ProMotoTools MotoSmartLaser. Jak sprawdzić geometrię ramy w motocyklu?

Przed zakupem motocykla, po wypadku i w czasie serwisu — narzędzie pomiarowe MotoSmartLaser od ProMotoTools to niezastąpiona pomoc podczas kontroli ramy. W kilku prostych krokach pozwala na sprawdzenie osiowości tylnego koła oraz deformacji wahacza, główki ramy i przedniego zawieszenia, stając się idealnym przyrządem pomiarowym zarówno dla profesjonalnych mechaników, jak i wszystkich posiadaczy motocykli.

ProMotoTools to gama profesjonalnych narzędzi pomiarowych. W naszej ofercie znajdziesz również elektroniczny wakuometr Dsynch 2. Zobacz poradnik Elektroniczny wakuometr ProMotoTools Dsynch 2. Jak z niego korzystać?

Co wchodzi w skład zestawu MotoSmartLaser?

Narzędzie pomiarowe MotoSmartLaser od ProMotoTools składa się z następujących elementów:

  • Moduł laserowy z trzema bateriami PC LR44.
  • Pręt pomiarowy 600 mm ze stożkiem stałym.
  • Pręt pomiarowy 600 mm z wolnymi końcami.
  • Dwa pręty pomiarowe 180 mm dla normalnych osi.
  • Trzy stożki o średnicy 30 mm.
  • Cztery plastikowe stożki o średnicy 55 mm.
  • Moduł pomiarowy z lusterkiem.
  • Moduł z kątomierzem wyposażony w dwa komputery na baterie AAA.
  • Dwie śruby M5 z plastikowymi nakrętkami.
  • Taśma miernicza rozstawu osi i listwa pomiarowa.
  • Futerał.

W zależności od wybranych adapterów (metrycznych lub calowych) w zestawie znajdziesz również:

  • Adapter M14x1,4 mm lub ⅝-18
  • Adapter M16x1,5 mm  lub ⅝-11
  • Adapter wewnętrzny M18x1,5 mm lub ¾-10

Przygotowanie motocykla do pomiarów

Zanim zaczniesz używać narzędzia pomiarowego MotoSmartLaser, zadbaj o prawidłowe przygotowanie motocykla do pomiarów. Jest to konieczne do uzyskania prawidłowych wyników.

  1. Postaw motocykl na stojaku.
  2. Ustabilizuj motocykl w pozycji pionowej.
  3. Sprawdź powierzchnię styku otworów montażowych w osiach kół i wahacza przed włożeniem prętów pomiarowych. Wszystkie zabrudzenia i uszkodzenia otworów mogą wpłynąć na wyniki pomiarów.
  4. W przypadku pełnych osi należy zdjąć nakrętkę i podkładkę przed użyciem gwintowanych adapterów, ponieważ mogą powodować one błędy pomiarowe. Przed użyciem adapterów oczyść powierzchnię gwintu. Zabrudzenia mogą wpłynąć na wyniki pomiarów.

Kontrola osiowości tylnego koła

Nieprawidłowa osiowość tylnego koła prowadzi do nadmiernego zużycia zębatek, łańcucha napędowego, mechanizmu zabieraka, osi, łożysk i opony. MotoSmartLaser umożliwia sprawdzenie osiowości tylnego koła w kilku prostych krokach:

  1. Zamontuj moduł z laserem na pręcie pomiarowym przy osi wahacza.
  2. Zamontuj moduł z lusterkiem na pręcie pomiarowym przy osi tylnego koła.
  3. Wyreguluj moduł z laserem tak, żeby jego światło odbiło się od lusterka i trafiło z powrotem na moduł z laserem w miejscu linii pomiarowej.
  4. Odbite światło lasera powinno mieścić się w zakresie do dwóch podziałek od środka skali po obu stronach. Przy wyższych odchyleniach można wyregulować osiowość tylnego koła za pomocą mechanizmu regulacji napięcia łańcucha napędowego.

Po zakończeniu pomiaru sprawdź koniecznie napięcie łańcucha napędowego.

Kontrola deformacji wahacza

Skrzywiony lub skręcony wahacz powoduje nierównomierne zużycie zębatek, łańcucha napędowego i tylnej opony oraz złe prowadzenie motocykla. Deformacje wahacza najczęściej powstają podczas wypadku, dlatego dla bezpieczeństwa — własnego i innych uczestników ruchu drogowego — nie powinniśmy korzystać z motocykla do czasu usunięcia wszystkich usterek. Jeśli dany egzemplarz nie brał udziału w kolizji, ale pojawiają się odchylenia od normy podczas pomiaru, należy szukać przyczyn w łożyskach wahacza.

Ważne! Kontrola deformacji wahacza będzie miarodajna dopiero po regulacji osiowości tylnego koła.

Po kontroli osiowości tylnego koła możesz sprawdzić deformacje wahacza. W tym celu umieść moduł z kątomierzem na pręcie pomiarowym przy osi wahacza. Włącz moduł i naciśnij przycisk “ZERO”. Zapisz pomiar lub zrób zdjęcie z widocznym pomiarem. Następnie przenieś moduł z kątomierzem na pręt pomiarowy przy osi tylnego koła i powtórz procedurę. Zapisz pomiar lub zrób zdjęcie modułu z widocznym pomiarem — w obu przypadkach będziesz mógł przedstawić wyniki pomiaru zainteresowanym osobom.

Odchylenie pomiaru do 0,4 stopnia na tylnej osi jest akceptowalne. Oczywiście najlepszym wynikiem pomiaru jest 0,0.

Kontrola deformacji główki ramy i przedniego zawieszenia

Skrzywienie, skręcenie lub inne deformacje główki ramy i przedniego zawieszenia powstają podczas wypadków, szczególnie w trakcie uderzenia przodem pojazdu w inny obiekt. Nawet najmniejsze odchylenie od normy powinno wykluczyć motocykl z ruchu drogowego — jazda takim jednośladem staje się bardzo niebezpieczna, a sama deformacja główki ramy jest uważana jako jedno z najgorszych uszkodzeń motocykla.

MotoSmartLaser umożliwia sprawdzenie deformacji główki ramy i przedniego zawieszenia w kilku prostych krokach. Pamiętaj, że wynik pomiaru to suma odchyleń główki ramy i przedniego zawieszenia. Jeśli wynik jest poza akceptowalnym odchyleniem, powinieneś wykluczyć uszkodzenie danego elementu na drodze dalszych pomiarów i diagnostyki.

  1. Zamontuj moduł z lusterkiem na pręcie pomiarowym przy osi przedniego koła.
  2. Zamontuj moduł z laserem na pręcie pomiarowym przy osi wahacza.
  3. Wyreguluj oba moduły tak, żeby światło lasera odbiło się od lusterka i trafiło z powrotem na moduł z laserem w miejscu linii pomiarowej. Jeśli przednie koło przesuwa się samoczynnie, zablokuj jego pozycję za pomocą ciężkiego przedmiotu.
  4. Odbite światło lasera powinno mieścić się w zakresie do dwóch podziałek od środka skali po obu stronach. 

Następnie zamontuj moduł z kątomierzem na pręcie pomiarowym przy osi wahacza. Włącz urządzenie, naciśnij przycisk “ZERO” i zapisz pomiar lub zrób zdjęcie modułu z widocznym pomiarem. W kolejnym kroku zamontuj moduł z kątomierzem na pręcie pomiarowym przy osi przedniego koła i przeprowadź identyczny pomiar.

Odchylenie pomiaru do 0,3 stopnia na tylnej osi jest akceptowalne. Oczywiście najlepszym wynikiem pomiaru jest 0,0.

Kontrola deformacji główki ramy

Z MotoSmartLaser możesz przeprowadzić kontrolę deformacji główki ramy również innym sposobem, niż opisaliśmy to w poprzednim punkcie. W większości motocykli będzie on wymagał demontażu kierownicy, a w niektórych modelach także przedniego zawieszenia i owiewek. Kontrola deformacji główki ramy przy użyciu listwy pomiarowej w kilku prostych krokach:

  1. Zamontuj listwę pomiarową w dolnym otworze główki ramy.
  2. Zamontuj moduł z laserem na pręcie pomiarowym przy osi wahacza.
  3. Wyreguluj moduł z laserem tak, żeby światło lasera padało na linię pomiarową na listwie pomiarowej. Pamiętaj, że listwa pomiarowa musi być równoległa do osi wahacza. Tylko wtedy wynik pomiaru będzie prawidłowy.
  4. Zamontuj listwę pomiarową w górnym otworze główki ramy.
  5. Powtórz pomiar z kroku 3 i porównaj wyniki pomiaru.

Jeśli wyniki pomiaru są różne, należy kilkakrotnie nacisnąć przód motocykla, kompresując tym samym przednie zawieszenie, i obrócić kierownicę z boku na bok (dzięki temu poluzujesz przednie zawieszenie i łożyska główki ramy). Następnie ponów pomiar, wykonując jeszcze raz wszystkie kroki.

Maksymalna tolerancja między dwiema wartościami (odczytanymi z listwy pomiarowej zamontowanej w dolnym i górnym otworze główki ramy) wynosi 2 mm (0,23°).

Różnice pomiędzy wynikamiDiagnoza
mniej lub 1 mm / 0,14°Prawidłowy wynik
2 mm / 0,23°Dopuszczalny wynik
więcej niż 2 mm / 0,23°Niedopuszczalny wynik

Wydruk wyników pomiarów dla klienta lub agenta ubezpieczeniowego

Na stronie promototools.com znajdziesz arkusz, który pozwoli ci w przystępny sposób zaprezentować wyniki pomiarów. Będzie przydatny zarówno dla twoich klientów, jak i agentów ubezpieczeniowych, którzy badają uszkodzenia diagnozowanych przez ciebie motocykli.

ProMotoTools MotoSmartLaser znajdziesz w sklepie motocyklowym Gmoto

Jeśli chcesz sprawdzić geometrię ramy w motocyklu przed zakupem lub naprawiasz swoją maszynę (np. po wypadku lub podczas serwisu napędu), sprawdź ProMotoTools MotoSmartLaser w naszym sklepie.

Wiktor Karczewski

Moja przygoda z motocyklami zaczęła się klasycznie - od Ogara, przez WSK 125, do chińskiego skutera. Na WSK 125 zjeździłem pół Polski i Skandynawię, a na Chińczyku kręciłem się zimą po Bieszczadach i jesienią po Finlandii. Obecnie ujeżdżam polsko-chińską myśl techniczną, czyli Rometa SCMB 125. Doskonały motocykl do dojazdów do pracy ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *