Części motocyklowe

Guma stopki kierowcy Romet WSK

ID produktu: 55222

Guma stopki kierowcy Romet WSK

4.00 PLN

Przewód paliwowy 6mm 50cm

ID produktu: 84093

Przewód paliwowy 6mm 50cm

2.00 PLN

Guma zębatki tył WSK 125

ID produktu: 55311

Guma zębatki tył WSK 125

2.00 PLN

Filtr paliwa uniwersalny

ID produktu: 76481

Filtr paliwa uniwersalny

3.99 PLN

Tarcza sprzęgła WSK 125

ID produktu: 55306

Tarcza sprzęgła WSK 125

6.99 PLN

Seger tłoka 12 mm (zabezpieczenie sworznia)

ID produktu: 62194

Seger tłoka 12 mm (zabezpieczenie sworznia)

1.00 PLN

Guma kopnika

ID produktu: 56693

Guma kopnika

3.00 PLN

Klin koła magnesowego Romet

ID produktu: 55365

Klin koła magnesowego Romet

2.00 PLN

Fajka zapłonowa

ID produktu: 76641

Fajka zapłonowa

2.99 PLN

Guma teleskopu amortyzatora Romet

ID produktu: 56691

Guma teleskopu amortyzatora Romet

5.00 PLN

Sprężyna reflektora

ID produktu: 55152

Sprężyna reflektora

1.00 PLN

Klin wału WSK 125

ID produktu: 55385

Klin wału WSK 125

2.00 PLN

Świeca zapłonowa Awina BR8HS

ID produktu: 77110

Świeca zapłonowa Awina BR8HS

5.99 PLN

Zabezpieczenie nakrętki wałka zdawczego

ID produktu: 55196

Zabezpieczenie nakrętki wałka zdawczego

3.00 PLN

Filtr paliwa

ID produktu: 58204

Filtr paliwa

4.00 PLN

Kabel do fajki zapłonowej - przewód zapłonowy

ID produktu: 77095

Kabel do fajki zapłonowej - przewód zapłonowy

3.99 PLN

Śruby silnika komplet Romet

ID produktu: 55927

Śruby silnika komplet Romet

7.99 PLN

Guma lewarka zmiany biegów Romet

ID produktu: 55224

Guma lewarka zmiany biegów Romet

3.00 PLN

Kranik paliwa WSK Romet

ID produktu: 58888

Kranik paliwa WSK Romet

8.99 PLN

Nakrętka wału korbowego WSK 125

ID produktu: 64309

Nakrętka wału korbowego WSK 125

3.00 PLN

Seger tłoka 14 mm (zabezpieczenie sworznia) - Jawa 50

ID produktu: 55149

Seger tłoka 14 mm (zabezpieczenie sworznia) - Jawa 50

1.00 PLN

Nakrętka wału Romet

ID produktu: 55855

Nakrętka wału Romet

2.99 PLN

Uszczelka kolanka wydechu WSK 125

ID produktu: 55316

Uszczelka kolanka wydechu WSK 125

2.99 PLN

Śruby silnika WSK 125

ID produktu: 55301

Śruby silnika WSK 125

9.99 PLN

Zaczep linki sprzęgła hamulca

ID produktu: 76476

Zaczep linki sprzęgła hamulca

3.99 PLN

Lusterko z obejmą M8

ID produktu: 73326

Lusterko z obejmą M8

9.99 PLN

Oring korka oleju Simson

ID produktu: 84071

Oring korka oleju Simson

2.00 PLN

Uszczelka kolanka Romet 2B

ID produktu: 73518

Uszczelka kolanka Romet 2B

3.00 PLN

Łańcuch napędowy YBN 420H 112 ogniw

ID produktu: 73360

Łańcuch napędowy YBN 420H 112 ogniw

29.00 PLN

Świeca zapłonowa NGK BR8HS

ID produktu: 246

Świeca zapłonowa NGK BR8HS

14.00 PLN

Seger tłoka 13 mm (zabezpieczenie sworznia) - WSK 125

ID produktu: 55283

Seger tłoka 13 mm (zabezpieczenie sworznia) - WSK 125

1.00 PLN

Szprychy + nypel 36 szt WSK

ID produktu: 55299

Szprychy + nypel 36 szt WSK

19.99 PLN

Uszczelki silnika WSK 125 komplet

ID produktu: 55320

Uszczelki silnika WSK 125 komplet

4.99 PLN

Guma stopek kierowcy otwór 10 mm

ID produktu: 58542

Guma stopek kierowcy otwór 10 mm

4.99 PLN

Regulacja linki hamulca - sprzęgła M8

ID produktu: 55262

Regulacja linki hamulca - sprzęgła M8

6.50 PLN

Łańcuch napędowy YBN 428H 120 ogniw

ID produktu: 73322

Łańcuch napędowy YBN 428H 120 ogniw

29.00 PLN

Śruby silnika imbus Simson S51 kpl

ID produktu: 62039

Śruby silnika imbus Simson S51 kpl

9.99 PLN

Uszczelki silnika Romet 2 biegowy komplet

ID produktu: 73521

Uszczelki silnika Romet 2 biegowy komplet

4.99 PLN

Śruba zębatki tył Romet

ID produktu: 55931

Śruba zębatki tył Romet

4.99 PLN

Uszczelka kolanka S51

ID produktu: 76480

Uszczelka kolanka S51

3.99 PLN

Guma podnóżka pasażera Romet WSK

ID produktu: 56690

Guma podnóżka pasażera Romet WSK

4.00 PLN

Żarówka rurka 6V 5W

ID produktu: 77632

Żarówka rurka 6V 5W

3.00 PLN

Obejma przewodu paliwowego 6-8mm

ID produktu: 86291

Obejma przewodu paliwowego 6-8mm

1.00 PLN

Obsada linki gazu

ID produktu: 55261

Obsada linki gazu

3.99 PLN

Pierścień N 38,00 mm Romet 50 cm3

ID produktu: 55881

Pierścień N 38,00 mm Romet 50 cm3

4.00 PLN

Nakrętka trybu zdawczego WSK 125

ID produktu: 58176

Nakrętka trybu zdawczego WSK 125

3.99 PLN

Pierścień tłoka N 52,00 mm WSK 125

ID produktu: 55268

Pierścień tłoka N 52,00 mm WSK 125

4.00 PLN

Tarcza sprzęgłowa

ID produktu: 55167

Tarcza sprzęgłowa

9.99 PLN

Akumulator żelowy Moretti YTX4L-BS

ID produktu: 85696

Akumulator żelowy Moretti YTX4L-BS

44.00 PLN

Pierścień N 38 mm

ID produktu: 55133

Pierścień N 38 mm

3.00 PLN

Dlaczego warto wymieniać części motocyklowe?

Nowoczesny motocykl to niezwykle wyrafinowana konstrukcja składająca się z wielu układów i setek rozmaitych części. Niemało z nich, wskutek pożądanych w danym układzie wysokich temperatur, dużych ciśnień, tarć czy sił nacisku, z czasem traci swoje pierwotne właściwości. Przez to pogarsza się praca układu, negatywnie wpływając na parametry motocykla. W przypadku niektórych części, pogorszenie ich właściwości grozi również niebezpieczeństwem utraty zdrowia, a nawet życia użytkownika motocykla. Aby utrzymać pracę układów na wymaganym, bliskim pierwotnemu, poziomie, poszczególne części należy więc odpowiednio często kontrolować i wymieniać.

W przypadku wielu części do motocykli, ich wymiana umożliwia również poprawę niektórych, a nawet wszystkich, parametrów uzyskiwanych dzięki pracy danego układu. Dzięki lepszym materiałom, bardziej zaawansowanej technicznie i staranniej wykonanej konstrukcji części, motocykl może na przykład poprawić osiągi i zyskać na dynamice jazdy. Wielu użytkowników jednośladów korzysta z takiej opcji, nawet pomimo wyższej ceny danej części czy utraty innych, mniej pożądanych parametrów motocykla.

Silnik motocyklowy, czyli o serce trzeba dbać

Dla większości motocyklistów, silnik to najważniejszy element ich jednośladu. Dzięki dobrze znanemu, wielokrotnie powtarzanemu w komorach cylindrów procesowi chemicznemu – wybuchowi – silnik motocykla wytwarza moc i moment obrotowy, dzięki któremu motocyklista może poruszać się znacznie szybciej i dalej, niż za pomocą własnych nóg.

Silnik to także idealny przykład mechanizmu, w którym ekstremalne temperatury, ciśnienia i siły są jednocześnie pożądane i niszczące dla układu. Wysoka temperatura, duże ciśnienie i powstająca przez to siła nacisku generują, napędzający wał korbowy, ruch tłoka w cylindrze, który ostatecznie przenosi się na koło motocykla. Te same czynniki stopniowo niszczą wiele części silnika, zmuszając użytkownika motocykla do ich okresowej wymiany. Narażone na zużycie są przede wszystkim części ruchome, czyli tłoki, wały korbowe, zawory czy elementy odpowiedzialne za rozrząd. Te ostatnie są szczególnie ważne ze względu na łączenie pracy tłoków i wału korbowego z zaworami dostarczającymi paliwo i odprowadzającymi spaliny. Bardziej odporne na zużycie są elementy takie jak cylindry czy głowice, które niszczeją głównie wskutek nieodpowiedniej pracy elementów ruchomych. Aby zachować poziom tarcia pomiędzy elementami ruchomymi i nieruchomymi, stosowane są tu elementy typu pierścieni tłoków i uszczelek, a także oleje, które zmniejszają tarcie. Te pierwsze, choć drobne i tanie, w praktyce odgrywają niezwykle ważną rolę w całym układzie, a ich kontrola i wymiana to jedna z najważniejszych czynności pozwalających ograniczyć do minimum zużycie silnika.

Z pracą silnika wiążą się także dwa innych urządzenia- skrzynia biegów i sprzęgło. Dzięki skrzyni biegów dostępna jest nie jedna, ale kilka możliwych różnic między prędkościami obrotowymi wału korbowego i tylnego koła. Pozwala to wykorzystać moc silnika zarówno przy małej, jak i bardzo dużej prędkości obrotowej tylnego koła, a więc przy małej i dużej prędkości motocykla. Sprzęgło pozwala zmienić różnicę prędkości obrotowych bez uszkodzenia układów, chwilowo odcinając silnik od koła. Obecność obu tych urządzeń wpływa na zwiększenie ilości części wymagających przeglądu i wymiany. Ich funkcje są jednak na tyle przydatne, że, choć nie niezbędne do pracy silnika, praktycznie nikt dziś nie wyobraża sobie ich braku w motocyklu.

Układ paliwowy i filtry, czyli do stołu podano

Praca silnika, tak jak każda inna, nie jest możliwa bez dostarczenia odpowiedniej dawki paliwa. W przypadku benzynowych silników spalinowych stosowanych w motocyklach, paliwem jest mieszanka benzyny i powietrza dostarczana do cylindrów. Obecnie w motocyklach stosuje się układ z wtryskiem paliwa, który benzynę i powietrze doprowadza w praktyce do samego cylindra – w starszych konstrukcjach, a także niektórych skuterach, wciąż stosuje się jednak gaźniki, które tworzą mieszankę paliwa i powietrza przed wprowadzeniem jej do cylindra. Wadą gaźników jest potrzeba stosowania dodatkowych elementów, by zmienić mieszankę według potrzeb danej sytuacji, np. rozruchu czy dużego przyspieszania. W przypadku układów z wtryskiem jest to zapewnione przez układ sterujący, oparty, najczęściej, na komputerze sterującym pracą silnika. Bez względu na typ konstrukcji, paliwo musi być odpowiednio czyste, aby brud nie wpłynął negatywnie na właściwości poszczególnych elementów. Czyszczeniem paliwa zajmują się filtry, oddzielne dla benzyny i powietrza, które wychwytują zanieczyszczenia przed ich dotarciem do cylindrów. Podobne zadanie mają również filtry oleju, które wychwytują nieczystości obecne w czynniku zmniejszającym tarcie między elementami układów. Czystość oleju jest niezwykle ważna, gdyż obecny tam brud może nie tylko pogorszyć właściwości układu, ale i doprowadzić do jego uszkodzenia. Wymiana filtrów to kolejna czynność pozwalająca utrzymać układy motocykla na pożądanym poziomie.

Układ chłodzenia, czyli Boże, jak gorąco!

Efektem obecności paliwa w silniku jest praca, ale nie tylko. Spalanie paliwa oraz ruch, a także tarcie wytwarzane między poszczególnymi elementami generują ciepło, które częściowo przenosi się na elementy silnika. Zwiększa się wobec tego temperatura poszczególnych elementów. Nie jest to efekt pożądany, ponieważ części motocykla są zbudowane z materiałów o konkretnych własnościach, które, wskutek wysokiej temperatury, można łatwo stracić. Z tego względu, w motocyklach obecne są układy chłodzące, których zadaniem jest utrzymanie stałej temperatury silnika. Przy mniejszych i, przez to, generujących mniej ciepła silnikach, wystarczające są układy chłodzenia powietrzem, odpowiednio naprowadzanym na poszczególne elementy silnika. Kiedy jednak silnik generuje większą moc, a, przez to, także więcej ciepła, wymagany jest układ chłodzenia cieczą, wodą. Dzięki pompie wody i odpowiednim kanałom, ciecz zbiera ciepło z silnika i, gorąca, płynie do chłodnicy. Ustawiona na jak najkorzystniejsze działanie powietrza w trakcie jazdy, chłodnica chłodzi wodę, która, zimna, znów może popłynąć do silnika i zebrać kolejną porcję ciepła. W niektórych motocyklach, prócz chłodnic wody, są wykorzystywane również chłodnice oleju, ponieważ i olej w trakcie pracy może zostać nagrzany do poziomu, w którym traci swoje właściwości. W przypadku układów chłodzenia, szczególną uwagę należy zwracać na stan chłodnicy, a także działanie pompy wody i czujników sprawdzających temperaturę silnika, by te wywoływały optymalne działanie układu chłodzącego.

Elektryka i oświetlenie, czyli skąd ten prąd?

Choć znane są różne sposoby na wytworzenie iskry czy światła, nie ma wątpliwości, że najbardziej wydajnym w motocyklach jest wykorzystanie energii elektrycznej. Prądem zasilane są lampy, kierunkowskazy czy oświetlenie rejestracji. Elektryka odgrywa też kluczową rolę dla pracy silnika, gdzie, wywoływany przez świecę zapłonową, łuk elektryczny zapala mieszankę paliwa i powietrza. To niewielkie urządzenie jest kolejnym wymagającym regularnej kontroli i okresowej wymiany, ponieważ źle działająca świeca wyraźnie wpływa na pogorszenie działania silnika. Prądem zasilany jest również rozrusznik, który pozwala w ogóle rozpocząć pracę silnika, później jedynie kontynuowaną dzięki wygenerowanemu ruchowi elementów układu. W końcu, w nowoczesnych motocyklach, elektryka daje energię wielu czujnikom i urządzeniom elektronicznym, dzięki którym praca układów motocykla jest jeszcze wydajniejsza. Z tych wszystkich powodów, bardzo ważnym jest odpowiednia kontrola urządzenia gromadzącego prąd w motocyklu – akumulatora – który jednocześnie jest źródłem energii dla wymienionych urządzeń. Podobnie, warto jest sprawdzać pracę alternatora, czyli urządzenia, które ładuje akumulator podczas jazdy i, dzięki temu, nie zmusza użytkownika motocykla do częstego ładowania układu. Układ elektryczny w motocyklu ma także swój zestaw bezpieczników, które chronią poszczególne urządzenia przed uszkodzeniami wywołanymi przez skoki napięcia.

Napędy, czyli co dalej z tym ruchem?

Gdy odpowiednio schłodzony silnik wygeneruje ruch i przekaże go do skrzyni biegów, ruch o odpowiednio dobranej prędkości obrotowej trzeba przekazać na tylne koło. Prostym, a jednocześnie skutecznym i zaskakująco trwałym sposobem jest zastosowanie łańcucha napędowego, który wciąż jest obecny w bardzo wielu nowych motocyklach. Oprócz samego łańcucha, na taki układ składa się zębatka połączona ze skrzynią biegów, przednia (albo „zdawcza”, ponieważ „zdaje” ona ruch na łańcuch), a także zębatka tylna, która jest połączona z osią tylnego koła. W razie potrzeby wymiany jednego z elementów, nierzadko wymienia się tu cały układ, ponieważ zużyty element przyśpiesza zużycie pozostałych dwóch członów. Przy łańcuchu obecny jest także napinacz, który pozwala optymalnie napiąć łańcuch, by ten, zbyt napięty, nie pękł, a zbyt luźny- nie spadł. Jak łatwo się domyślić, obie te sytuacje mogą być niezwykle groźne nie tylko dla motocykla, ale i jego użytkowników, a nawet osób obecnych przy motocyklu w momencie zerwania bądź spadku łańcucha. Prócz dokonywania kontroli naciągu łańcucha, układ należy także smarować, okres uzależniając głównie, choć nie zawsze, od przebytego przez motocykl dystansu. Nieco inaczej układ przeniesienia napędu na koło wygląda w małych skuterach. Tutaj, dla oszczędności miejsca, nie stosuje ani manualnej skrzyni biegów, ani też, wbrew przekonaniom, skrzyni automatycznej. Ich rolę przejmują dwa typy sprzęgła połączone wzmocnionym paskiem na kształt tzw. bezstopniowej skrzyni biegów. Cechą układu jest płynnie zmieniająca się różnica między prędkością obrotową silnika i tylnego koła. Zmiana ta nie jest kontrolowana przez kierowcę skutera, ale automatyczna, zależna wyłącznie od prędkości obrotowej generowanej w silniku. Jednym z tych sprzęgieł jest umieszczony przy silniku wariator, w którym pasek napędowy jest osadzony na dwóch rozsuwających się, stożkowych talerzach. Gdy zwiększy się prędkość obrotowa generowana przez silnik, talerze rozsuwają się, zmniejszając drogę pokonywaną przez pasek napędowy. Działanie to można porównać do zmniejszenia się promienia zębatki, na której osadzony byłby pasek, i zmiany biegu na wyższy. Drugie sprzęgło zamontowane jest przy tylnym kole i pełni rolę typowego sprzęgła i biegu jałowego, w razie potrzeby odcinając ruch paska od ruchu tylnego koła. W przypadku tego napędu, okresowa wymiana dotyczy przede wszystkim paska napędowego.

Hamulce, czyli co zrobić, gdy poruszać się już nie chcemy

Niezbędnym elementem każdego urządzenia generującego ruch jest układ, który umożliwia szybkie jego zatrzymanie. W przypadku motocykli stosowane są dwa typy hamulców: bębnowe i tarczowe. Starsze konstrukcyjnie układy bębnowe stosowane są w mniej wymagających motocyklach i skuterach, a opierają się na rozpieraniu szczęk, które trą o wewnętrzną część bębna hamulcowego. Skuteczniejsze pod tym względem są układy tarczowe, w których na tarcze hamulcowe naciskają od dwóch stron klocki osadzone w zaciskach. Oprócz samych układów, różne są także sposoby wywoływania wzmiankowanego nacisku – tu, w zależności od potrzeb, stosuje się układy mniej lub bardziej trwałe. Tańszymi, ale bardziej narażonymi na uszkodzenie są cięgna i linki łączące układ hamulcowy z elementem, za pomocą którego kierowca uruchamia hamulce. Obawa o zerwanie linki sprawia, że w motocyklach wymagających mocniejszych hamulców stosowane są przewody hamulcowe z płynem hydraulicznym, których konstrukcja uniemożliwia zerwanie. Aby hamulce pracowały zgodnie z oczekiwaniami, niezbędna jest przede wszystkim okresowa wymiana klocków i szczęk hamulcowych, a także kontrola linek i przewodów hamulcowych, gdyż ich uszkodzenie może poskutkować brakiem reakcji hamulców i tragicznymi konsekwencjami. Rzadziej wymiany wymagają bębny i tarcze oraz elementy nienarażone na tarcie.

Układ wydechowy, czyli jak wyrzuca się śmieci

Aby opisać całość efektów pracy silnika spalinowego, trzeba pamiętać o jeszcze dwóch ważnych jej owocach, którymi są spaliny i hałas. Pierwotnie były one po prostu wyrzucane z silnika motocykla bez żadnych dodatkowych układów, co powodowało jednak zarówno ogromny hałas, jak i wydobywanie się całości spalin do powietrza. Aby zniwelować ten pierwszy efekt, zastosowane zostały tłumiki, które swoją wewnętrzną konstrukcją doprowadzają odgłosy pracy silnika do poziomu akceptowalnego w ruchu miejskim. Za pomocą odpowiedniej końcówki, dźwięk ten można dodatkowo zmodyfikować, adekwatnie do gustu użytkownika. Obecnie, coraz ważniejszą cechą tłumika staje się również filtrowanie spalin w celu niewydostawania się do powietrza najbardziej niebezpiecznych substancji będących efektem pracy silnika. Podstawową kwestią przy układach wydechowych jest odpowiednie jego uszczelnienie oraz utrzymanie jego pozycji przy ramie motocykla.

Zawieszenie, czyli złe drogi to wróg nie tylko komfortu jazdy

Zawieszenie w motocyklu pełni kilka ważnych funkcji, nie tylko związanych z komfortem jazdy użytkownika. Pochłaniając nierówności na drodze, zawieszenie przeciwdziała drganiom układów motocykla, które w przeciwnym wypadku byłyby narażone na dużo szybsze zużycie i uszkodzenia. Zawieszenie pochłania również siły wywoływane przez sam motocykl, a pojawiające się np. w trakcie hamowania, wówczas przeciwdziałając utracie kontaktu tylnego koła z podłożem. Z tego ostatniego powodu, za ważniejsze uważane jest zawieszenie przodu, częściej zmuszone do gwałtownego działania. Najczęściej spotykanym typem zawieszenia przedniego są dwa zamknięte zespoły hydraulicznych amortyzatorów i sprężyn śrubowych, wymagające przede wszystkim optymalnego uszczelnienia, a często także regulacji, opartej zarówno na wadze kierowcy, jak i motocykla, czy stylu jazdy. Z tyłu zespoły są bardziej niezależne, a do tak zwanej masy nieresorowanej, czyli takiej, która nie podlega działaniu zawieszenia, dochodzi wahacz, na którym osadzone jest koło. W przypadku zawieszenia, niezwykle ważne są łożyska, którymi układy są połączone z osiami kół, ograniczając przez to tarcie i zużycie łączonych elementów. Pod uwagę należy brać także inne elementy, którymi amortyzatory są połączone z kołami i ramą motocykla, a także szczelność amortyzatorów oraz stan sprężyn.

Nadwozie, czyli wygląd, kształt i funkcjonalność

Pojęcie „elementy nadwozia motocykla” kryje w sobie w praktyce najróżniejsze akcesoria motocyklowe o często bardzo różnych funkcjach. Ich wspólną cechą jest wpływ na wygląd jednośladu, a więc kryterium, które w przypadku tych części jest nierzadko jednym z najważniejszych podczas ich wyboru przez właściciela. O wyglądzie motocykla decydują w końcu zarówno, niezbędna w jednośladzie, kierownica, koła, lusterka czy dźwignie, jak i różnego rodzaju szyby, osłony, owiewki czy chlapacze, przydające się w podróżach bagażniki, wpływające na bezpieczeństwo gmole i crash pady, czy też, pełniące w większości funkcję ozdoby, naklejki i emblematy. W przeciwieństwie do innych rodzajów części, elementy nadwozia nie muszą być ściśle związane z konkretnym modelem motocykla. Wiele z nich pasuje do całej gamy różnych modeli, a kolejna grupa ma określony styl i jedynie pod kątem odpowiednich zamocowań jest dostosowana do danego motocykla.

Gmoto, czyli wszystkie części w jednym miejscu

Wszystkie części składające się na konstrukcję motocykla, od 2009 roku można znaleźć w sklepie motocyklowym Gmoto. Listę części zawiera nasz katalog części motocyklowych, gdzie są one podzielone na poszczególne kategorie według układów i funkcji sprawowanych w motocyklu. Ich zakup umożliwia sklep internetowy oraz sklep z częściami motocyklowymi znajdujący się w Łańcucie na ulicy Kościuszki 78. Dostępne są części zarówno do motocykli nowych, jaki nowe, wysokiej jakości części do starych motocykli. Dzięki częściom zakupionym w Gmoto, motocykl długo zachowa swoje pierwotne parametry.

ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
infolinia czynna:
Poniedziałek - Piątek
9:00 - 19:00


Napisz wiadomośćMapa dojazduDane kontaktowe