Napęd skutera - części
Na co warto zwrócić uwagę przy napędzie skuterowym?
Choć napęd skuterowy należy do stosunkowo prostych układów, także i on ma swoje wymagania. Dotyczy to zarówno samego użytkowania, jak i reakcji na nieprawidłowe działanie.
Zadbaj o dopasowane elementy napędu
Napęd skuterowy wymaga przede wszystkim dopasowania elementów. Nieodpowiednie rolki wariatora, sprężyny szczęk czy pasek zaburzają pracę przekładni i nie pozwolą ci sprawnie przenieść osiągów silnika na koło. W niejednym przypadku, błąd w doborze przyśpieszy zużycie elementów, a nawet doprowadzi do ich uszkodzenia i uniemożliwi przeniesienie napędu na koło.
Kontroluj zużycie kluczowych części układu
Ze względu na ich funkcję i pracę, elementy napędu skutera z czasem ulegną zużyciu. Zwróć uwagę na stan paska, sprężynek czy okładzin szczęk sprzęgła i to, czy po jakimś czasie nie straciły swoich pierwotnych właściwości. W większości przypadków odczujesz to także po coraz gorszej pracy sprzęgła czy wariatora. Rzadziej dojdzie tu do nagłego uszkodzenia i awarii, jednak skutki takiej sytuacji mogą być już bardzo poważne.
Dbaj o czystość i sprawny ruch elementów napędu
Nawet odpowiednio chroniony napęd do skutera jest narażony na rozmaite zabrudzenie. Regularnie sprawdzaj więc to, czy przy pasku, rolkach i innych elementach ruchomych nie pojawił się brud utrudniający ich ruch, i czy nie ubyło tam wymaganego smaru.
Jak zmodyfikować osiągi skutera?
Jedną z popularnych modyfikacji skutera jest zmiana pracy jego napędu. Nietypowe rolki, sprężyny czy nawet całe sprzęgła rzeczywiście poprawią parametry pojazdu, o ile zostają odpowiednio dobrane i zamontowane.
Zacznij od serwisu skutera
Choć skutery można zmodyfikować w rozmaity sposób, najprościej jest… usunąć wszelkie zaburzenia. Zużyty pasek, sprężyny czy tarcze mogą wyraźnie pogorszyć osiągi. Przed zakupem niestandardowych elementów zadbaj o stan tych obecnych, w tym ich czystość i smarowanie.
Jak poprawić osiągi skutera?
Do najprostszych sposobów na poprawę osiągów skutera należy wymiana rolek i sprężyn. Lżejsze rolki później zareagują na obroty silnika, dzięki czemu skuter ruszy z wyższych obrotów. Podobny efekt dadzą ci twardsze sprężyny dociskowe. Takie zmiany są zalecane także w przypadku większego obciążenia.
Czy warto kupić tuningowy element do napędu?
Osiągi skutera możesz zwiększyć także przez wymianę całego sprzęgła lub wariatora. Już sama konstrukcja tuningowego wariatora poprawia przyspieszenie i zwiększa prędkość maksymalną. Tuningowe elementy napędu zwykle będą też bardziej wytrzymałe. Ale uwaga! Wymiana tylko jednej części napędu wpłynie tu także na działanie pozostałych. W efekcie, szybciej zużyjesz pasek napędowy, standardowe sprzęgło czy wariator.
Jak upłynnić jazdę skuterem?
Rolki i sprężyny można też zamienić na takie, które przyspieszą załączenie sprzęgła. Cięższe rolki i miękkie sprężyny zmniejszą osiągi skutera, ale też pozwolą ci ruszyć przy niższych obrotach silnika. Taka zmiana przydaje się głównie w mieście, gdzie osiągi nie są tak ważne, jak parametry jazdy.
Ostrożnie dobieraj elementy modyfikujące układ
Rolki o nietypowej masie, mocniejsze sprężyny i inne elementy tuningowe mogą poprawić osiągi lub zwiększyć wytrzymałość względem agresywnej jazdy. Pamiętaj jednak, by odpowiednio dobrać elementy do układu. Szczególnie te do agresywnej jazdy muszą być wytrzymałe i odporne na duże siły. Elementy źle dobrane lub niskiej jakości narażą cały układ na uszkodzenie.
Pamiętaj o ograniczeniach prawnych związanych ze skuterami
Jeśli zamierzasz wyjeżdżać zmodyfikowanym skuterem na drogę publiczną, sprawdź czy nowe parametry skutera pozwalają ci nim jeździć. W przypadku skuterów z silnikiem 50 cm3, tych ograniczeń jest sporo. Konsekwencje ich przekroczenia mogą być poważne, szczególnie, gdy nawet niechcący będziesz uczestniczył w incydencie na drodze.
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
Przeglądaj według producenta
Napęd skutera - części do Najpopularniejszych motocykli
Artykuły z bloga
Nietypowe przeniesienie napędu w napędzie skuterowym
Napędy skuterowe to potoczna nazwa przeniesienia napędu motocykla wykorzystująca układ bezstopniowy. Układy tego typu dostosowują przełożenie obrotów silnika na tylne koło w sposób ciągły i bez potrzeby działania ze strony kierowcy. To oraz ograniczone parametry maksymalnego przełożenia sprawiają, że takie napędy znajdziesz głównie właśnie w skuterach i motocyklach o względnie małej prędkości maksymalnej.
Dlaczego napędy skuterowe to osobna gama produktów?
W skuterach miejskich znajdziesz wiele elementów znanych z większych motocykli. Niektóre mechanizmy są jednak uproszczone, by ułatwić jazdę w mieście czy młodym i niedoświadczonym użytkownikom tych niewielkich maszyn. Przykładem takie uproszczenia jest układ przeniesienia napędu. Proste i niewymagające działań kierowcy przeniesienie napędu znajdziesz zresztą głównie w skuterach, przez co potocznie nazywa się je napędem skuterowym.
Dlaczego skrzynia bezstopniowa wystarcza do napędu skutera?
Typowe skrzynie biegów motocykli są przygotowane pod duże moce silnika i prędkości maksymalne. Do takich parametrów musisz przygotować wytrzymałe, odpowiednio duże przełożenia skrzyni. W skuterze, takich parametrów zwykle jednak nie znajdziesz. W efekcie, w zupełności wystarczy ci tu prostszy, bezstopniowy napęd skuterowy z paskiem.
Czy napęd skuterowy wymaga działania kierowcy?
Drugą zaletą napędu do skutera jest to, że podczas jazdy nie musisz zwracać uwagi na aktualne przełożenie w skrzyni. To w skrzyni bezstopniowej płynnie dostosowuje się do pracy silnika i chwilowych potrzeb kierowcy. Od ciebie wymagana jest jedynie kontrola pracy samego silnika, a więc umiejętne posługiwanie się manetką gazu. Oczywiście, osobną sprawą jest obsługa i konserwacja układu, ale i tu napędy skuterowe są zdecydowanie prostsze od typowej skrzyni biegów motocykla.
Praktyczny napęd do skutera pozostawia wiele miejsca
Jeszcze jednym plusem specyficznej konstrukcji napędu do skutera jest jego kształt. To między innymi on pozwala umieścić silnik w specyficznym miejscu w skuterze, a tobie przyjąć wygodną pozycję za kierownicą i umieścić pod nią nogi.
Na co składa się typowy napęd do skutera?
Choć zasada działania napędu skuterowego nie różni się od typowej skrzyni biegów, ta w skuterze wykorzystuje szereg nietypowych rozwiązań lub co najmniej ich zmodyfikowanych wersji. Dotyczy to szczególnie sposobu, w jakim zmienia się przełożenie między silnikiem a kołem napędowym jednośladu. Trzema głównymi elementami takiego napędu są:
- wariator
- sprzęgło skuterowe
- pasek napędowy do skutera
Podstawą przedniej części układu jest wariator
Elementem odpowiedzialnym za zmianę przełożenia jest wariator. Mechanizm połączony z silnikiem wykorzystuje dwie stożkowe tarcze, które płynnie odjeżdżają od siebie w miarę zwiększania prędkości skutera. W efekcie, zmniejsza się promień obrotu paska napędowego umieszczonego między tarczami, co zwiększa przełożenie. Ważnymi elementami są tu niewielkie rolki, których masa decyduje, jak szybko będą oddalać się od siebie tarcze.
Sprzęgło skutera umieszczone w nietypowym miejscu
Przy tylnym kole, na napęd do skutera składają się natomiast sprzęgło odśrodkowe i korektor momentu. Korektor jest jakby odwróceniem roli wariatora, gdyż pod wpływem paska zwiększa przełożenie na tylne koło. Sprzęgło przypomina natomiast hamulec bębnowy, przy czym szczęki naciskają tu na wewnętrzną stronę bębna wskutek siły odśrodkowej. Gdy prędkość skutera, a przez to prędkość obrotowa koła jest zbyt mała, niewielkie sprężyny trzymające szczęki nie pozwalają na styk szczęk i bębna i rozłączają silnik z kołem.
Jaką rolę pełni pasek w napędzie skutera?
Przy elementach modyfikujących parametry przełożeń nie można zapomnieć o samym pasku. W przeciwieństwie do typowego łańcucha czy paska napędowego, pasek do skutera nie tylko przenosi napęd, ale aktywnie uczestniczy w zmianach przełożenia.
Napęd skutera w wielu odsłonach jego mechanizmów w Gmoto.pl
U nas znajdziesz rozmaite elementy i mechanizmy napędu skuterowego. Oferujemy wysokiej jakości wariatory, sprzęgła i korektory momentu obrotowego, a także wymienne i nietypowe paski napędowe, rolki czy sprężyny. Cechy i parametry danego elementu są dostępne po kliknięciu na produkt.