Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
Przeglądaj według producenta
Napęd skutera - części do Najpopularniejszych motocykli
Artykuły z bloga
Napęd skutera nietypową konstrukcją dla prostego jednośladu
Napędy skuterowe to określenie dla szeregu elementów stosowanych w układach przeniesienia napędu skuterów. Specyfika i parametry pracy tych mechanizmów znajduje zastosowanie najczęściej właśnie w skuterach i stanowi jedną z podstawowych różnic między skuterami i motocyklami. Cechą wspólną napędu skutera i motocykla jest natomiast wymagana jakość i dobór elementów, a także ich kontrola i reakcja na zużycie.
Dlaczego napęd skutera różni od przeniesienia napędu typowego motocykla?
Nietypowa konstrukcja układu napędowego i przeniesienia napędu w skuterach wynika z trzech głównych powodów. Po pierwsze, skutery są zwykle wyposażone w niewielkie jednostki napędowe niewymagające skomplikowanych i niezwykle wytrzymałych elementów przekazujących siły na koło. Po drugie, specyfika użytkowania skutera nie wiąże się z dużymi prędkościami czy przyśpieszeniami. W końcu, jednym z założeń budowy skutera jest prostota konstrukcji mechanizmów i ich użycia.
Napęd do skutera korzysta z prostych, sprawdzonych mechanizmów
Typowy napęd skutera, w miejscu manualnej skrzyni biegów wykorzystuje nawet nie skrzynię automatyczną, ale układ bezstopniowy. Przekładnia bezstopniowa pozwala nie tylko na zmianę przełożenia bez działania kierowcy, ale robi to płynnie, dostosowując przełożenie do chwilowych parametrów jazdy. Co więcej, przekładnia bezstopniowa nie wymaga smarowania takiego, jak typowa skrzynia biegów, jest też łatwiejsza w naprawie w razie uszkodzenia lub zużycia elementów.
Co składa się na typowy napęd do skutera?
Głównymi mechanizmami pracującymi w przekładni bezstopniowej są wariator, sprzęgło odśrodkowe oraz korektor momentu obrotowego. Połączone paskiem napędowym, wariator i korektor momentu płynnie zmieniają średnicę okręgu, po którym porusza się pasek i przez to dostosują przeniesienie napędu do mocy generowanej przez silnik.
Sprzęgło odśrodkowe, dzięki swojej konstrukcji pozwala automatycznie odłączyć napęd od wariatora w momencie, gdy nie jest potrzebne przekazanie mocy. Choć wszystkie te mechanizmy są stosunkowo proste, nawet one składają się z szeregu elementów, których zużycie lub uszkodzenie poważnie utrudni jazdę skuterem.
Prosty napęd do skutera także ma swoje wymagania
Pod kątem poprawnej pracy, napęd skuterowy wymaga przede wszystkim dopasowania elementów poszczególnych mechanizmów skuterów. Nieodpowiednie rolki wariatora czy sprężyny szczęk nie pozwolą na poprawne działanie przekładni w skuterze i odpowiedniej reakcji na parametry pracy silnika czy jazdy. Jest to widoczne szczególnie w przypadku tuningu skutera, który wymaga dostosowania parametrów tych elementów do całego napędu.
Obok doboru, niezbędna jest też kontrola zużycia elementów, w tym paska napędowego, sprężynek czy okładzin szczęk sprzęgła. Brak reakcji na ich zużycie czy uszkodzenie może doprowadzić do zniszczenia układu i unieruchomienia skutera, a co najmniej uszkodzenia danego mechanizmu. Często, choć nie zawsze, objawem awarii w układzie jest gorsza praca przekładni, dlatego warto ją kontrolować także regularnie.
Napęd skutera w wielu odsłonach jego mechanizmów w Gmoto.pl
U nas znajdziesz rozmaite elementy związane z układem przeniesienia napędu stosowanym w skuterach. Oferujemy wysokiej jakości mechanizmy takie, jak sprzęgła, wariatory czy korektory momentu obrotowego, a także wymienne i nietypowe paski napędowe, rolki czy sprężyny szczęk. wykorzystywane w wielu modelach skuterów. Cechy i parametry danego elementu są dostępne po kliknięciu na produkt.