Elektroniczny wakuometr ProMotoTools Dsynch 2. Jak z niego korzystać?

Elektroniczne narzędzie pomiarowe Dsynch 2 to najnowszy projekt ProMotoTools. Pozwala na specjalistyczną synchronizację i diagnostykę gaźnikowych i wtryskowych układów zasilania, stając się niezbędnym elementem wyposażenia profesjonalnych warsztatów motocyklowych. Dzięki łatwej obsłudze zainteresuje również mechaników-amatorów, którzy samodzielnie naprawiają swoje maszyny. Poznaj je bliżej i wkrocz do świata precyzyjnej diagnostyki motocykli.

Korzystanie z oprogramowania

Przed skorzystaniem z oprogramowania, podłącz wszystkie przewody do narzędzia pomiarowego i zamontuj je na motocyklu. Następnie kliknij dwukrotnie ikonę oprogramowania na pulpicie, żeby je uruchomić i przejść do pulpitu głównego oprogramowania.

Omówienie pulpitu głównego


OznaczenieZnaczenie
1Menu główne
2Rozpoczęcie i zakończenie pomiaru
3Status połączenia USB:

Kolor czerwony — brak połączenia
Kolor żółty — połączenie w toku / wymagana aktualizacja oprogramowania
Kolor zielony — prawidłowe połączenie, oprogramowanie gotowe do użycia
4Zdjęcie pomiaru:

Początek pomiaru — do stanu przed pomiarem (po lewej)
Koniec pomiaru — do stanu po pomiarze (po prawej)
5Analiza zdjęć pomiaru (przed i po; patrz oznaczenie nr 4)
6Czułość pomiaru
7Odtworzenie zapisanego pomiaru
8Ścieżka zapisanego pomiaru
9Tryb wyświetlania (wykres lub RPM)
10Przedział czasowy (pozwala dostosować długość wykresu)
A, B, C i DWłączanie i wyłączanie pomiaru danego cylindra
E, F, G i HWybór głównego cylindra

Pomiar — praktyczne zastosowanie narzędzia Dsynch 2

Uruchom silnik i poczekaj, aż osiągnie on rekomendowaną temperaturę pracy. Podłącz urządzenie do wolnego portu USB w komputerze, na którym używasz oprogramowania Dsych 2 (podczas korzystania z oprogramowania nie podłączaj do komputera żadnego innego narzędzia pomiarowego).

Rozpocznij pomiar klikając przycisk “Start” (pkt 2 w tabeli “Korzystanie z oprogramowania”) — nie zapomnij wykonać zdjęcia pomiaru przed synchronizacją (pkt 4; ikona aparatu po lewej). Po zakończeniu pomiaru zrób zdjęcie po synchronizacji (pkt 4; ikona aparatu po prawej). Żeby zobaczyć zdjęcia pomiaru, kliknij przycisk opisany w pkt 5.

Rozpocznij synchronizację od ustawienia śrub regulacji powietrza (składu mieszanki) lub zaworów w korpusie przepustnicy — zawsze postępuj zgodnie z książką serwisową swojego motocykla; synchronizacja gaźników może się różnić w zależności od modelu. Nasze oprogramowanie pomiarowe oblicza średnią wartość dla każdego cylindra, dlatego podczas pomiaru sprawdź wykresy dla wszystkich cylindrów (przyciski opisane jako A, B, C i D oraz E, F, G i H w tabeli “Korzystanie z oprogramowania”).

Diagnostyka — omówienie krzywych pomiaru

Stan cylindrów i zaworów można zdiagnozować w oparciu o wyniki pomiaru, według poniższych schematów.

Krzywa pomiaru będzie spłaszczona, jeśli silnik
ma otwarty zawór dolotowy oraz kompresja jest
prawidłowa.
W tym przypadku można zdiagnozować,
że zawór dolotowy jest nieszczelny
(powietrze dostaje się do kanału dolotowego).
Może to oznaczać, że konieczna jest wymiana
elementów gumowych w/w zaworu.

Niebieska linia — prawidłowy przebieg krzywej
Czerwona linia — nieprawidłowy przebieg krzywej
W tym przypadku można zdiagnozować,
że problem dotyczy zaworu wydechowego
(niewielki luz zaworu wydechowego lub
nieszczelne gniazdo zaworu).

Niebieska linia — prawidłowy przebieg krzywej
Czerwona linia — nieprawidłowy przebieg krzywej
W tym przypadku można zdiagnozować,
że doszło do usterki zaworu dolotowego
(niewielki luz zaworu dolotowego lub
nieszczelna gniazdo w/w zaworu).

Niebieska linia — prawidłowy przebieg krzywej
Czerwona linia — nieprawidłowy przebieg krzywej

Tryb RPM

Wybierz opcję RPM w rozwijanym menu (pkt 9 w tabeli “Korzystanie z oprogramowania”).

Po zakończeniu regulacji składu mieszanki paliwowo-powietrznej, możesz zabrać się za regulację obrotów silnika. Oprogramowanie wskaże ci zakres obrotów dla wszystkich cylindrów i podpowie, czy konieczna jest regulacja. Komunikat “UP rpm” wskazuje, że obroty silnika zwiększają się i regulacja jest prawidłowa, a komunikat “DOWN rpm” przekazuje informację o złej regulacji.

Przykłady błędów podczas diagnostyki

Luz (“lewe powietrze”) na osi przepustnicy

Uwaga: nagły wzrost ciśnienia (przepustnica zmieniła położenie).

Nieszczelne gniazdo zaworu dolotowego

Nieszczelne gniazdo zaworu dolotowego — przykład nr 1

Informacje: cylinder nr 2, 3 i 4 wyłączone z pomiaru.

Uwagi: ciśnienie AWG na poziomie 895 hKP (norma około 700 hKP), co świadczy o złym stanie silnika.

Nieszczelne gniazdo zaworu dolotowego — przykład nr 2

Informacje: cylinder nr 1 i 2 w porządku; krzywe nadchodzącego ciśnienia zbliżone do siebie.

Uwagi: cylinder nr 3 i 4 nieszczelny. Cylinder nr 3 z ciśnieniem na poziomie 820 hPA, cylinder nr 4 zaczyna tracić ciśnienie.

Monitorowanie mieszanki na biegu jałowym

Uwagi: cylindry nr 2 i 3 w ustawieniu fabrycznym otrzymują więcej paliwa. Widoczny efekt nakładania się zaworów wlotowych i wylotowych. Więcej spalin ma większy wpływ na zawór wlotowy.

Opóźnienie zaworu wydechowego (CAM)

Uwagi: AVG zbyt wysokie, na poziomie 879 hPa (norma 700-750 hPa). Oznacza to, że silnik potrzebuje tak dużej dawki powietrza na biegu jałowym. Ciśnienie nagle wraca do ciśnienia atmosferycznego.

Cylinder nie działa

Uwagi: Brak górnej wartości ciśnienia na cylindrze nr 2. AVG na poziomie 850 hPa (norma 700-750 hPa), co oznacza, że silnik potrzebuje tak dużej dawki powietrza na biegu jałowym.

Przydatne informacje

Informacje kontaktowe serwisu

Zachęcamy do wypełnienia informacji kontaktowych, które mogą być przydatne podczas wydruku pomiarów. Poniższy formularz znajdziesz w Ustawieniach w Menu głównym.


Po wypełnieniu formularza, naciśnij niebieski przycisk w prawym dolnym rogu, żeby zapisać zmiany.

Informacje o motocyklu i jego właścicielu

Żeby zapisać i wydrukować pomiary, wypełnij informacje o motocyklu i jego właścicielu.

Po wypełnieniu formularza, kliknij niebieski przycisk w prawym dolnym rogu.

Wymagania sprzętowe

  • System operacyjny Microsoft Windows 7 (lub nowszy; zalecamy korzystanie z systemu Windows 10) z zainstalowanym dodatkiem Service Pack 2 (lub nowszym)
  • Minimum 80 MB wolnej przestrzeni na dysku
  • Minimum 4 GB RAM
  • Ekran o rozdzielczości Full HD lub wyższej
  • Środowisko .NET 4
  • Połączenie z internetem (do aktualizacji oprogramowania)

Instalacja oprogramowania

Krok 1

Pobierz instalator oprogramowania — znajdziesz go na promototools.com. Nie pobieraj instalatora z innych stron internetowych. Wyłącznie na oficjalnej stronie ProMotoTools znajdziesz instalator, który zawiera najnowsze aktualizacje oprogramowania.

Krok 2

Uruchom instalator oprogramowania, klikając dwukrotnie na pobrany wcześniej plik syncpt_a.b.c.d.exe (“a.b.c.d” zostanie zastąpione oznaczeniem aktualnej wersji oprogramowania).

Krok 3

Najnowsze wersje systemu Windows chronią użytkowników przed nieznanymi źródłami oprogramowania. Jeśli pojawi ci się okno z komunikatem “Czy chcesz zezwolić tej aplikacji na wprowadzenie zmian na tym urządzeniu?”, kliknij przycisk “Tak”.

Kliknij link “Więcej informacji”.
Kliknij przycisk “Uruchom mimo to”.
Kliknij przycisk “Tak”.

Krok 4

Po uruchomieniu instalatora oprogramowania, wykonaj kroki przedstawione w ramce poniżej.

Naciśnij przycisk “Dalej” na ekranie startowym,
żeby rozpocząć instalację oprogramowania.
Na tym etapie możesz wybrać lokalizację 
folderu dla oprogramowania. Rekomendujemy
zastosowanie domyślnej lokalizacji. Wyświetli ci się
również przestrzeń dostępna na dysku. Jeśli jest
zbyt mała, żeby zainstalować oprogramowanie,
zwolnij miejsce na dysku. Następnie kliknij
przycisk “Dalej”.
Na tym ekranie możesz wybrać, czy chcesz
dodać ikonę oprogramowania na pulpicie.
Koniecznie zaznacz opcję “Create start menu folder”.
Następnie kliknij przycisk “Dalej”.
Poczekaj, aż zakończy się instalacja oprogramowania.
Następnie kliknij przycisk “Zakończ”.
Instalacja zakończona.

Odinstalowywanie oprogramowania

Najprostszym sposobem na usunięcie oprogramowania z komputera jest użycie wbudowanego narzędzia, które znajdziesz w menu startowym systemu Windows. Wystarczy przejść do ustawień, a następnie kliknąć przycisk “Odinstaluj” przy oprogramowaniu Dsynch. Wszystkie pliki związane z oprogramowaniem zostaną usunięte.

Wiktor Karczewski

Moja przygoda z motocyklami zaczęła się klasycznie - od Ogara, przez WSK 125, do chińskiego skutera. Na WSK 125 zjeździłem pół Polski i Skandynawię, a na Chińczyku kręciłem się zimą po Bieszczadach i jesienią po Finlandii. Obecnie ujeżdżam polsko-chińską myśl techniczną, czyli Rometa SCMB 125. Doskonały motocykl do dojazdów do pracy ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *