Yamaha XV

XV 125

Zdjęcie Yamaha

Yamaha XV 125 Virago to małolitrażowy motocykl klasy cruiser produkowany od 1997 do 2004 roku, który trafił do sprzedaży wyłącznie na rynek azjatycki i europejski. Duża ilość chromowanych elementów, poważny (jak na tak małą pojemność) dźwięk silnika, wygoda podróżowania i lekkość prowadzenia przyczyniły się do ogromnej popularności tego modelu wśród młodych motocyklistów, ze szczególnym uwielbieniem wśród kobiet i osób o mniejszym wzroście. Ta "125-tka" to również najłatwiejszy sposób, aby jak najwcześniej dołączyć do kultowej rodziny Virago, która jako pierwsza w historii Yamahy otrzymała silniki typu V2.


Model XV 125 Virago został wyposażony w dwucylindrową jednostkę napędową w układzie widlastym o pojemności skokowej 124 cm³, której osiągi doskonale wpisują się w przepisy prawa jazdy kategorii A1 i B. Moc maksymalna 13 KM i maksymalny moment obrotowy 8 Nm w połączeniu z niską masą własną pojazdu (ze wszystkimi płynami i paliwem to raptem 147 kilogramów) zapewniają dynamiczne przyspieszenia, natychmiastową reakcję na ruch manetki gazu oraz prędkość maksymalną ponad 105 km/h. Na pokładzie chłodzonego powietrzem czterosuwu znajdziemy dwuzaworowe głowice z pojedynczymi wałkami rozrządu oraz klasyczne gaźniki renomowanej marki Mikuni. Niewielka waga motocykla i wydajny układ zasilania korzystnie wpływają na zużycie paliwa, co z pewnością docenią młodociani motocykliści dysponujący okrojonym budżetem, którzy wybierają się w pierwszą, daleką podróż. Średnie spalanie utrzymuje się na poziomie 2,5-3 l/100 kilometrów (w cyklu mieszanym), co przy zbiorniku paliwa o pojemności 11 litrów gwarantuje minimum 350 kilometrów zasięgu na jednym tankowaniu. Na długich dystansach nieoceniona okaże się lekko pracująca dźwignia sprzęgła (mokre, wielotarczowe) oraz manualna skrzynia biegów o pięciu długich przełożeniach. Szkoda, że w najmniejszym przedstawicielu rodziny Virago nie zdecydowano się na użycie napędu końcowego wałem kardana, który w większych wersjach zapewnia ciche i bezobsługowe działanie. Klasyczny łańcuch napędowy również spełnia swoje zadania, aczkolwiek jest znacznie głośniejszy od rozwiązania wymyślonego przez włoskiego inżyniera.


Trzonem podwozia modelu XV 125 Virago jest stalowa rama kołyskowa, dzięki której kierowcy mogą cieszyć się dużą sztywnością i pewnym prowadzeniem na dynamicznie pokonywanych zakrętach. Osadzono na niej miękko zestrojone zawieszenie oraz stosunkowo wydajny układ hamulcowy, który w latach produkcji małego Virago uchodził za jeden z najlepszych w swoim segmencie. Amortyzację szprychowych kół w rozmiarze 18- i 15-cali powierzono klasycznemu widelcowi teleskopowemu o skoku 140 mm i dwóm elementom resorująco-tłumiącym opartym na dwustronnym wahaczu wleczonym ze stali. Wyhamowaniem lekkiego pojazdu zajmuje się pojedyncza, wentylowana tarcza hamulcowa o średnicy 282 mm i dwutłoczkowy zacisk hydrauliczny (z przodu) oraz tradycyjny hamulec bębnowy o zadowalającej średnicy 130 mm (z tyłu).

Yamaha XV 125 Virago to doskonała propozycja dla każdego nastoletniego miłośnika krążowników. Mimo, że sprzedaż tego modelu zakończyła się wiele lat temu, to jego sylwetka, basowy pomruk wydechu i fenomenalne właściwości jezdne są dziś jak najbardziej aktualne. Co ważne, ten jednoślad pozbawiony jest problematycznych wad fabrycznych, co z pewnością pomoże w znalezieniu atrakcyjnego egzemplarza na rynku wtórnym. Jedyne skargi wieloletnich użytkowników to problemy z rozrusznikiem i rdzewiejący układ wydechowy, aczkolwiek w kilkunastoletniej maszynie drobne bolączki to sprawy, z którymi niestety trzeba się pogodzić.



XV 250

Zdjęcie Yamaha

Yamaha XV 250 Virago to małolitrażowy motocykl klasy chopper, który nie bez powodu na całym świecie zdobył ogromną liczbę fanów. Optymalne osiągi, dopracowana konstrukcja, niewielka masa własna i lekkość prowadzenia to tylko kilka powodów, dla których małe Virago doskonale nadaje się do nauki jazdy. Gdy dołożymy do tego niebanalny wygląd, bulgot prawdziwego V2 i masywny układ wydechowy otrzymamy jednoślad, o którym będą marzyć wszyscy początkujący motocykliści. Z kolei duża ładowność, niskie spalanie i wysoki komfort podróżowania to cechy, które z pewnością przyciągnął ambitnych globtroterów szukających motocykla otwierającego bramy do wielkiej turystyki.


Model XV 250 Virago został wyposażony w dwucylindrową jednostkę napędową w układzie widlastym o pojemności skokowej 248 cm³. Moc maksymalna 23 KM i maksymalny moment obrotowy 25 Nm doskonale radzą sobie z niewielką wagą motocykla (tylko 150 kilogramów ze wszystkimi płynami, w tym 12-litrami paliwa), co na drodze oznacza dynamiczne przyspieszenia i prędkość maksymalną ponad 130 km/h. Dzięki zasilaniu gaźnikami renomowanej marki Mikuni (dokładnie model BDS26) reakcja na ruch manetki gazu jest zdecydowana, a zużycie paliwa utrzymuje się na niskim poziomie. Średnie spalanie w granicach 3,5-4 l/100 kilometrów sprawia, że zbiornik paliwa o pojemności 12-litrów może zapewnić zasięg nawet ponad 300 kilometrów na jednym tankowaniu, co z pewnością nie raz przyda się podczas podróży w nieznane strony. Chłodzony powietrzem czterosuw z pojedynczymi wałkami rozrządu sterującymi pracą dwóch zaworów w każdej głowicy znany jest z dużej wytrzymałości i prostego serwisu. Niepozorny V-Twin został sparowany z manualną skrzynią biegów o pięciu przełożeniach, która wraz z mokrym, wielotarczowym sprzęgłem i klasycznym łańcuchem sprawnie przenosi osiągi na tylne koło o pokaźnej szerokości.


Szkieletem podwozia modelu XV 250 Virago jest kołyskowa rama z rur stalowych, która zapewnia doskonałe oparcie dla komfortowo zestrojonego zawieszenia i skutecznego układu hamulcowego. Amortyzację 18- i 15- calowych kół powierzono klasycznemu widelcowi teleskopowemu o skoku 140 mm oraz dwóm elementom resorująco-tłumiącym o skoku 100 mm osadzonym na dwustronnym wahaczu wleczonym ze stali. Wyhamowaniem pojazdu zajmuje się pojedyncza wentylowana tarcza hamulcowa o średnicy 267 mm i zacisk jednotłoczkowy (z przodu) oraz tradycyjny hamulec bębnowy o średnicy 130 mm (z tyłu). Zainstalowany zestaw doskonale pasuje do charakteru motocykla i gwarantuje wystarczający poziom bezpieczeństwa jazdy. Dopełnieniem podwozia są klasyczne szprychowe koła, które dodają sylwetce Yamahy charakteru oraz wyśmienicie komponują się z chromowaną galanterią i masywną bryłą "widlastej dwójki".

Yamaha XV 250 Virago to doskonała propozycja dla osób, które posiadają prawo jazdy kategorii A2 i chcą nabyć prawdziwego chopper'a w atrakcyjnej cenie. Duża popularność tego modelu w latach produkcji przełożyła się na mnogość wyboru na rynku wtórnym. Nawet dziś, po 30 latach od premiery pierwszej generacji Virago przyciąga spojrzenia, a jego ponadczasowy wygląd niczym nie ustępuje współcześnie produkowanym maszynom z pokrewnej klasy pojemnościowej.



XV 500


XV 535

Zdjęcie Yamaha

Yamaha XV 535 Virago to kultowy motocykl klasy cruiser ze średniej klasy pojemnościowej, który w dzisiejszych czasach może pochwalić się liczną grupą miłośników. W latach produkcji (od 1987 do 2003 roku) był jednym z najchętniej wybieranych przedstawicieli swojego segmentu, co przełożyło się na bardzo wysoką sprzedaż, a w efekcie- na ogromną możliwość wyboru na rynku wtórnym i atrakcyjną cenę używanych egzemplarzy. Smukła sylwetka, niska masa własna oraz lekkość prowadzenia zapewniły Virago ogromną popularność wśród kobiet oraz początkujących motocyklistów. Co ciekawe, nawet dziś jest jedną z najczęściej polecanych maszyn na pierwszy, poważny jednoślad, szczególnie w przypadku, gdy doradzamy osobie nie dysponującej dużym budżetem. Jednakże jest dużo więcej czynników, dzięki którym "535-tka" to idealny sprzęt dla osób dopiero co zaczynających swoją przygodę z pasjonującym światem motocykli.


Model XV 535 Virago został wyposażony w dwucylindrową jednostkę napędową w układzie V (kąt rozwidlenia równy 70º) o pojemności skokowej 535 cm³, której osiągi idealnie wpisują się w obecne uregulowania prawa jazdy kategorii A2. Moc maksymalna 44 KM i maksymalny moment obrotowy 47 Nm doskonale współgrają z nie najwyższą masą własną pojazdu (ponad 195 kilogramów ze wszystkimi płynami i paliwem to nie najgorszy wynik w klasie cruiser), co przekłada się na dynamiczne przyspieszenia (tylko 7 sekund do 100 km/h) oraz zadowalającą prędkość maksymalną (niespełna 160 km/h). Chłodzony powietrzem czterosuw posiada czterozaworową głowicę z pojedynczym wałkiem rozrządu oraz klasyczny układ zasilania gaźnikiem, który zapewniał użytkownikom atrakcyjne spalanie. Średnie zużycie paliwa utrzymuje się na poziomie około 5 l/100 kilometrów, co przy zbiorniku paliwa o pojemności 13,5 litrów (przez pierwsze dwa lata produkcji kubatura baku wynosiła jedynie 8,6 litra, co po zdecydowanym sprzeciwie użytkowników szybko zostało poprawione) zapewnia zasięg około 270 kilometrów na jednym tankowaniu. Charakterystycznym elementem Virago 535 jest napęd końcowy realizowany za pomocą wału kardana, na który przez manualną skrzynię biegów o pięciu przełożeniach trafiają niemałe osiągi bulgoczącego twina. Legendarna wytrzymałość, cicha praca i bezobsługowa eksploatacja to najważniejsze cechy tego rozwiązania.


Trzonem podwozia modelu XV 535 Virago jest porządna rama grzbietowa z rur stalowych, która zapewnia doskonałą bazę dla komfortowo zestrojonego zawieszenia i wystarczająco skutecznego układu hamulcowego. Amortyzację kół powierzono filigranowemu widelcowi teleskopowemu o klasycznej budowie oraz dwóm olejowym amortyzatorom opartym na dwustronnym wahaczu wleczonym ze stali. Wyhamowaniem pojazdu zajmuje się dość przestarzały, tarczowo-bębnowy układ hamulcowy z dwutłoczkowym zaciskiem hydraulicznym przy przednim kole, który ledwo co radzi sobie z możliwościami i masą motocykla. Zaraz po niewielkim zbiorniku paliwa z pierwszych modeli jest to zdecydowanie największa wada tego motocykla.

Yamaha XV 535 Virago to doskonała propozycja dla osób, które z małym doświadczeniem i jeszcze mniejszym budżetem chciałyby wejść w posiadanie naprawdę ciekawego motocykla. Bezobsługowy napęd wałem kardana, energiczna jednostka napędowa, miękko zestrojone zawieszenie i atrakcyjny wygląd to naprawdę dużo za kwotę, która w dzisiejszych czasach stanowi jedynie ułamek wartości egzemplarzy wyjeżdżających z fabryki kilkanaście lat temu. Mimo upływu lat bryła Virago nadal zachwyca, co z pewnością zdobędzie uznanie w oczach prawdziwych motocyklowych estetów. Gdyby nie słaby układ hamulcowy, ten jednoślad naprawdę nie miałby większych wad.



XV 550


XV 750

Zdjęcie Yamaha

Yamaha XV 750 to pierwszy motocykl wyprodukowany w Kraju Kwitnącej Wiśni, którego z czystym sumieniem można nazwać prawdziwym chopper'em. Już od wczesnych lat 70' japońscy konstruktorzy inspirowali się jednośladami ze Stanów Zjednoczonych i tworzyli tzw. soft chopper'y, aczkolwiek brak "widlastej dwójki" pod zbiornikiem paliwa nie pozwalał im bezpośrednio konkurować z taką legendą, jak Harley-Davidson. Co prawda, montowane w nich jednostki napędowe w układzie rzędowym (od 2 do 4 cylindrów) zapewniały większą wytrzymałość i dużo lepsze osiągi, jednakże bez charakterystycznego bulgotu silnika V2 nie dawały ówczesnemu klientowi tego, czego tak naprawdę pragnął. Zaprezentowany na targach IFMA w 1980 roku model XV 750 był zdecydowanie przełomowym motocyklem, który zagwarantował Yamasze miejsce w świadomości miłośników amerykańskiej motoryzacji i rozpoczął ekspansję japońskich chopper'ów na cały świat, odbierając tym samym Harley'owi utrzymywany od dekad monopol na tym rynku.


Model XV 750 Virago został wyposażony w dwucylindrową jednostkę napędową w układzie widlastym o pojemności skokowej 749 cm³. Chłodzony powietrzem czterosuw z dwuzaworowymi głowicami i pojedynczymi wałkami rozrządu otrzymał gaźnikowy układ zasilania marki Mikuni (pierwsze roczniki posiadały gaźniki Hitachi, aczkolwiek przez dużą awaryjność i konieczność częstej regulacji zostały wymienione), dzięki któremu reakcja na ruch manetki gazu była zdecydowana, a zużycie paliwa, jak na tamte czasy, utrzymywało się na niezłym poziomie. Średnie spalanie oscylowało w granicach 5,5-6 l/100 kilometrów (w cyklu mieszanym), co przy zbiorniku paliwa o pojemności 12 litrów gwarantowało około 200 kilometrów zasięgu na jednym tankowaniu. Przy tak satysfakcjonujących osiągach był to naprawdę dobry wynik. Moc maksymalna 50 KM (egzemplarze wysyłane na rynek amerykański miały 12 KM więcej) i maksymalny moment obrotowy 58 Nm dobrze radziły sobie z masą motocykla, która wraz ze wszystkimi płynami przekraczała 225 kilogramów. Dynamiczne przyspieszenia (od 0 do 100 km/h w 5,6 sekundy) i prędkość maksymalna ponad 160 km/h dawały duże pole do popisu zarówno w dalekiej trasie, jak i podczas przemieszczania się po zakorkowanym mieście. Na tylne koło osiągi trafiały za pośrednictwem mokrego, wielotarczowego sprzęgła oraz manualnej skrzyni biegów o pięciu przełożeniach. Za napęd końcowy odpowiedzialny był wał kardana, co zapewniało użytkownikom dużą żywotność tego mechanizmu i pozwalało cieszyć się bezobsługowym działaniem oraz mniej problematycznymi i kosztownymi serwisami (w porównaniu do tradycyjnego łańcucha napędowego).


Trzonem podwozia modelu XV 750 Virago jest solidna rama typu Monocoque o otwartej budowie, której konstrukcja składa się głównie z blachy tłoczonej o dużej grubości. Amortyzację 19- i 16-calowych kół powierzono klasycznemu widelcowi teleskopowemu o skoku 150 mm i centralnej kolumnie resorująco-tłumiącej typu Cantilever o skoku 100 mm. Miękkie zestrojenie zawieszenia pozytywnie wpływa na komfort podróżowania na długich dystansach, aczkolwiek umieszczenie amortyzatora za tylnym cylindrem często prowadzi do jego przegrzania, a w efekcie do pogorszenia jakości tłumienia. Sprawia to, że podczas solidnego obciążenia motocykla pasażerem i turystycznym ekwipunkiem ma on silną tendencję do "dobijania", co na drogach o naprawdę kiepskiej jakości będzie zakłócało przyjemność z pokonywanej trasy. Wyhamowaniem nie tak lekkiego pojazdu zajmuje się tarczowo-bębnowy układ hamulcowy, który dobre radzi sobie z możliwościami jednostki napędowej. Przy przedniej osi znajdziemy dwie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 300 mm i jednotłoczkowe, pływające zaciski hamulcowe, zaś z tyłu zamontowano tradycyjny hamulec bębnowy o średnicy 180 mm, który mimo przestarzałej konstrukcji spełnia swoje zadania.

Yamaha XV 750 Virago to doskonała propozycja dla osób, które chciałyby nabyć motocykl łączący w sobie dwa światy: japońską wytrzymałość i amerykański styl. Dopracowana konstrukcja, przyzwoite osiągi i fenomenalne właściwości jezdne okraszone chromowaną galanterią i bulgotem prawdziwego V2 z pewnością będą przynosić radość i satysfakcję z każdego przejechanego kilometra przez wiele sezonów. Niestety, tak jak każdy motocykl sprzed prawie 40 lat, tak i Yamaha ma swoje wady. Notoryczne problemy z elektrycznym rozrusznikiem, zbyt miękkie zawieszenie i słabe hamulce w egzemplarzach z pierwszych lat oraz niekomfortowe siedzisko pasażera w ostatnich rocznikach to cechy, które przylgnęły do wersji Virago i Special na dobre. Jednakże, przy tak długiej liście zalet nigdy nie miały one wpływu na doskonałą sprzedaż i uwielbienie wśród miłośników chopper'ów, dzięki czemu w dzisiejszych czasach na rynku wtórnym znajdziemy wiele egzemplarzy w bardzo atrakcyjnych cenach.



XV 950

Zdjęcie Yamaha

Wyeksponowany silnik V2, masywny układ wydechowy o donośnym brzmieniu, doskonałe prowadzenie i dopracowane podwozie, które sprawdzi się podczas wieczornego pokonywania aglomeracji- oto główne cechy najnowszego ulicznego zawadiaki ze stajni Yamahy. Gdy dodamy do tego prostą konstrukcję zbudowaną z myślą o samodzielnej customizacji oraz długą listę wyposażenia dodatkowego otrzymamy model XV 950, dzięki któremu każdy nabywca będzie mógł wejść w rolę warsztatowego speca i we własnym zakresie przebudować swój motocykl na własną modłę. Przystępna cena, fenomenalny wygląd inspirowany amerykańskimi maszynami oraz optymalne osiągi to kolejne powody, dzięki którym "950-ka" zdobyła dużą popularność na całym świecie.


Model XV 950 został wyposażony w dwucylindrową jednostkę napędową w układzie widlastym o pojemności skokowej 942 cm³. Jak na dzisiejsze czasy konstrukcja silnika przedstawia się bardzo prosto, niektórzy mogliby nawet powiedzieć, że wręcz przestarzale. Chłodzenie powietrzem, czterozaworowe głowice z pojedynczymi wałkami rozrządu i manualna skrzynia biegów o pięciu przełożeniach to połączenie, którego nie spotkamy zbyt często we współczesnych produkcjach. Najważniejsze jest jednak to, że nieskomplikowany czterosuw cechuje się ponadprzeciętną trwałością, przyzwoitymi osiągami i atrakcyjnym zużyciem paliwa. Moc maksymalna 52 KM i maksymalny moment obrotowy prawie 80 Nm nawet w jednośladzie o masie własnej około 250 kilogramów (ze wszystkimi płynami w przypadku wersji z ABS) gwarantują dynamiczne przyspieszenia i prędkość maksymalną 170 km/h. Układ zasilania elektronicznym systemem wtrysku paliwa zapewnia zdecydowaną reakcję na ruch manetki gazu, ponadto utrzymując średnie spalanie na poziomie 5,5 l/100 kilometrów (w cyklu mieszanym). Przy zbiorniku paliwa o pojemności 12 litrów użytkownicy będą dysponować zasięgiem ponad 200 kilometrów na jednym tankowaniu. Przeniesienie napędu na tylne koło o szerokości 150 mm realizowane jest za pośrednictwem pasa napędowego, który ze względu na dużą wytrzymałość i bezobsługową eksploatację w ostatnich latach nabiera na popularności w tej klasie motocykli.


Trzonem podwozia modelu XV 950 jest sztywna rama o budowie podwójnej kołyski, która zapewnia doskonałe oparcie dla komfortowo zestrojonego zawieszenia i niepozornego, aczkolwiek skutecznego układu hamulcowego współpracującego z przeciwpoślizgowym systemem ABS (jako jedna z opcji). Amortyzację przedniego koła powierzono widelcowi teleskopowemu o klasycznej konstrukcji (skok 135 mm, średnica lag 41 mm), zaś tylnego dwóm elementom resorująco-tłumiącym (skok 100 mm) osadzonym na dwustronnym wahaczu wleczonym ze stali. Wyhamowaniem pojazdu zajmują się dwie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 298 mm oraz czterotłoczkowe zaciski hydrauliczne. W tak dużym motocyklu obecność tylko jednej tarczy hamulcowej z przodu może budzić pewne obawy o skuteczność hamowania, jednakże wraz z silnym hamulcem z tyłu XV 950 charakteryzuje się krótką drogą hamowania i dużą stabilnością podczas niespodziewanych sytuacji na drodze. Dopełnieniem przemyślanego podwozia są ażurowe koła z lekkich stopów aluminium o średnicy 19 i 16 cali, które obuto w opony o szerokości 100 i 150 mm (przód/tył). Przyczyniają się one do dobrych właściwości jezdnych, co w miejskim krążowniku z pewnością ułatwi jazdę w korku lub manewrowanie w ciasnych uliczkach.

Yamaha XV 950 to doskonała propozycja dla osób, które nie chcą, aby ich maszyna ginęła w miejskim natłoku przeróżnych motocykli i w każdej sytuacji zwracała na siebie uwagę. Muskularne kształty "widlastej dwójki", donośny bulgot masywnego wydechu i ciekawa kolorystyka z dominacją matowej czerni z pewnością nie pozwolą pozostać niezauważonym. Miejski charakter nie oznacza jednak, że XV 950 nie sprawdzi się w trasie. Duża ładowność, miękko zestrojone zawieszenie, komfortowa pozycja za kierownicą i wygodne miejsce dla pasażera pozwolą wybrać się w dalszą podróż, podczas której jedyne, o co trzeba się martwić, to stan paliwa w niezbyt pojemnym baku. Poza tym, "950-ka" od Yamahy to niezwykle uniwersalny jednoślad, którym nie trzeba ograniczać się jedynie do miejskich wojaży.



XV 1000

Zdjęcie Yamaha

Yamaha XV 1000 to motocykl klasy chopper produkowany w latach 1981-1988, który w czasach obecności w ofercie japońskiego producenta zdobył liczną rzeszę fanów. Zrelaksowana pozycja za kierownicą, piękne brzmienie silnika V2, komfortowo zestrojone zawieszenie i satysfakcjonujące osiągi to doskonała recepta na udaną podróż. Gdy dołożymy do tego skuteczny układ hamulcowy i ponadczasowy wygląd z chromowaną galanterią otrzymamy jednoślad, który nawet w dzisiejszych czasach budzi zainteresowanie na ulicach i z pewnością nie pozwoli pozostać niezauważonym w miejskim zgiełku.


Model XV 1000 Virago został wyposażony w dwucylindrową jednostkę napędową w układzie widlastym o pojemności skokowej 981 cm³. Chłodzony powietrzem czterosuw posiada dwuzaworowe głowice z pojedynczymi wałkami rozrządu oraz wydajny układ zasilania gaźnikami, dzięki któremu zużycie paliwa utrzymuje się na akceptowalnym poziomie, a reakcja na ruch manetki gazu budzi prawdziwe emocje. Średnie spalanie oscyluje w granicach 5,5-6,5 l/100 kilometrów (w cyklu mieszanym), co przy zbiorniku paliwa o pojemności 14,5 litra zapewnia zasięg nawet 260 kilometrów na jednym tankowaniu. Moc maksymalna 64 KM i maksymalny moment obrotowy 80 Nm przy masie własnej 235 kilogramów (ze wszystkimi płynami, w tym paliwem) gwarantuje dynamiczne przyspieszenia i prędkość maksymalną ponad 160 km/h. Osiągi trafiają na tylne koło za pośrednictwem mokrego, wielotarczowego sprzęgła i manualnej skrzyni biegów o pięciu przełożeniach, zaś napęd końcowy realizowany jest za pomocą bezobsługowego wału kardana, który w latach 80' ubiegłego wieku cieszył się bardzo dużym uznaniem.


Szkieletem podwozia modelu XV 1000 Virago jest sztywna rama grzbietowa z rur stalowych, dzięki której komfortowo zestrojone zawieszenie i tarczowo-bębnowy układ hamulcowy mają pewne oparcie. Amortyzację 19- i 15-calowych kół powierzono klasycznemu widelcowi teleskopowemu oraz dwóm elementom resorująco-tłumiącym osadzonym na dwustronnym wahaczu wleczonym ze stali. Wyhamowaniem pojazdy zajmują się dwie tarcze o średnicy 290 mm i jednotłoczkowe zaciski hydrauliczne (z przodu) oraz tradycyjny hamulec bębnowy o średnicy 130 mm (z tyłu). Taki zestaw dobrze radzi sobie z niemałą masą motocykla, co więcej, na ówczesne realia zapewniał jedną z najkrótszych dróg hamowania wśród chopper'ów w swojej klasie pojemnościowej.

Yamaha XV 1000 Virago to doskonała propozycja dla miłośników klasy chopper, którzy chcieliby spróbować czegoś innego, niż amerykańska klasyka pod postacią Harley'a-Davidson'a. Mimo, że najstarsze egzemplarze XV 1000 mają już prawie 40 lat, to nadal są to jednoślady godne uwagi współczesnego motocyklisty. Donośny bulgot masywnych wydechów, surowa konstrukcja obciekająca chromem oraz charakterystyczna pozycja za kierownicą z pewnością przypadną do gustu niejednemu pasjonatowi japońskiej motoryzacji.



XV 1100

Zdjęcie Yamaha

Yamaha XV 1100 Virago to popularny motocykl klasy cruiser produkowany w japońskich fabrykach w latach 1986-1999. Bulgoczący V-Twin o spokojnym usposobieniu, multum chromowanych elementów, komfortowo zestrojone zawieszenie i wygodna pozycja za kierownicą- tyle wystarczyło, aby w ówczesnych czasach flagowy krążownik Yamahy stał się jednym z najchętniej wybieranych motocykli ze swojego segmentu. Nie można się dziwić jego popularności, ponieważ zapewnia podróżującym wszystko, czego mogliby tylko zapragnąć. Doskonałe wyważenie i właściwości jezdne pozwalają cieszyć się dynamicznym pokonywaniem zakrętów, satysfakcjonujące przyspieszenie (tylko 4,9 sekundy do 100 km/h) umożliwia sprawne poruszanie się w warunkach miejskich, zaś wysoka prędkość maksymalna (ponad 170 km/h) daje pełną swobodę na szybszych odcinkach trasy. Gdy dodamy do tego legendarną wytrzymałość i niezawodność wyrobów Yamahy oraz naprawdę zawadiacki wygląd otrzymamy motocykl, obok którego żaden miłośnik cruiser'ów nie przejdzie obojętnie.


