imponować osiągami, lecz jego budowa nie mogła narzucać zbyt dużej ceny wyjściowej. Jak pokazują wyniki sprzedaży takie rozwiązanie przyjęło się wśród użytkowników z całego globu bardzo dobrze. Niedługo po premierze, która miała miejsce jesienią 1983 roku, XJ 900 zyskał zaskakującą popularność. Ceniono go przede wszystkim za wszechstronność, żwawą jednostkę napędową oraz dobre właściwości jezdne. Na drugim planie motocykliści stawiali bardzo prostą konstrukcję, która umożliwiała wykonanie większości napraw i czynności serwisowych w zaciszu domowego garażu. Dzięki temu koszty eksploatacji były przystępne nawet dla mniej zamożnych jeźdźców, co z kolei wpływało na stan maszyn kupowanych z drugiej ręki. Japońscy inżynierowie oparli się na dobrze znanych (i nie ukrywajmy dość przestarzałych) patentach konstrukcyjnych. To pozwoliło stworzyć im tak trwały i niezawodny, a jednocześnie niezaawansowany technicznie jednoślad w bardzo dobrej specyfikacji. Czterocylindrowa jednostka napędowa została zamówiona w amerykańskiej fabryce SECA Engineering. W głowicy silnika znajdziemy jedynie osiem zaworów, aczkolwiek dzięki zastosowaniu dwóch wałków z czteropunktowym mocowaniem uzyskano bardzo dużą trwałość rozrządu i wydłużono przebiegi pomiędzy przeglądami do aż 30 000 kilometrów. W osprzęcie serca XJ 900 nie mogło zabraknąć systemu YICS ( Yamaha Induction Control System), którego zadaniem było zwiększenie mocy i obniżenie spalania w zakresie niskich i średnich obrotów jednostki napędowej. Do produkcji mieszanki paliwowo-powietrznej użyto tradycyjnych gaźników marki Mikuni, zaś do samego zapłonu wykorzystano precyzyjny układ tranzystorowy. Przeniesieniem niemałej mocy 90 KM zajmowała się pięciostopniowa skrzynia biegów i bezobsługowy wał Cardana. Dzięki "długiemu", ostatniemu przełożeniu motocykl był w stanie osiągnąć prędkość ponad 200 km/h, co plasowało go w czołówce swojego segmentu. Pozostałe mechanizmy znacząco odbiegały możliwościami od źródła napędu. Z przodu pojazdu widniał klasyczny widelec teleskopowy, który poza spełnieniem swoich podstawowych funkcji nie miał zbyt wiele do zaoferowania. "Na otarcie łez" przednie zawieszenie zostało wyposażone w system anti-dive, który z założenia powinien eliminować zjawisko nurkowania przedniego koła podczas hamowania. Jednakże w XJ 900 był on na tyle nieefektowny, że po niedługim czasie większość motocyklistów decydowało się jego demontaż. Co ciekawie japoński system nigdy nie przeszedł restrykcyjnych kontroli niemieckiego TÜV, dlatego maszyny kierowane na rynek naszego zachodniego sąsiada były seryjnie pozbawione układu antynurkującego. Układ hamulcowy zapewniał jedynie przepisową drogę hamowania, ale dzięki zastosowaniu wentylowanych tarcz trudniej ulegał przegrzaniu przy dynamicznej jeździe. Duży "XJ-ot" posiadał również bardziej dokuczliwe wady. Przy większych prędkościach przelotowych motocykliści skarżyli się na silne wibracje, dlatego już rok po premierze mocowania owiewki zostały przeniesione z kierownicy na ramę. Aby całkowicie wyeliminować problem konieczne była również zmiana w ułożyskowaniu główki ramy, bowiem komponenty użyte w premierowych egzemplarzach były zbyt słabej jakości i nie gwarantowały dostatecznej precyzji działania. W ponad 20 letniej historii modelu XJ 900 zaszło wiele zmian, które wyniosły serię XJ na wyżyny popularności. W latach 80' i 90' gdy motocyklista szukał kompana zarówno do długodystansowych podróży jak i szybkiej jazdy "wokół komina", to wiedział że w Yamasze znajdzie wszystko czego oczekuje od wymarzonego jednośladu. To właśnie ta uniwersalność bez wyrzeczeń zagwarantowała "900-tce" tak ogromny sukces.



Darmowa dostawa
darmowa dostawa
przy zakupach powyżej 350 zł
Darmowy zwrot
darmowy zwrot
do 15 dni bez podawania przyczyny
Wygodne raty
wygodne raty
uzyskasz je przez internet
ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe