check Darmowa wysyłka od 249,00 zł
check Zwroty do 14 dni
check Kup teraz! Zapłać za 30 dni
check Strefa hurtowa - B2B

Napęd skutera - części

Na co warto zwrócić uwagę przy napędzie skuterowym? 

Choć napęd skuterowy należy do stosunkowo prostych układów, także i on ma swoje wymagania. Dotyczy to zarówno samego użytkowania, jak i reakcji na nieprawidłowe działanie.

Zadbaj o dopasowane elementy napędu

Napęd skuterowy wymaga przede wszystkim dopasowania elementów. Nieodpowiednie rolki wariatora, sprężyny szczęk czy pasek zaburzają pracę przekładni i nie pozwolą ci sprawnie przenieść osiągów silnika na koło. W niejednym przypadku, błąd w doborze przyśpieszy zużycie elementów, a nawet doprowadzi do ich uszkodzenia i uniemożliwi przeniesienie napędu na koło.

Kontroluj zużycie kluczowych części układu

Ze względu na ich funkcję i pracę, elementy napędu skutera z czasem ulegną zużyciu. Zwróć uwagę na stan paska, sprężynek czy okładzin szczęk sprzęgła i to, czy po jakimś czasie nie straciły swoich pierwotnych właściwości. W większości przypadków odczujesz to także po coraz gorszej pracy sprzęgła czy wariatora. Rzadziej dojdzie tu do nagłego uszkodzenia i awarii, jednak skutki takiej sytuacji mogą być już bardzo poważne.

Dbaj o czystość i sprawny ruch elementów napędu

Nawet odpowiednio chroniony napęd do skutera jest narażony na rozmaite zabrudzenie. Regularnie sprawdzaj więc to, czy przy pasku, rolkach i innych elementach ruchomych nie pojawił się brud utrudniający ich ruch, i czy nie ubyło tam wymaganego smaru.

Jak zmodyfikować osiągi skutera?

Jedną z popularnych modyfikacji skutera jest zmiana pracy jego napędu. Nietypowe rolki, sprężyny czy nawet całe sprzęgła rzeczywiście poprawią parametry pojazdu, o ile zostają odpowiednio dobrane i zamontowane. 

Zacznij od serwisu skutera

Choć skutery można zmodyfikować w rozmaity sposób, najprościej jest… usunąć wszelkie zaburzenia. Zużyty pasek, sprężyny czy tarcze mogą wyraźnie pogorszyć osiągi. Przed zakupem niestandardowych elementów zadbaj o stan tych obecnych, w tym ich czystość i smarowanie.

Jak poprawić osiągi skutera?

Do najprostszych sposobów na poprawę osiągów skutera należy wymiana rolek i sprężyn. Lżejsze rolki później zareagują na obroty silnika, dzięki czemu skuter ruszy z wyższych obrotów. Podobny efekt dadzą ci twardsze sprężyny dociskowe. Takie zmiany są zalecane także w przypadku większego obciążenia. 

Czy warto kupić tuningowy element do napędu?

Osiągi skutera możesz zwiększyć także przez wymianę całego sprzęgła lub wariatora. Już sama konstrukcja tuningowego wariatora poprawia przyspieszenie i zwiększa prędkość maksymalną. Tuningowe elementy napędu zwykle będą też bardziej wytrzymałe. Ale uwaga! Wymiana tylko jednej części napędu wpłynie tu także na działanie pozostałych. W efekcie, szybciej zużyjesz pasek napędowy, standardowe sprzęgło czy wariator.

Jak upłynnić jazdę skuterem?

Rolki i sprężyny można też zamienić na takie, które przyspieszą załączenie sprzęgła. Cięższe rolki i miękkie sprężyny zmniejszą osiągi skutera, ale też pozwolą ci ruszyć przy niższych obrotach silnika. Taka zmiana przydaje się głównie w mieście, gdzie osiągi nie są tak ważne, jak parametry jazdy.

Ostrożnie dobieraj elementy modyfikujące układ

Rolki o nietypowej masie, mocniejsze sprężyny i inne elementy tuningowe mogą poprawić osiągi lub zwiększyć wytrzymałość względem agresywnej jazdy. Pamiętaj jednak, by odpowiednio dobrać elementy do układu. Szczególnie te do agresywnej jazdy muszą być wytrzymałe i odporne na duże siły. Elementy źle dobrane lub niskiej jakości narażą cały układ na uszkodzenie.

Pamiętaj o ograniczeniach prawnych związanych ze skuterami

Jeśli zamierzasz wyjeżdżać zmodyfikowanym skuterem na drogę publiczną, sprawdź czy nowe parametry skutera pozwalają ci nim jeździć. W przypadku skuterów z silnikiem 50 cm3, tych ograniczeń jest sporo. Konsekwencje ich przekroczenia mogą być poważne, szczególnie, gdy nawet niechcący będziesz uczestniczył w incydencie na drodze.

 

Producent

Promocje

Tylko dostępne

Cena

    PLN

Sortuj

Znaleziono: 7228
Pasek napędowy 669 18 30 - 56942
Wariator skuter tuning GY6 4T (139QMB 139QMA) - 56983
Szczęki sprzęgła tylnego tuning 2T - 64006
Sprzęgło dzwon kpl GY6 4T 50 cm3 - 60310
Pasek napędowy 788 x 17 x 28 - 56821
Pasek napędowy 729 x 17.5 x 30 koło 12 cali - 92145
Szczęki sprzęgła tuning GY6 - 60561
Wariator kpl tunning 2T - 56881

107,18 zł

Wariator kpl tunning 2T - 56881

stars    (14)
Szczęki sprzegła Mini Bike Pocket - 59588
Wariator kpl tunning 2T 13 mm frez - 74670
Wariator komplet - 76909

52,00 zł

Wariator komplet - 76909

stars    (12)
Pasek napędowy Bando 669x18x30 - PAB 23100-GKAK-901
Wariator sprzęgło pasek 2T 16mm tuning - 76750
Wariator komplet GY6 4T 125 150 cm3 - 63754
Rolki wariatora 16x13 5,0g - 60293
Pasek napędowy 747x16,5x30 - 77551
Pasek napędowy 765x17.5x30 Buxy Speedfight - 77028
Wiatrak wariatora GY6 4T - 63504
Wariator + sprzęgło pasek 4T - 78260
Pasek napędowy 729 x 17,7 x 30 - 81531
Sprężyny sprzęgła 9 szt Top Racing 107mm 2T
Sprzęgło dzwon GY6 125 150 kpl - 63725
Rolki wariatora 16x13 4,5g - 60292
Zabierak wariatora - 73778

12,04 zł

Zabierak wariatora - 73778

stars    (4)
Wariator sprzęgło pasek 2T 13mm tuning - 80373
Rolki wariatora 15x12 5,0g  - 74595
Rolki wariatora 15x12 4.5g - 56875
Rolki wariatora 16x13 6,0g Honda - 60294
Sprężyna szczęk sprzęgła tuning GY6 4T - 77266
Wariator Tuning trzy komplety rolek Peugeot - 80924
Pasek napędowy Bando 788 x 17 x 28
Ślizgi wariatora Top Racing SV1 2T 4T - 6044001
Rolki wariatora 16X13 3,5g - 60290
Rolki wariatora 15x12 4.0g  - 74594
Rolki wariatora 15x12 3.5g  - 74592
Rolki wariatora JMT 16x13 mm 7,0 g (6 sztuk)
Rolki wariatora 16X13 7,0g - 60295
Osłonki blachy wariatora 4T 3 szt. - 80960
Pasek napędowy 842x20x30 ATV 125 150 GY6 - 81529
Rolki wariatora 15x12 5,5g - 74602
Wariator komplet 2T - 56863

53,90 zł

Wariator komplet 2T - 56863

stars    (5)
Sprzęgło tylne kpl Yamaha - 76726
Rolki wariatora 16x13 4,0g - 60291

Przeglądaj według producenta

Napęd skutera - części do Najpopularniejszych motocykli

Artykuły z bloga

Nietypowe przeniesienie napędu w napędzie skuterowym

Napędy skuterowe to potoczna nazwa przeniesienia napędu motocykla wykorzystująca układ bezstopniowy. Układy tego typu dostosowują przełożenie obrotów silnika na tylne koło w sposób ciągły i bez potrzeby działania ze strony kierowcy. To oraz ograniczone parametry maksymalnego przełożenia sprawiają, że takie napędy znajdziesz głównie właśnie w skuterach i motocyklach o względnie małej prędkości maksymalnej.

Dlaczego napędy skuterowe to osobna gama produktów?

W skuterach miejskich znajdziesz wiele elementów znanych z większych motocykli. Niektóre mechanizmy są jednak uproszczone, by ułatwić jazdę w mieście czy młodym i niedoświadczonym użytkownikom tych niewielkich maszyn. Przykładem takie uproszczenia jest układ przeniesienia napędu. Proste i niewymagające działań kierowcy przeniesienie napędu znajdziesz zresztą głównie w skuterach, przez co potocznie nazywa się je napędem skuterowym.

Dlaczego skrzynia bezstopniowa wystarcza do napędu skutera?

Typowe skrzynie biegów motocykli są przygotowane pod duże moce silnika i prędkości maksymalne. Do takich parametrów musisz przygotować wytrzymałe, odpowiednio duże przełożenia skrzyni. W skuterze, takich parametrów zwykle jednak nie znajdziesz. W efekcie, w zupełności wystarczy ci tu prostszy, bezstopniowy napęd skuterowy z paskiem.

Czy napęd skuterowy wymaga działania kierowcy?

Drugą zaletą napędu do skutera jest to, że podczas jazdy nie musisz zwracać uwagi na aktualne przełożenie w skrzyni. To w skrzyni bezstopniowej płynnie dostosowuje się do pracy silnika i chwilowych potrzeb kierowcy. Od ciebie wymagana jest jedynie kontrola pracy samego silnika, a więc umiejętne posługiwanie się manetką gazu. Oczywiście, osobną sprawą jest obsługa i konserwacja układu, ale i tu napędy skuterowe są zdecydowanie prostsze od typowej skrzyni biegów motocykla.

Praktyczny napęd do skutera pozostawia wiele miejsca

Jeszcze jednym plusem specyficznej konstrukcji napędu do skutera jest jego kształt. To między innymi on pozwala umieścić silnik w specyficznym miejscu w skuterze, a tobie przyjąć wygodną pozycję za kierownicą i umieścić pod nią nogi.

Na co składa się typowy napęd do skutera?

Choć zasada działania napędu skuterowego nie różni się od typowej skrzyni biegów, ta w skuterze wykorzystuje szereg nietypowych rozwiązań lub co najmniej ich zmodyfikowanych wersji. Dotyczy to szczególnie sposobu, w jakim zmienia się przełożenie między silnikiem a kołem napędowym jednośladu. Trzema głównymi elementami takiego napędu są:

  • wariator
  • sprzęgło skuterowe
  • pasek napędowy do skutera

Podstawą przedniej części układu jest wariator

Elementem odpowiedzialnym za zmianę przełożenia jest wariator. Mechanizm połączony z silnikiem wykorzystuje dwie stożkowe tarcze, które płynnie odjeżdżają od siebie w miarę zwiększania prędkości skutera. W efekcie, zmniejsza się promień obrotu paska napędowego umieszczonego między tarczami, co zwiększa przełożenie. Ważnymi elementami są tu niewielkie rolki, których masa decyduje, jak szybko będą oddalać się od siebie tarcze.

Sprzęgło skutera umieszczone w nietypowym miejscu

Przy tylnym kole, na napęd do skutera składają się natomiast sprzęgło odśrodkowe i korektor momentu. Korektor jest jakby odwróceniem roli wariatora, gdyż pod wpływem paska zwiększa przełożenie na tylne koło. Sprzęgło przypomina natomiast hamulec bębnowy, przy czym szczęki naciskają tu na wewnętrzną stronę bębna wskutek siły odśrodkowej. Gdy prędkość skutera, a przez to prędkość obrotowa koła jest zbyt mała, niewielkie sprężyny trzymające szczęki nie pozwalają na styk szczęk i bębna i rozłączają silnik z kołem.

Jaką rolę pełni pasek w napędzie skutera?

Przy elementach modyfikujących parametry przełożeń nie można zapomnieć o samym pasku. W przeciwieństwie do typowego łańcucha czy paska napędowego, pasek do skutera nie tylko przenosi napęd, ale aktywnie uczestniczy w zmianach przełożenia. 

Napęd skutera w wielu odsłonach jego mechanizmów w Gmoto.pl

U nas znajdziesz rozmaite elementy i mechanizmy napędu skuterowego. Oferujemy wysokiej jakości wariatory, sprzęgła i korektory momentu obrotowego, a także wymienne i nietypowe paski napędowe, rolki czy sprężyny. Cechy i parametry danego elementu są dostępne po kliknięciu na produkt.