Model XV 1100 Virago został wyposażony w dwucylindrową jednostkę napędową w układzie V o pojemności skokowej 1063 cm³. Chłodzony powietrzem czterosuw posiada dwuzaworowe głowice z pojedynczymi wałkami rozrządu oraz układ zasilania klasycznymi gaźnikami renomowanej marki Mikuni (dokładnie model BST 40). Poza zdecydowaną reakcją na ruch manetki gazu gwarantują one zużycie paliwa, którego nie powstydziłby się żaden współcześnie produkowany przedstawiciel tej klasy jednośladów. Średnie spalanie utrzymuje się na poziomie 6 l/100 kilometrów (w cyklu mieszanym), co przy niemalże 17-litrowym zbiorniku paliwa zapewnia zasięg prawie 300 kilometrów na jednym tankowaniu. Według dzisiejszych standardów osiągi Virago 1100 nie rzucają na kolana, aczkolwiek te kilkanaście-kilkadziesiąt lat tamu przedstawiały się naprawdę obiecująco. Moc maksymalna 62 KM i maksymalny moment obrotowy ponad 85 Nm nawet w połączeniu z konkretną masą własną motocykla (niemalże 240 kilogramów ze wszystkimi płynami, w tym 17 litrami paliwa) są w stanie zagwarantować użytkownikom żwawą i przyjemną podróż. Podczas dłuższych wyjazdów kierowca z pewnością doceni lekko działające sprzęgło (mokre, wielotarczowe), manualną skrzynię biegów o pięciu długich przełożeniach oraz bezobsługowy napęd końcowy wałem kardana, który cechuje się znacznie cichszą pracą niż klasyczny łańcuch.


W latach, gdy większość motocykli klasy cruiser/chopper borykało się ze słabymi hamulcami, lichym zawieszeniem i "pływającą" ramą, model XV 1100 charakteryzował się naprawdę porządnym podwoziem. Szkieletem Virago jest sztywna rama z rur stalowych i tłoczonej blachy, która zapewnia doskonały punkt oparcia dla jednostki napędowej, miękko zestrojonego zawieszenia i skutecznego układu hamulcowego. Amortyzacją 19- i 15-calowych kół zajmuje się klasyczny widelec teleskopowy o skoku 150 mm oraz dwa olejowe elementy resorująco-tłumiące (skok 97 mm) oparte na dwustronnym wahaczu wleczonym ze stali. Wyhamowanie takiej masy musiało zostać powierzone konkretnym hamulcom, dlatego na przedniej osi możemy znaleźć dwie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 298 mm (we wcześniejszych modelach z lat 1986-1993 przednie tarcze miały średnicę 282 mm) oraz dwutłoczkowe zaciski hydrauliczne, które cechują się dużą skutecznością nawet w awaryjnych sytuacjach. Z tyłu zamontowano tradycyjny hamulec bębnowy, który doskonale odnajduje się w roli pomocniczej.

Yamaha XV 1100 Virago to doskonała propozycja dla każdego miłośnika prawdziwych krążowników, gdzie mnóstwo chromu przeplata się z rasowym bulgotem V2 i emocjonującymi przyspieszeniami. Ze względu na dużą popularność w latach produkcji dziś na rynku wtórnym znajdziemy ogromną ilość dobrze utrzymanych egzemplarzy, które możemy nabyć w naprawdę atrakcyjnych cenach. Model Virago 1100 nie posiada poważnych wad wrodzonych, co z pewnością ułatwi zakup wymarzonego egzemplarza. Za wyjątkiem słabych mocowań "boczków" i awaryjnego rozrusznika to naprawdę dopracowany jednoślad, który odpowiednio serwisowany na częściach wysokiej jakości będzie cieszył właściciela przez wiele długich sezonów.



XV 1600


XV 1700


XV 1900


Darmowa dostawa
darmowa dostawa
przy zakupach powyżej 350 zł
Darmowy zwrot
darmowy zwrot
do 15 dni bez podawania przyczyny
Wygodne raty
wygodne raty
uzyskasz je przez internet
ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe