Jakie oleje i płyny wymienić w motocyklu przed sezonem? Zrób serwis z marką Motorex

Kiedy zima dobiega końca, głowy motocyklistów okupowane są przez jedną myśl — zaraz zacznie się sezon! Wiąże się to z planowaniem serwisu i zakupami, które zwieńczy kilka wieczorów w garażu. W tym materiale podpowiemy ci, jakie oleje i płyny warto wymienić w motocyklu, żeby gładko wejść w nowy sezon motocyklowy.

Serwis motocykla — po czy przed sezonem?

W środowisku motocyklowym ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź na to pytanie, jednak my mimo wszystko rekomendujemy serwis motocykla przed sezonem. Najważniejszym czynnikiem, który skłania nas do udzielenia takiej porady, jest to, jak wygląda zimowanie motocykla pod chmurką w polskich warunkach. Podczas zmiany temperatury powietrza powstaje para wodna, która — mimo że podzespoły motocykla mają szczelną konstrukcję — trafia do jednostki napędowej, układu hamulcowego i zawieszenia, a następnie skrapla się i odkłada w oleju lub innym płynie. Najgorzej sprawa wygląda w przypadku płynu hamulcowego — higroskopijne właściwości tej cieczy sprawiają, że chłodnie ona wodę z otoczenia, w efekcie pogarszając drastycznie skuteczność hamowania oraz zwiększając ryzyko zagotowania płynu (im więcej wody w płynie, tym niższa temperatura wrzenia), które prowadzi do zaniku siły hamowania. Tak więc, jeśli masz taką możliwość, zrób serwis olejowy pod koniec lub po zimowaniu.

Serwis olejowy — wymiana oleju w silniku, przekładni i zawieszeniu

Silnik, skrzynia biegów i zawieszenie — oto podzespoły, które wymagają twojej uwagi podczas serwisu olejowego. Dlaczego to tak ważne, żeby wymieniać olej zgodnie z zaleceniami producenta? Olej smaruje, chłodzi, oczyszcza i uszczelnia ww. podzespoły, dzięki czemu możesz wykorzystać ich pełny potencjał i nie musisz martwić się o awarie na trasie. Nie ma ogólnej odpowiedzi na pytanie, co ile wymieniać olej w motocyklu (zawsze kieruj się zaleceniami producenta), jednak najczęściej jest to 10 000 kilometrów lub raz w roku dla jednostek napędowych oraz raz na dwa lata dla zawieszenia. Ogromne znaczenie ma również styl jazdy oraz intensywność eksploatacji motocykla, dlatego warto na bieżąco sprawdzać kondycję i poziom wszystkich cieczy w jednośladzie.

Zobacz nasze poradniki o wymianie oleju w motocyklu:

Płyny eksploatacyjne — wymiana płynu hamulcowego i chłodniczego

Nowy sezon to nie tylko serwis olejowy, ale również wymiana płynu hamulcowego i chłodniczego. Tak jak wspominaliśmy na początku, szczególnie układ hamulcowy — ze względu na higroskopijne właściwości płynu hamulcowego — wymaga szczególnej uwagi. Nie oznacza to jednak, że podczas wiosennych porządków we wnętrznościach motocykla możesz zapomnieć o układzie chłodzenia. To głównie dzięki niemu możesz wycisnąć ze swojej maszyny “ile fabryka dała”. Wymianę płynu hamulcowego powinieneś zrobić raz na dwa lata, natomiast płynu chłodniczego — od dwóch do czterech lat (my jednak nigdy nie czekamy tak długo i wymieniamy go co dwa sezony, żeby zapewnić sobie najlepsze chłodzenie silnika).

Zobacz nasze poradniki o wymianie płynów w motocyklu:

Napęd motocyklowy — czyszczenie i smarowanie łańcucha

Czyszczenie i smarowanie łańcucha na początek nowego sezonu motocyklowego? Ten krok możesz śmiało pominąć, jeśli zrobiłeś to podczas przygotowań do zimowania. Jeśli nie, warto wykonać szybki serwis napędu — zacznij od usunięcia zabrudzeń przy użyciu dedykowanej szczotki i środka do czyszczenia łańcuchów motocyklowych (pod żadnym pozorem nie używaj benzyny i innych agresywnych środków, inaczej na dobre załatwisz sobie uszczelniacze), następnie nasmaruj łańcuch i sprawdź jego naciąg.

Zobacz nasze poradniki o serwisie układu napędowego w motocyklu:

Detailing — czyszczenie i konserwacja motocykla

Po wymianie oleju i płynów oraz wyczyszczeniu i nasmarowaniu układu napędowego warto usunąć wszelkie zabrudzenia z motocykla i zakonserwować te elementy, które są szczególnie narażone na działanie czynników zewnętrznych. Przede wszystkim zwróć uwagę na blaknący od słońca lakier, skórę naturalną pękającą przez naprzemienne przemoczenie i szybkie schnięcie oraz chrom i aluminium, które z czasem tracą swój blask (m.in. przez zbyt agresywne czyszczenie lub używanie nieodpowiedniej chemii).

Zobacz nasz poradnik Jak myć motocykl? 7 sprawdzonych rad od motocyklistów! i przywróć swojej maszynie dawny blask.

Oleje, płyny i chemię motocyklową Motorex znajdziesz w Gmoto

Motorex to szwajcarski producent chemii motocyklowej, którego historia sięga aż 1917 roku. Przez ponad sto lat firma opracowała i opatentowała 2500 autorskich receptur na oleje, płyny i inne ciecze wykorzystywane w różnych gałęziach przemysłu, w tym oczywiście w motoryzacji. Na szczególną uwagę zasługuje ponad dwudziestoletnia współpraca marki Motorex z KTM’em, który wykorzystuje oleje, płyny i smary w zespołach wyścigowych startujących w Mistrzostwach Świata Moto2 i Moto3, MXGP i AMA Supercross. Wsparcie austriackiego producenta motocykli oraz innych zespołów sprawiło, że Motorex — jako partner i sponsor — ma na swoim koncie ponad 120 tytułów Mistrza Świata w wyścigach motocyklowych.

Chemię motocyklową Motorex znajdziesz w sklepie motocyklowym Gmoto. Oleje (m.in. silnikowe, przekładniowe i do zawieszeń), płyny (m.in. hamulcowe i chłodnicze) oraz środki do czyszczenia i konserwacji motocykli — wszystkie wykonane zgodnie z autorskimi recepturami, które od ponad wieku dbają o motocykle zarówno profesjonalistów, jak i amatorów. Zobacz ofertę marki Motorex w naszym sklepie i przygotuj swój motocykl na nowy sezon z najlepszymi!

Wiktor Karczewski

Moja przygoda z motocyklami zaczęła się klasycznie - od Ogara, przez WSK 125, do chińskiego skutera. Na WSK 125 zjeździłem pół Polski i Skandynawię, a na Chińczyku kręciłem się zimą po Bieszczadach i jesienią po Finlandii. Obecnie ujeżdżam polsko-chińską myśl techniczną, czyli Rometa SCMB 125. Doskonały motocykl do dojazdów do pracy ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *