Jak dobrać i zmienić rolki wariatora w Minarelli Horizontal AC/LC?

 Rolki wariatora Minarelli Horizontal
Rolki są elementem napędu, które pracują w dość ciężkich warunkach, wysoka temperatura i tarcie sprawia, że dość szybko się zużywają. Rolki wariatora mają również bezpośredni wpływ na charakterystykę pracy naszego napędu, zarówno podczas startu jak i również podczas przyśpieszenia i jednostajnej jazdy.

Jak dobrać wagę rolek?

  1. Dobór wagi rolek jest bardzo prosty i polega on na wielu próbach. Na początku trzeba obalić mit „im lżejsze rolki tym lepsze przyspieszenie a im cięższe tym lepsza prędkość maksymalna” oczywiście jest to kompletna bzdura. Rolki należy dobierać w taki sposób żeby nasz skuter nie łapał żadnego muła i nie osiągał za wysokich obrotów, powinien on oddawać płynnie i liniowo moc i moment na tylne koło.
  2. Na prawidłowy dobór wag nie ma żadnej reguły, polega to głównie na zasadzie prób i błędów, jeżeli twój skuter łapie muła albo wyje a tak naprawdę nie jedzie to na początek spróbuj zmiany o +/-0,5g.
  3. Jeżeli wsadzisz cięższe rolki to obroty silnika obniżą się, jeżeli będą lżejsze to obroty silnika wzrosną.
  4. Przy regulacji bardzo przydatny okaże się obrotomierz, jeżeli wiesz przy jakich obrotach twój cylinder+wydech osiągają maksymalne osiągi to musisz wyregulować napęd w taki sposób aby silnik utrzymywał właśnie takie obroty. Jeżeli nie będziesz potrafił odnaleźć idealnej wagi rolek a twój skuter najlepsze osiągi miał na rolkach o wagach np. 4g i 3,5g to dopuszczalne jest włożenie 3 rolek o wadze 4g i 3 rolek o wadze 3,5g (pamiętaj, że należy je układać na przemian, jedna rolka 4g, jedna rolka 3,5g itd…).

Jeżeli skuter łapie muła zakładamy lżejsze rolki, jeżeli wyje a nie jedzie zakładamy cięższe!

Co będzie potrzebne?

  • klucz pneumatyczny lub blokada wariatora,
  • klucz płaski lub nasadka 15mm,
  • nowe rolki.

Jak zmienić rolki wariatora?

  1. Odkręć pokrywę napędu przy użyciu klucza imbusowego.
  2. Odkręć nakrętkę wału przy użyciu klucza pneumatycznego lub blokady wariatora lub klucza płaskiego i młotka (ta ostatnia metoda nie zawsze zdaje egzamin jednak w wielu przypadkach jest również skuteczna).
  3. Ściągnij przeciwtalerz.
  4. Odsuń pasek.
  5. Złap za wariator i ściągnij go wraz z tuleją i pokrywą.
  6. Włóż nowe rolki (6 sztuk).
  7. Upewnij się, że plastikowe ślizgi wariatora, znajdują się na talerzu (3 sztuki).
  8. Ponownie załóż wariator na wał z tuleją wariatora.
  9. Nałóż pasek.
  10. Załóż przeciwtalerz.
  11. Przykręć nakrętkę w ten sam sposób w jaki ją odkręciłeś.
  12. Przykręć pokrywę napędu wszystkimi śrubami.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.