Części układu paliwowego motocykla
Jak dbać o układ paliwowy motocykla?
Bez względu na typ układu paliwowego warto, byś dbał o jego stan, szczególnie szczelność i czystość. Dotyczy to nie tylko przewodów i ich łączeń z poszczególnymi mechanizmami, ale i samych mechanizmów, w tym pomp paliwa. Ich uszkodzenie poważnie zaburzy pracę silnika. Osobną kwestią jest to, jak dbać o układ paliwowy w danym motocyklu. Tu twoje działania będą zależały od tego, z jakim typem układu masz do czynienia.
Gaźniki musimy regulować i zsynchronizować
W przypadku gaźników, musisz je przede wszystkim wyregulować. Tylko tak sprawisz, że gaźnik w motocyklu zmiesza paliwo i powietrze w odpowiednich proporcjach. Jeśli silnik korzysta z kilku gaźników, musisz je także zsynchronizować, by pracowały adekwatnie do pracy poszczególnych cylindrów. Przyczyną uszkodzenia lub nieprawidłowej pracy gaźnika często jest uszkodzenie elementu ruchomego w dyszy gaźnika lub części odpowiadającej za wprowadzenie paliwa do gaźnika w ilości adekwatnej do przepływającego powietrza.
Wtrysk paliwa to większe koszty w razie uszkodzenia
W układzie wykorzystującym wtrysk paliwa, twoim zadaniem będzie przede wszystkim dbałość o czystość paliwa. Wtryskiwacze i czujniki położenia przepustnicy są regulowane już na starcie, a ich rozstrojenie jest zwykle skutkiem brudnego, kiepskiego paliwa lub uszkodzenia przewodu, który łączy przepustnicę z wtryskiem. Postaw więc na dobre paliwo, regularnie czyść układ i wymieniaj filtr, a także maksymalnie rzadko korzystaj z rezerwy. Wszystko to sprawi, że wtrysk będzie długo działał według pierwotnych wytycznych.
Przeglądaj według producenta
Części układu paliwowego motocykla do Najpopularniejszych motocykli
Artykuły z bloga
Nie ma jazdy bez układu paliwowego
Układ paliwowy motocykla to grupa elementów, która odpowiada za sprawny przepływ paliwa ze zbiornika do jednostki napędowej. To właśnie dzięki elementom układu paliwowego twój silnik otrzyma odpowiednią dawkę czystego paliwa i mieszanki paliwowo-powietrznej.
Z czego składa się typowy układ paliwowy motocykla?
Żaden silnik nie zadziała bez paliwa, to oczywiste. Ale samo doprowadzenie paliwa do silnika to nie wszystko. To paliwo musisz mu podać pod odpowiednim ciśnieniem, w odpowiedniej dawce, a przede wszystkim odpowiednio czyste. Części i urządzenia odpowiedzialne za te kwestie składają się na układ paliwowy motocykla. Nawet w najprostszej formie, znajdziesz w nim przynajmniej kilka podstawowych elementów.
Zbiornik, czyli skąd bierzemy paliwo
W typowym jednośladzie, zbiornik paliwa znajdziesz między kierowcą a kierownicą. Zwykle jest to spory element, co ma poważny wpływ na nadwozie. Nieco inaczej wygląda to w skuterach, gdzie przez specyficzną konstrukcję element jest bardziej ukryty.
Zbiorniki paliwa do motocykli naked-bike poważnie wpływają na wygląd i jazdę
Tradycyjny zbiornik paliwa jest duży i leży dość wysoko. W efekcie to, ile masz w nim paliwa, może poważnie wpłynąć na jazdę jednośladem. Wygląd ma natomiast znaczenie przede wszystkim w golasach typu Kawasaki ER-5 (znany jako „Twister”) czy Romet WS50 lub sportowo-turystycznych typu Yamaha XJ 600. Tu zbiorniki paliwa są oferowane jako gotowe elementy nadwozia lub do odpowiedniej obróbki.
Co wyróżnia zbiorniki paliwa skuterów (i crossów)?
Nieco inną wersję układu paliwowego zobaczysz w motorowerach i skuterach. Czy to w tanim Zipp Quantum 50, czy w markowym Peugeoty Elystar 50 zbiorniczek paliwa jest sprytnie ukryty pod nadwoziem i nie wymaga ścisłego dopasowania do stylistyki pojazdu. Podobnie wygląda to w crossach i enduro. Także tu będziesz miał maksymalnie prosty zbiornik paliwa ukryty pod równie prostymi elementami nadwozia.
Pompa paliwa przenosi paliwo do silnika pod odpowiednim ciśnieniem
Jedną z podstaw sprawnego działania silnika jest idealna proporcja mieszanki paliwa i powietrza, tak zwana dawka stechiometryczna 1:14,7. Mimo lat, najlepszym sposobem wciąż pozostaje tu pompa paliwa, dzięki której z łatwością doprowadzisz paliwo do silnika pod odpowiednim ciśnieniem. Pompę znajdziesz przy zbiorniku lub na zewnątrz układu, w wersji zasilanej mechanicznie lub, coraz częściej, elektrycznie. W nowoczesnym pojeździe, taka motocyklowa pompa paliwa szybko zareaguje na twój ruch przepustnicą i zmianę potrzeb silnika.
Jak ważna jest czystość paliwa?
Jednym z najprostszych sposobów na uszkodzenie silnika jest zabrudzone paliwo. Dla ochrony silnika, w układzie paliwowym znajdziesz więc przewody z kranikiem i filtrem. Niewielki, prosty filtr wystarczy, byś oczyścił niezbędną dawkę paliwa z brudu. Niemniej ważne są odpowiednie przewody i kranik. Pierwsze uchronią paliwo przed czynnikami zewnętrznymi i wypływem z układu. Kranik to natomiast prosty sposób, byś zachował rezerwę paliwa lub całkowicie zablokował jego przepływ.
Gaźnik lub wtrysk, czyli jak wprowadzamy paliwo do silnika?
Najbardziej złożoną częścią układu paliwowego jest ta wprowadzająca paliwo do silnika. Tu znajdziesz jedną z dwóch opcji. Choć już nawet w małych pojazdach spotkasz się z nowoczesnym układem wtryskowym, to w wielu jednośladach wciąż możesz znaleźć proste gaźniki.
Coraz tańsze wtryskiwacze znajdziesz nawet w skuterach
Podstawą układu wtryskowego paliwa są wtryskiwacze. To one wprowadzają paliwo bezpośrednio do cylindra w ściśle określonej ilości. Dzięki tej właściwości możesz zoptymalizować pracę silnika, dostosować ją do chwilowych potrzeb i, przy okazji, ograniczyć zużycie paliwa. W efekcie, wtryskiwacze spotkasz już nawet w takich pojazdach, jak motorowery Barton Fighter 50, a także w niektórych crossach, jak Honda CRF250.
Dlaczego w motocyklach wciąż stosuje się gaźniki?
Mimo swoich zalet, układy wtryskowe są skomplikowane i wymagają szeregu pobocznych elementów. Z tych powodów, nie tylko w prostych i tanich jednośladach wciąż znajdziesz gaźniki. Dobrym przykładem są tu znane crossy Yamahy, DT 50 i YZ 250. Proste prawa fizyki w zupełności wystarczały tu, by sprawnie mieszać paliwo i powietrze w odpowiednich proporcjach. Dziś gaźniki znajdziesz jednak przede wszystkim w skuterach typu Junak 607.
Rozmaite części układu paliwowego motocykla w Gmoto.pl
U nas znajdziesz elementy układu paliwowego do różnych modeli motocykli. Oferujemy wysokiej jakości zbiorniki paliwa, przewody, pompy czy elementy systemu wtryskowego i gaźnikowego, pojedyncze i jako gotowe mechanizmy czy komplety naprawcze. Cechy i parametry danego elementu i zestawu znajdziesz klikając na produkt.