Jak wymienić łożyska i uszczelnienia przekładni w Minarelli Horizontal AC/LC?

Łożyska i uszczelniacze przekładni silnika Minarelli Horizontal
Czy słyszysz wyraźny szum podczas jazdy z okolic przekładni i czujesz wyczuwalny luz tylnego koła? Jeżeli tak to konieczna jest wymiana łożysk przekładni i łożyska tylnego koła. Mają one ogromny wpływ na twoje bezpieczeństwo. Jeżeli doszłoby do sytuacji w której jedno z łożysk się wysypuje to daje to wysokie prawdopodobieństwo natychmiastowego zatrzymania tylnego koła.Czy po demontażu pokrywy przekładni w tylnej części napędu za korektorem momentu obrotowego widoczny jest wyciek oleju a twój tylny hamulec bębnowy przestał działać ? Jeżeli tak to najprawdopodobniej twoje uszczelniacze są już zużyte i wymagają natychmiastowej wymiany.

Co będzie potrzebne?

  • imbus 5mm,
  • gumowy młotek lub miedziany,
  • papier toaletowy,
  • metalowy trzpień do wyciskania łożysk,
  • kombinerki tzw. „oczkówki”,
  • olej przekładniowy,
  • łożyska przekładni,
  • uszczelniacze przekładni,
  • opalarka lub palnik.

Jak wymienić łożyska i uszczelniacze przekładni i tylnego koła ?

  1. Odkręć pokrywę przekładni kluczem imbusowym 5mm.
  2. Odkręć nakrętkę dzwonu za pomocą klucza pneumatycznego, klucza płaskiego i blokady dzwonu lub klucza płaskiego i hamulca (ten ostatni sposób ma dość niekorzystny wpływ na przełożenia twojego skutera).
  3. Ściągnij dzwon.
  4. Ściśnij jeden z talerzy korektora momentu obrotowego i zsuń go wraz ze sprzęgłem.
  5. Przygotuj naczynie do którego wlejesz stary olej z przekładni
  6. Na spodzie karteru ujrzysz śrubę odkręć ją i spuść olej do naczynia.
  7. Odczekaj chwile aż cały olej spłynie.
  8. Podstaw swój jednoślad i odkręć tylne koło.
  9. Odkręć  6 śrub pokrywy przełożeń kluczem imbusowym 5mm.
  10. Pociągając za wałek do siebie wymontuj pokrywę wraz z wałkiem (pamiętaj aby nie wbijać niczego pomiędzy karter a pokrywę).
  11. Połóż pokrywę łożyskiem skierowanym do dołu, tak aby wałek zwisał swobodnie.
  12. Nakręć nakrętkę na wałek.
  13. Gumowym młotkiem kilka razy energicznie uderz w wałek.
  14. Wypchnij uszczelnienie pokrywy przełożeń.
  15. Przygotuj zwilżony papiery toaletowy lub plastelinę i trzpień o średnicy 12mm.
  16. Wyciągnij pozostałe wałki znajdujące się w przekładni
  17. Upychaj mokry papier toaletowy do środka łożysk znajdujących się w karterze.
  18. Przyłóż trzpień do środka łożyska i ubijaj papier przy pomocy młotka (pamiętaj aby robić to z wyczuciem, żeby nie uszkodzić karteru).
  19. Twoje łożyska powinny zostać wyciśnięte za sprawą ciśnienia, które wytwarza na nie mokry ściśnięty papier od drugiej strony.
  20. Następnie odwróć swój silnik hamulcem bębnowym do góry.
  21. Przygotuj kombinerki tzw.  „oczkówki”.
  22. Zdemontuj zabezpieczenie tylnego łożyska.
  23. Ponownie odwróć karter na drugą stronę.
  24. Za pomocą trzpienia i młotka wybij łożysko tylnego koła i uszczelnienie.
  25. Przygotuj opalarkę lub palnik.
  26. Na 2 godziny przed montaż łożysk do karteru włóż je do zamrażalnika.
  27. Ogrzej miejsca kartera w których znajdować się będą nowe łożyska.
  28. Wsuń nowe łożyska.
  29. Weź wałek na którym umocowane jest sprzęgło i korektor momentu obrotowego.
  30. Przygotuj trzpień i wkręć go w imadło.
  31. Nałóż nowe łożysko na trzpień i podgrzewaj je poprzez trzpień do czasu kiedy zewnętrzna bieżnia łożyska będzie gorąca.
  32. Poprzez rękawicę ochronną załóż nowe łożysko na wałek.
  33. Ogrzej pokrywę przełożeń i wsuń w nią wałek.
  34. Od drugiej strony pokrywy wciśnij nowe uszczelnienie (możesz to zrobić palcami).
  35. Odwróć karter hamulcem bębnowym do góry
  36. Wciśnij nowe uszczelnienie tylnego koła.
  37. Przygotuj rurkę o średnicy łożyska tylnego koła.
  38. Posmaruj powierzchnie karteru w którą wbijesz łożysko.
  39. Weź młotek i poprzez rurkę uderzając w zewnętrzną szalkę wbij łożysko.
  40. Przy użyciu kombinerek tzw. „oczkówek” załóż zabezpieczenie tylnego łożyska.
  41. Włóż pozostałe wałki napędu.
  42. Załóż nową uszczelkę pomiędzy pokrywę przełożeń lub użyj specjalistyczny sylikon.
  43. Przykręć pokrywę 6 śrubami imbusowymi.
  44. Przykręć tylne koło i wydech.
  45. Ściśnij w palcach jeden z talerzy korektora momentu obrotowego nałóż na niego pasek i załóż go na wałek.
  46. Załóż dzwon.
  47. Przykręć pokrywę przekładni wszystkimi śrubami.
  48. Zakręć spust oleju.
  49. Odkręć białą plastikową śrubą widoczną z tyłu karteru i nalej 110ml świeżego oleju przekładniowego 80w90.

Po kilku następnych odbytych przejażdżkach odkręć pokrywę przekładni i upewnij się, że nie ma tam żadnego wycieku.

 

Zestawy łożysk przekładni do skutera z silnikiem Minarelli Horizonontal

1 Response

  1. 22 grudnia 2016

    […] się olej przekładniowy. Jeżeli w twoim przypadku jest tak samo to zapraszam do tego tematu http://blog.gmoto.pl/jak-wymienic-lozyska-i-uszczelnienia-przekladni-w-minarelli-horizontal-aclc.htm…. Pamiętaj, że tylko kompleksowe podejście do tematu da 100% […]

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.