Yamaha XJR

XJR 400


XJR 1200


XJR 1300

Yamaha XJR 1300 to motocykl posiadający tyle zalet, że od czasów premiery w 1999 roku nie wprowadzono w nim żadnych większych zmian, a mimo tego jego popularność wśród doświadczonych motocyklistów nie spadła aż do momentu wycofania ze sprzedaży w 2016 roku. Doskonałe prowadzenie, niesamowicie elastyczny silnik o nienagannej kulturze pracy, wysoki komfort jazdy oraz niskie koszty eksploatacyjne połączone z małą awaryjnością zagwarantowały spektakularny sukces rynkowy, jeden z największych w dziejach japońskiego koncernu. Masywny jednoślad z rodziny "golasów" zadziwiał zwrotnością i lekkością prowadzenia, na szybkich zakrętach i górskich serpentynach odznaczał się stuprocentową stabilnością, a podczas rozwijania prędkości maksymalnej (wynoszącej 230 km/h) gwarantował jeźdźcom pewność zachowań i genialną stateczność. Prosta konstrukcja i świetne osiągi czterocylindrowego "rzędowca" oferowane były w bardzo konkurencyjnej cenie, dlatego obecnie modele z pierwszych lat produkcji sprzedawane są za kwotę zbliżoną do sumy jaką przyjdzie zapłacić za nowy, małolitrażowy jednoślad z Państwa Środka. Ośmiozaworowa jednostka napędowa chłodzona powietrzem z podwójnym wałkiem rozrządu zasilana jest przez klasyczne gaźniki od renomowanego producenta Mikuni. Z pojemności 1250 cm ³ wykrzesano moc 98 KM i moment obrotowy 104 Nm, co w połączeniu z precyzyjną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach dawało bardzo duże możliwości zarówno podczas szybkich przelotów, jak i codziennej jeździe po zatłoczonym mieście. Mocne serce osadzono w wytrzymałej i bardzo sztywnej ramie z rur stalowych o solidnej średnicy. Całkowite wykorzystanie potencjału było zasługą dopracowanego, aczkolwiek prostego podwozia. Klasyczny widelec teleskopowy i dwie kolumny resorująco-tłumiące firmy Ohlins osadzone na aluminiowym wahaczu było zestrojone w taki sposób, aby dawać zarówno komfortowe tłumienie niewielkich nierówności na drodze przy całkowitym obciążeniu oraz pozwalać na bardzo dynamiczną jazdę podczas samotnych eskapad. Układ hamulcowy przejęty z wyczynowego modelu YZF-R1 z trzema dyskami o średnicy 300 i 270 mm oraz cztero- i dwutłoczkowymi zaciskami dawał całkowitą skuteczność, którą w końcowych latach produkcji podnosił przeciwpoślizgowy system ABS. Dopełnieniem były 17 calowe felgi obute w dość szerokie opony z wysokiej półki markowego producenta, oferujące dobrą trakcję i świetną przyczepność w zmiennych warunkach pogodowych. Ograniczone koszty produkcji narzucały konstruktorom pewne ograniczenia w dobieraniu materiałów, dlatego gotowy do jazdy XJR ważył nieco ponad 250 kilogramów i był bardzo łakomy na paliwo. Na dużym, 21 litrowym zbiorniku zasięg wynosił zaledwie 300 kilometrów, dlatego mimo dużych aspiracji turystycznych rzadko był wybierany na kompana dalekodystansowych podróży w mniej zbadane zakątki świata. Jest to jednak jego jedyna wada, która raczej nie wpłynie za bardzo na wielbicieli szybkiej jazdy. Na analogowym prędkościomierzu pierwszą "setkę" jeździec zobaczy po upływie zaledwie 3 sekund, a na kolejną będzie musiał zaczekać trzy razy dłużej. Takie osiągi w zestawieniu z motocyklem z przełomu tysiącleci od zawsze wywoływały wyraz uznania, dlatego częste wizyty na stacjach benzynowych nie powinny stanowić dobrego kontrargumentu do zakupu własnego egzemplarza. Tym bardziej że Yamaha cechuje się dużą trwałością i wytrzymałością podzespołów, a przeglądy techniczne przewidziane są jedynie co 15 000 kilometrów. Takie zestawienie połączone z ponadczasową stylistyką klasycznej linii nadwozia niestety w pewnym momencie zniknęło z salonów Yamahy w większości krajów Europy. Wyśrubowane normy emisji spalin i hałasu Euro postawiły przed konstruktorami z Hamamatsu barierę, której nie opłacało się przeskakiwać. Konieczność zastosowania zaawansowanych układów wydechowych i nowoczesnego, elektronicznego wtrysku paliwa oraz szeregu zmian w jednostce napędowej generowałoby znaczny wzrost kosztów produkcyjnych, a w efekcie wysoką cenę finalnego produktu, za którą potencjalni nabywcy nie otrzymywaliby w zasadzie nic atrakcyjnego. Cały sukces XJR 1300 był zawarty właśnie w relacji ceny do jakości i osiągów, a tych nie dałoby się już podnieść bez kolejnych kosztów. Mimo zainstalowania wielofunkcyjnego katalizatora w końcowym tłumiku, systemu dopalania spalin i podstawowej wersji wtrysku paliwa nie uzyskano dobrych wyników podczas badań, dlatego XJR bezpowrotnie zniknął z oferty Yamahy.



Darmowa dostawa
darmowa dostawa
przy zakupach powyżej 350 zł
Darmowy zwrot
darmowy zwrot
do 15 dni bez podawania przyczyny
Wygodne raty
wygodne raty
uzyskasz je przez internet
ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe