Z czego składa się układ napędowy skutera?
Jesteś początkującym tunerem? Chcesz poznać budowę układu napędowego swojego skutera, żeby móc wszystko naprawić samodzielnie? A może jesteś po prostu ciekaw, co kryje się pod deklem przekładni? Jeśli tak, to mamy dla Ciebie konkretną dawkę wiedzy 🙂
Poniżej znajdziesz szczegółowe omówienie poszczególnych elementów układu napędowego stosowanego w skuterach. Jak będziesz mógł wykorzystać tę wiedzę? To już zależy tylko od Ciebie! Ale gwarantujemy – po przeczytaniu tego wpisu już nic nie będzie dla Ciebie tajemnicą, gdy zabierzesz się do pierwszej naprawy lub modyfikacji własnego skutera! 🛵
Budowa układu napędowego w skuterze
Przeciwtalerz (inaczej wiatrak/tarcza zewnętrzna wariatora)- zobaczysz go zaraz po odkręceniu pokrywy przekładni – posiada on charakterystyczne żeberka, dzięki którym możliwe jest chłodzenie przekładni. Jest on osadzony – tak jak pozostałe elementy układu napędowego – na lewym czopie wału korbowego.
Wariator– bezstopniowa skrzynia biegów, w której pracują rolki. To on – wraz z paskiem napędowym i sprzęgłem odśrodkowym – dyktuje charakterystykę oddawania mocy w układzie napędowym. Jest jedną z najczęściej wymienianych części w tuningu mechanicznym. Osadzono go za przeciwtalerzem (wiatrakiem wariatora).
Talerz wariatora– znajduje się na samym początku lewego czopu wału korbowego – oznacza to, że został osadzony tuż za wariatorem. Jeśli chcesz go wymienić będziesz musiał zdemontować wszystkie części osadzone na lewym czopie wału korbowego. Talerz wariatora to w dużym skrócie element, który przykrywa wariator.
Ślizgi wariatora– znajdziesz je na talerzu wariatora. Zostały one wykonane ze specjalnego tworzywa sztucznego.
Rolki wariatora– znajdziesz je w specjalnych bieżniach w środku wariatora. Są one odpowiedzialne za charakterystykę pracy Twojego napędu, więc warto przyjrzeć się im podczas tuningu mechanicznego. Ich budowa jest bardzo prosta – ot małe walce wykonane ze specjalnego tworzywa sztucznego.
Tuleja wariatora– znajdziesz ją na osi wału korbowego. Jest to metalowy element, po którym przesuwa się wariator.
Pasek napędowy– łączy wariator i przeciwtalerz wariatora z korektorem momentu obrotowego. Jest on wykonany z mieszanki gumy.
Dzwon sprzęgła– to pierwszy element, który zobaczysz po zdjęciu pokrywy przekładni po prawej stronie (w tylnej części układu napędowego). Dzwon współpracuje bezpośrednio ze sprzęgłem odśrodkowym.
Sprzęgło odśrodkowe– znajdziesz je za dzwonem sprzęgła. Jest ono połączone z korektorem momentu obrotowego.
Sprężynki sprzęgła– znajdziesz je wewnątrz sprzęgła odśrodkowego. To właśnie one odpowiadają za to, żeby skuter ruszał po przekroczeniu ustalonych obrotów.
Korektor momentu obrotowego– jest to element połączony ze sprzęgłem odśrodkowym, który eliminuje ryzyko uślizgu paska napędowego.
Sprężyna dociskowa (centralna)– umieszczona jest pomiędzy sprzęgłem odśrodkowym, a korektorem momentu obrotowego. Odpowiada za siłę oddziaływania korektora momentu obrotowego na pasek napędowy.
Podkłada sprężyny (tzw. Torsion Controller )- jest to element z tworzywa sztucznego nałożony na sprężynę dociskową (centralną). Jej zadaniem jest zapobieganie negatywnemu skręcaniu sprężyny podczas pracy.
Czy warto samodzielnie naprawiać lub modyfikować układ napędowy w skuterze?
Pewnie, że tak! Dzięki temu poznasz budowę swojego skutera, więc jeśli kiedyś na trasie dotknie Cię awaria będziesz wiedział jak sobie z nią poradzić. Co więcej, będziesz mógł pogrzebać we własnym sprzęcie, a uwierz mi – to naprawdę dobra zabawa, która przynosi wiele radości! 🙂
Pamiętaj jednak, że modyfikując skuter w ramach tuningu mechanicznego musisz mieć na uwadze polskie prawo- w dużym skrócie nie możesz zmodyfikować swojego motoroweru tak, aby jego prędkość maksymalna była większa, niż 45 km/h 😉😉