Tłoczek zacisku hamulcowego odpowiedzialny za docisk klocka do tarczy
Tłoczek zacisku hamulcowego to element hamulca tarczowego motocykla, który odpowiada za docisk klocków hamulcowych do tarczy. Dzięki sile przekazywanej przez płyn hamulcowy, tłoczek do zacisku hamulcowego doprowadza do tarcia klocków o tarcze, a w konsekwencji do hamowania motocykla. Uszkodzony tłoczek hamulcowy grozi pogorszeniem, a niekiedy wręcz zablokowaniem zacisku hamulcowego.
Jak działa typowy tłoczek do zacisku hamulcowego?
W tarczowym układzie hamulcowym motocykla, do hamowania dochodzi, gdy klocki hamulcowe zostają dociśnięte przez zacisk do połączonej z kołem tarczy. Docisk jest efektem nacisku na dźwignię lub pedał hamulca, pracy pompy hamulcowej i przeniesienia siły nacisku przez nieściśliwy płyn hamulcowy w przewodach. Elementami, które przejmują nacisk przenoszony przez płyn w zacisku i dociskają klocki do tarcz są tłoczki zacisku hamulcowego, obecne pojedynczo lub w kilku sztukach w jednym zacisku.
Tłoczki zacisku hamulcowego narażone na szereg problemów
W trakcie pracy, tłoczek zacisku hamulcowego jest narażony na rozmaite problemy utrudniające sprawne hamowanie. Nieprawidłowy dobór i montaż, produkt niskiej jakości, rozmaite odkształcenia czy korozja utrudnią sprawny ruch tłoczka w zacisku. Do tego dochodzi uszczelnienie, zwykle w postaci niewielkich oringów. Nieszczelność i ubytek płynu lub zapowietrzenie układu sprawi, że tłoczek do zacisku hamulcowego nie przyjmie całej siły nacisku, a dostanie się brudu utrudni jego ruch i przyśpieszy zużycie.
Uszkodzony tłoczek do zacisku hamulcowego łatwo zauważyć i odczuć
Efektem problemów z tłoczkiem zacisku jest przede wszystkim słabsze hamowanie motocykla. Uszkodzony tłoczek zacisku hamulcowego lub jego uszczelnienie nie pozwolą przenieść całej siły nacisku na klocki lub zrobią to nierównomiernie, przy okazji przyśpieszając zużycie klocków, a nawet tarcz. Co więcej, tłoczek zacisku hamulcowego będzie miał też trudności w powrocie do pierwotnej pozycji, co utrudni typową jazdę motocyklem. W ekstremalnym przypadku, uszkodzony tłoczek do zacisku całkowicie się zablokuje i nie pozwoli docisnąć klocków do tarcz lub rozłączyć elementy. Z tych powodów, tłoczki hamulcowe i ich uszczelnienie należy regularnie sprawdzać, a uszkodzone elementy wymieniać.
Tłoczki zacisku motocyklowego z uszczelnieniami w Gmoto.pl
U nas znajdziesz tłoczki zacisku hamulcowego do wielu modeli motocykli. Oferujemy wysokiej jakości tłoczki zacisku motocyklowego cenionych producentów, w tym firmy Tourmax, osobne i jako komplety z dobranymi uszczelnieniami. Cechy i parametry tłoczka są dostępne po kliknięciu na produkt