Motocyklowy amortyzator skrętu — wszystko, czego potrzebujesz, by uchronić się przed Shimmy

Motocyklowe amortyzatory skrętu to akcesorium, które coraz częściej wchodzi w skład wyposażenia seryjnego. Producenci motocykli sportowych i mocnych nakedów decydują się na to rozwiązanie, by podnieść poziom bezpieczeństwa kierowców. W końcu jest to najlepsze zabezpieczenie przed Shimmy, czyli zjawiskiem, które najlepiej oglądać tylko na filmach w internecie.
Co to jest Shimmy?
Shimmy to drgania spowodowane dużymi obciążeniami w elementach zawieszenia i układu kierowniczego, które mogą doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. Do powstania zjawiska dochodzi niespodziewanie, a jako przyczynę podaje się — za Wikipedią — “…przypadkowe wymuszenia wynikające z niestateczności układu”. Początkowo, jako przyczynę powstawania Drgań Shimmy, podawano czynniki zewnętrzne (np. nierówności nawierzchni) lub defekty samego pojazdu (np. niewyważenie kół). Najnowsze badania pokazały jednak, że drgania występują niezależnie od powyższych czynników, czyli m.in. przy zachowaniu pełnej sprawności motocykla i idealnej nawierzchni. Te czynniki mogą, ale nie muszą, inicjować Shimmy.
Czynniki determinujące powstawanie drgań Shimmy
Tak jak wspomnieliśmy powyżej, nie ma jednego czynnika, który inicjuje powstanie Drgań Shimmy. Niemniej jednak jest kilka czynników, które mogą, ale nie muszą, prowadzić do utraty kontroli nad motocyklem. Oto one:
- Rodzaj i stan nawierzchni
- Stan i rodzaj opon
- Dynamika przyspieszenia
- Jazda na kole
Co dzieje się z motocyklem podczas Shimmy?
Teoria teorią, a jak wygląda Shimmy w praktyce? Gdy przednie koło zaczyna wpadać w dynamiczne drgania, naturalnie to samo dzieje się z kierownicą. W efekcie kierowca, niestety bardzo gwałtownie i niespodziewanie, traci pełną kontrolę nad motocyklem. Teorii i porad jak wybrnąć z Shimmy jest sporo, jednak nimi nie będziemy się zajmować, bo żadna z nich nie będzie stuprocentowo skuteczna w danej sytuacji. Zamiast tego zajmiemy się motocyklowymi amortyzatorami skrętu, które są pewnym i skutecznym sposobem, by zabezpieczyć się przed Shimmy.
Rodzaje motocyklowych amortyzatorów skrętu
Olejowy amortyzator skrętu (liniowy)
Olejowe amortyzatory skrętu działają liniowo, co w praktyce oznacza stałe tłumienie drgań niezależnie od ich nasilania czy intensywności. Część olejowych amortyzatorów skrętu posiada regulację siły tłumienia, którą kierowca może dopasować do własnych preferencji. Dodatkowym atutem takich amortyzatorów jest możliwość stosowania olejów o różnych parametrach, które zmieniają charakterystykę ich działania.
Olejowo-gazowy amortyzator skrętu (progresywny)
W przeciwieństwie do olejowych amortyzatorów skrętu, olejowo-gazowe amortyzatory dostosowują siłę tłumienia drgań do intensywności drgań. Im mocniejsze drgania, tym mocniejsze tłumienie. Jako że amortyzator olejowo-gazowy ma bardziej skomplikowaną konstrukcję niż olejowy, jego cena jest wyższa.
Jaki amortyzator skrętu wybrać?
To, jaki amortyzator skrętu powinieneś zamontować w swoim motocyklu, zdeterminowane jest przez wiele czynników. Budżet, model motocykla i przeznaczenie (inny zamontujemy w maszynie na tor, a inny w motocyklu drogowym) to główne z nich. Zobacz naszą ofertę motocyklowych amortyzatorów skrętu i wybierz najlepszy dla siebie.