120 lat motocyklowej opowieści. Poznaj historię marki Triumph
Triumph to jedna z najstarszych europejskich marek motocyklowych. Historia brytyjskich jednośladów, które dzisiaj cieszą się dużą popularnością na całym świecie, zaczęła się od rowerów i maszyn do szycia. Dopiero po 14 latach od startu firmy jej założyciel podjął decyzję, która zapoczątkowała ciekawą i pełną zwrotów akcji opowieść – zaczął produkować motocykle!
Rok 1884. Na ulice Brna wyjeżdżają pierwsze tramwaje parowe, Lewis Waterman patentuje wieczne pióro, a Siegfried Bettmann – raptem 21 letni biznesmen z Niemiec – zakłada w Londynie firmę specjalizującą się w sprzedaży rowerów i maszyn do szycia. Interes kwitnie, a Bettmann zawiera coraz poważniejsze sojusze z dużymi graczami. W 1889 roku, przy wsparciu finansowym Dunlop Pneumatic Tire Company, powstaje pierwsza fabryka rowerów w Coventry, a w 1896 kolejna w Norymberdze. Dysponując dwoma liniami produkcyjnymi w 1898 roku startuje produkcja pierwszych motocykli marki Triumph. Proste konstrukcje z silnikami belgijskiej firmy Minerva (znanej z produkcji luksusowych samochodów) znajdują swoich odbiorców, a zarząd firmy po sprzedaniu 500 egzemplarzy postanawia dalej rozwijać tą gałąź przedsiębiorstwa.
W 1905 roku następuje przełom. Powstaje pierwszy motocykl zaprojektowany i zbudowany od podstaw – Triumph Model One. Do czasu wybuchu I WŚ firma Bettmana produkuje również budżetowe jednoślady sprzedawane pod nazwą Gloria i motocykle Orai skierowane na rynek francuski.
Okres konfliktów
Wybuch I wojny światowej zmusił Triumpha do pracy na zdwojonych obrotach – zarówno w kwestii ilości produkowanych motocykli, jak i rozwoju stosowanych technologii. Efektem było 30 000 modeli H Roadster dostarczonych aliantom, które w tamtych czasach uznawane były za bardzo nowoczesne konstrukcje.
Po zakończeniu I WŚ Bettmann kupił dawną fabrykę samochodów Hillman, rozpoczynając kolejny rozdział w historii firmy. W 1923 roku na ulice wyjechał pierwszy sedan z logiem Triumpha na masce, a kilka lat później zaprezentowano światu modele Super Seven i Super Eight, które okazały się hitami sprzedażowymi. W okresie międzywojennym Triumph znalazł się w czołówce brytyjskich producentów samochodów i motocykli (pojawiły się m.in. modele Speed Twin i Tiger T100, który rozpędzał się do zawrotnej prędkości 160 km/h!). W 1933 roku Siegfried Bettmann ustąpił z funkcji prezesa, a trzy lata później motocyklowy oddział firmy został wykupiony przez Jacka Sangstera, właściciela konkurencyjnej marki Ariel.
Podczas II wojny światowej miasto Coventry, w którym mieściły się zakłady motocyklowe marki, zostało doszczętnie zniszczone. Produkcja motocykli Triumph ruszyła ponownie w 1942 roku w Meriden w hrabstwie Warwickshire, a pierwszym modelem był 3HW 350 cc.
Triumph = prędkość
Nie da się ukryć, że powojenna historia marki Triumph składa się głównie z coraz to bardziej spektakularnych rekordów prędkości i kolejnych wygranych w zawodach najwyższej rangi. Oto najważniejsze wydarzenia, które sprawiły, że brytyjska firma od dziesięcioleci kojarzona jest z prędkością.
1948 – Triumph zapewnia Wielkiej Brytanii wygraną w prestiżowych zawodach International Six Days Trial korzystając z motocykla TR5 Trophy Twin.
1955 – Johnny Allen na specjalnie przygotowanym bolidzie rozpędza się do oszałamiających 310 km/h na słonym jeziorze Bonneville.
1969 – Malcolm Uphill wygrywa wyścig Isle of Man w klasie Production TT, uzyskując średnią prędkość okrążenia na poziomie prawie 161 km/h!
Warto dodać, że stworzony na rynek amerykański Triumph Wonderbird utrzymywał status najszybszego seryjnie produkowanego motocykla na świecie w latach 1955-1970.
Motocykle współczesne
Obecnie Triumph to marka o ugruntowanej pozycji na ogólnoświatowym rynku jednośladów, posiadająca szeroką gamę modeli. W segmencie roadster królują dobrze znane modele Street Triple i Speed Triple oraz nowy Trident 660, w klasie ADV znajdziemy Tigera w trzech wariantach pojemnościowych (850, 900 i 1200 ccm), a dla fanów naprawdę solidnych przyspieszeń Triumph przygotował nową wersję modelu Rocket III – motocykla z silnikiem o największej pojemności skokowej, jaki kiedykolwiek wyprodukowano.
Klasyka w nowoczesnym wydaniu
Najbardziej rozbudowanym segmentem w ofercie marki Triumph jest Modern Classic, czyli klasyka w nowoczesnym wydaniu. Znajdziemy w nim m.in. modele Bonneville T100 i T120, Speed Twin, Thruxton, Street Scrambler i Street Twin.
Broger California
Adrenaline Boston
Bell Bullitt
Bell Custom 500
Broger Alaska Vintage
Shima Thomson
Rebelhorn Urban III
Broger California
Do klasycznego motocykla najlepiej będzie pasował ubiór oddający ducha dawnych lat – nie tylko w stylistyce, ale też w zastosowanych materiałach. Dobrym wyborem będzie skórzana kurtka motocyklowa w kolorze brązowym (np. L&J Rypard lub Shima Hunter) lub klasycznej czerni (np. Adrenaline Boston). Ciekawe propozycje przygotował również Broger. Retro jeans użyty w kurtce Florida oraz robotniczy styl kurtki California równie fajnie sprawdzą się na klasyku, co skóra.
Co dobrać do kurtki skórzanej lub jeansowej? Ciekawą propozycją są spodnie Rebelhorn Urban III w jasnym lub ciemnym odcieniu, a także model Rebelhorn Rage uszyty z materiału przypominającego retro denim. Do tego skórzane rękawice motocyklowe czarne (np. Broger California lub Alaska, a także Shima Bullet) lub brązowe (np. Shima Caliber) oraz czarne buty motocyklowe – a jakże, ze skóry (np. Shima Thomson lub Broger Alaska Vintage). Ostatnim dodatkiem będzie kask motocyklowy od firmy Bell utrzymany w retro stylistyce – do wyboru integralny Bullitt lub otwarty Custom 500.