Jak zamontować kierownicę i osprzęt w WSK 125?

Renowacja motocykla WSK 125 to niezapomniana przygoda, która gdy się kończy, to przynosi skrajne uczucia. Z jednej strony cieszymy się, że już niedługo będziemy mogli przejechać się „nówką sztuką„, a z drugiej strony szkoda, bo to już koniec przesiadywania w garażu i dopieszczania własnej maszyny.

Jesteś w trakcie renowacji lub naprawy swojego WSK 125? A może tylko wymieniasz kilka przestarzałych elementów? W każdym przypadku nasza seria poradników serwisowych poświęconych WSK 125 będzie dla Ciebie bardzo pomocna. Dlaczego? Z naszych materiałów nie tylko dowiesz się, jakie narzędzia i nowe części przygotować, ale także – co ważniejsze – po zakończonych naprawach będziesz miał pewność, że wszystko wykonałeś poprawnie.

Chcesz być na bieżąco z poradnikami serwisowymi o WSK 125 i innych motocyklach? Odwiedzaj naszego bloga i polub nasz fanpage 🙂

Dlaczego warto dbać o dobry stan kierownicy i osprzętu, który jest na niej zamontowany?

Odpowiedz jest prosta – bezpieczeństwo. Zdarza się, że motocykl przewraca się na grząskim podłożu lub przez naszą nieuwagę, ale na pierwszy rzut oka nie widać żadnych uszkodzeń. Niekiedy osłabienie lub pęknięcie (np. kierownicy, dźwigni sprzęgła/przedniego hamulca lub mocowania dźwigni) jest po prostu niewidoczne, więc nawet nie przychodzi nam do głowy, że wymiana danego elementu jest konieczna.

Teraz wyobraź sobie, że w podbramkowej sytuacji musisz mocno zahamować (co w WSK 125 jest dosyć trudne 😉) lub podczas szybszej jazdy wpadasz w dziurę (co akurat w Polsce jest łatwe). Pewnie już się domyślasz, jaki może być tego finał. W pierwszej sytuacji pod mocnym uściskiem Twojej dłoni łamie się dźwignia lub mocowanie, a w drugim – pęka kierownica.

Wydaje Ci się to nieprawdopodobne, prawda? Oczywiście żeby tak się stało trzeba mieć strasznego pecha, choć w internecie pełno zdjęć i filmików przedstawiających podobne sytuacje. Dlatego pamiętaj – dbaj o stan techniczny swojego motocykla i zwiększ poziom bezpieczeństwa na drodze.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

  • Jeśli chcesz zagwarantować sobie bezpieczeństwo to warto, żebyś co jakiś czas sprawdzał śruby mocujące. Jeśli będą zbyt luźno przykręcone kierownica będzie obracać się wokół własnej osi, co może doprowadzić do realnego zagrożenia na drodze. 
  • Kontroluj również stan linek i dźwigni (czy nie są wyrobione i nie przecierają pancerza linki). Jeśli podczas jazdy pęknie linka sprzęgła to pół biedy. Gorzej, jeśli pęknie linka od przedniego hamulca…
  • Odpowiednie nachylenie kierownicy sprawi, że jazda będzie komfortowa. Dopasuj jej ustawienie pod siebie, a będziesz miał pewność, że zajmiesz odpowiednią i wygodną pozycję.

Kierownica to jeden z najważniejszych elementów motocykla – to w końcu dzięki niej nadajemy tor jazdy i mamy poczucie kontroli nad maszyną. Z kolei osprzęt odpowiada za przyspieszanie, hamowanie, zmianę świateł, klakson i sterowanie sprzęgłem.

Wiesz już, że kierownica i zamontowany na niej osprzęt spełnia ważne role. Teraz więc czas, żebyśmy pokazali Ci jak odpowiednio ją zamontować i skompletować cały osprzęt. Miłej lektury i serwisu 🙂

Co będzie Ci potrzebne?

  1. Kierownica i osprzęt.
  2. Dźwignia sprzęgła i hamulca.
  3. Linka gazu, sprzęgła i hamulca oraz akcesoria i elementy mocujące.
  4. Lusterka i elementy mocujące.
  5. Manetki.
  6. Podstawowy zestaw narzędzi.

Montaż kierownicy

  1. Podłóż podstawki pod kierownicę.
    Podstawki kierownicy.
  2. Przełóż cybanty.
    Montaż cybanta kierownicy.
  3. Przykręć śruby z podkładkami od spodu.
    Dokręcenie nakrętki cybanta kierownicy.

Montaż osprzętu kierownicy

  1. Załóż klamki z mocowaniami i dokręć.
    Klamka sprzęgła.Dokręcanie śruby obejmy klaki sprzęgła.Dokręcanie śruby korpusu klamki hamulca przedniego.
  2. Przykręć śruby regulacyjne linek.
    Przykręcanie śruby regulacyjnej linkę.
  3. Przełóż linkę gazu przez korpus i zamontuj w gnieździe rolgazu.
    Montaż linki gazu w korpusie i manetce.
  4. Zamontuj rolgaz na kierownicy i załóż drugą część korpusu, a następnie skręć całość.
    Dokręcanie korpusu manetki.
  5. Zamontuj obsadę linki gazu na wejściu w korpus manetki.
    Montaż obsady linki gazu.
  6. Załóż lewą gumę kierownicy.
    Montaż lewej gumy kierownicy.
  7. Teraz przejdź do montażu linki sprzęgła.
  8. Najpierw załóż końcówkę linki w gnieździe klamki.
    Montaż końcówki linki sprzęgła w gnieździe klamki.
  9. Następnie przełóż linkę przez mocowanie klamki i śrubę regulacyjną.
    Przełożenie / montaż linki sprzęgła w korpusie i przez śrubę regulacyjną.
  10. Teraz zabierz się za skompletowanie przełącznika.
  11. Na początek skręć wszystkie przewody wg schematu.
    Skręcone kable przełącznika.
  12. Załóż obudowę na przełącznik.
    Zamontowana obudowa przełączników.
  13. Kompletny przełącznik zamocuj na kierownicy, a następnie dokręć śrubkę.
    Montaż przełączników na kierownicy.
  14. Przewody wyprowadź do obudowy lampy.
    Wpuszczenie przewodów w obudowie lampy.Przewody w obudowie lampy.
  15. Ostatni krok to obserwowanie naszego bloga – tylko tak dowiesz się, jak złożyć i podłączyć przednie oświetlenie 😉

Kierownica i osprzęt złożony? Obserwuj naszego bloga i polub nasz fanpage, a będziesz miał pewność, że nie przegapisz kolejnych poradników o WSK 125 😎

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *