Jak wymienić łożyska i uszczelnienia przekładni w Minarelli Horizontal AC/LC?
Czy słyszysz wyraźny szum podczas jazdy z okolic przekładni i czujesz wyczuwalny luz tylnego koła? Jeżeli tak to konieczna jest wymiana łożysk przekładni i łożyska tylnego koła. Mają one ogromny wpływ na twoje bezpieczeństwo. Jeżeli doszłoby do sytuacji w której jedno z łożysk się wysypuje to daje to wysokie prawdopodobieństwo natychmiastowego zatrzymania tylnego koła.Czy po demontażu pokrywy przekładni w tylnej części napędu za korektorem momentu obrotowego widoczny jest wyciek oleju a twój tylny hamulec bębnowy przestał działać ? Jeżeli tak to najprawdopodobniej twoje uszczelniacze są już zużyte i wymagają natychmiastowej wymiany.
Co będzie potrzebne?
- imbus 5mm,
- gumowy młotek lub miedziany,
- papier toaletowy,
- metalowy trzpień do wyciskania łożysk,
- kombinerki tzw. „oczkówki”,
- olej przekładniowy,
- łożyska przekładni,
- uszczelniacze przekładni,
- opalarka lub palnik.
Jak wymienić łożyska i uszczelniacze przekładni i tylnego koła ?
- Odkręć pokrywę przekładni kluczem imbusowym 5mm.
- Odkręć nakrętkę dzwonu za pomocą klucza pneumatycznego, klucza płaskiego i blokady dzwonu lub klucza płaskiego i hamulca (ten ostatni sposób ma dość niekorzystny wpływ na przełożenia twojego skutera).
- Ściągnij dzwon.
- Ściśnij jeden z talerzy korektora momentu obrotowego i zsuń go wraz ze sprzęgłem.
- Przygotuj naczynie do którego wlejesz stary olej z przekładni
- Na spodzie karteru ujrzysz śrubę odkręć ją i spuść olej do naczynia.
- Odczekaj chwile aż cały olej spłynie.
- Podstaw swój jednoślad i odkręć tylne koło.
- Odkręć 6 śrub pokrywy przełożeń kluczem imbusowym 5mm.
- Pociągając za wałek do siebie wymontuj pokrywę wraz z wałkiem (pamiętaj aby nie wbijać niczego pomiędzy karter a pokrywę).
- Połóż pokrywę łożyskiem skierowanym do dołu, tak aby wałek zwisał swobodnie.
- Nakręć nakrętkę na wałek.
- Gumowym młotkiem kilka razy energicznie uderz w wałek.
- Wypchnij uszczelnienie pokrywy przełożeń.
- Przygotuj zwilżony papiery toaletowy lub plastelinę i trzpień o średnicy 12mm.
- Wyciągnij pozostałe wałki znajdujące się w przekładni
- Upychaj mokry papier toaletowy do środka łożysk znajdujących się w karterze.
- Przyłóż trzpień do środka łożyska i ubijaj papier przy pomocy młotka (pamiętaj aby robić to z wyczuciem, żeby nie uszkodzić karteru).
- Twoje łożyska powinny zostać wyciśnięte za sprawą ciśnienia, które wytwarza na nie mokry ściśnięty papier od drugiej strony.
- Następnie odwróć swój silnik hamulcem bębnowym do góry.
- Przygotuj kombinerki tzw. „oczkówki”.
- Zdemontuj zabezpieczenie tylnego łożyska.
- Ponownie odwróć karter na drugą stronę.
- Za pomocą trzpienia i młotka wybij łożysko tylnego koła i uszczelnienie.
- Przygotuj opalarkę lub palnik.
- Na 2 godziny przed montaż łożysk do karteru włóż je do zamrażalnika.
- Ogrzej miejsca kartera w których znajdować się będą nowe łożyska.
- Wsuń nowe łożyska.
- Weź wałek na którym umocowane jest sprzęgło i korektor momentu obrotowego.
- Przygotuj trzpień i wkręć go w imadło.
- Nałóż nowe łożysko na trzpień i podgrzewaj je poprzez trzpień do czasu kiedy zewnętrzna bieżnia łożyska będzie gorąca.
- Poprzez rękawicę ochronną załóż nowe łożysko na wałek.
- Ogrzej pokrywę przełożeń i wsuń w nią wałek.
- Od drugiej strony pokrywy wciśnij nowe uszczelnienie (możesz to zrobić palcami).
- Odwróć karter hamulcem bębnowym do góry
- Wciśnij nowe uszczelnienie tylnego koła.
- Przygotuj rurkę o średnicy łożyska tylnego koła.
- Posmaruj powierzchnie karteru w którą wbijesz łożysko.
- Weź młotek i poprzez rurkę uderzając w zewnętrzną szalkę wbij łożysko.
- Przy użyciu kombinerek tzw. „oczkówek” załóż zabezpieczenie tylnego łożyska.
- Włóż pozostałe wałki napędu.
- Załóż nową uszczelkę pomiędzy pokrywę przełożeń lub użyj specjalistyczny sylikon.
- Przykręć pokrywę 6 śrubami imbusowymi.
- Przykręć tylne koło i wydech.
- Ściśnij w palcach jeden z talerzy korektora momentu obrotowego nałóż na niego pasek i załóż go na wałek.
- Załóż dzwon.
- Przykręć pokrywę przekładni wszystkimi śrubami.
- Zakręć spust oleju.
- Odkręć białą plastikową śrubą widoczną z tyłu karteru i nalej 110ml świeżego oleju przekładniowego 80w90.
Po kilku następnych odbytych przejażdżkach odkręć pokrywę przekładni i upewnij się, że nie ma tam żadnego wycieku.
1 Response
[…] się olej przekładniowy. Jeżeli w twoim przypadku jest tak samo to zapraszam do tego tematu http://blog.gmoto.pl/jak-wymienic-lozyska-i-uszczelnienia-przekladni-w-minarelli-horizontal-aclc.htm…. Pamiętaj, że tylko kompleksowe podejście do tematu da 100% […]