Jak rozebrać silnik w WSK 125?

Serce twojego WSK 125 potrzebuje reanimacji? Nie martw się! W tym poradniku pokażemy Ci, jak krok po kroku rozebrać silnik w tym motocyklu.

Zanim przejdziemy do zasadniczej części tego poradnika zachęcamy cię do zapoznania się z poradnikiem „Jak wyjąć silnik z ramy w WSK 125?„. Dzięki niemu dowiesz się, w jaki sposób szybko i sprawnie przygotować silnik do rozebrania na części pierwsze.

Pamiętaj!

Rozbierając silnik w swoim WSK 125 młotek i siłowe podejście zostaw za drzwiami garażu. Przygotuj się na długi wieczór pełen spokojnego i powolnego rozkręcania co raz to kolejnych części serca twojej maszyny. Nie spiesz się, żeby niczego nie uszkodzić – niektórych elementów silnika nie dostaniesz nawet u nas!

Czego potrzebujesz?

  1. Zestaw podstawowych narzędzi.
  2. Szczypce do pierścieni Segera.
  3. Zestaw kluczy i nasadek.
  4. Ściągacz koła magnesowego.
  5. Ściągacz wału.
  6. Ścisk sprzęgła.
  7. Blokada sprzęgła.
  8. Ściągacz do wyciskania sworznia tłoka.
  9. Uniwersalny ściągacz dwuramienny (zdemontujesz nim koło łańcuchowe z wału).
  10. Młotek miedziany (wybijesz nim wałki i łożyska, które są do wymiany).

Demontaż pierwszych elementów

  1. Odkręć śrubę spustową i spuść cały olej ze skrzyni biegów.
  2. Odkręć prawy dekiel silnika.
  3. Zdemontuj cały iskrownik.
  4. Odkręć nakrętkę zębatki zdawczej i wyjmij zębatkę.
  5. Odkręć obejmę króćca ssącego i zdemontuj gaźnik.
    Odkręcanie obejmy króćca gaźnika.Wyjęty gaźnik.
  6. Odkręć obejmę króćca ssącego przy cylindrze i zdejmij go.
    Odkręcanie obejmy kolektora ssącego.

Demontaż cylindra

  1. Odkręć nakrętki głowicy i zdejmij ją wraz z uszczelką.
    Odkręcanie nakrętek głowicy.Demontaż głowicy.
  2. Wyjmij cylinder.
    Demontaż cylindra.
  3. Za pomocą szczypiec wyciągnij zabezpieczenia sworznia.
    Demontaż zabezpieczenia sworznia.
  4. Za pomocą ściągacza wyciągnij sworzeń tłoka.
    Wyciąganie sworznia tłokowego za pomocą ściągacza.
  5. Wyjmij tłok z łożyskiem.
  6. Odkręć, a następnie zdemontuj dźwignię zmiany biegów.
    Odkręcanie dźwigni zmiany biegów.
  7. Odkręć i wyjmij kopniak
    Odkręcanie kopniaka.
  8. Odkręć lewy dekiel silnika.
    Zdejmowanie lewego dekla silnika.

Demontaż sprzęgła

  1. Załóż ścisk na sprzęgło i dokręć w celu odprężenia pierścienia zabezpieczającego.
    Montaż ścisku sprzęgła.
  2. Zdemontuj pierścień zabezpieczający i odkręć ścisk.
    Demontaż pierścienia zabezpieczającego sprzęgło.
  3. Wyjmij tarczę sprężyny sprzęgła.
    Wyjęta tarcza sprężyny sprzęgła.
  4. Wyjmij sprężyny z obsadami.
    Wyjmowanie sprężyn z obsadami.
  5. Zdemontuj kolejno tarcze.
    Demontaż tarcz sprzęgłowych z przekładkami.
  6. Załóż blokadę sprzęgła na kosz.
    Założona blokada kosza sprzęgłowego.
  7. Odkręć nakrętkę wałka sprzęgłowego — pamiętaj o lewym gwincie!
    Odkręcanie nakrętki wałka sprzęgłowego.
  8. Odkręć nakrętkę koła łańcuchowego na wale i wyjmij podkładkę.
    Odkręcanie nakrętki koła łańcuchowego.
  9. Za pomocą ściągacza zdejmij koło łańcuchowe. Wyjmij je razem z łańcuchem i koszem sprzęgła.
    Demontaż koła łańcuchowego za pomocą ściągacza dwuramiennego.
  10. Wyjmij/wybij klin wału.
    Wybijanie klina wału korbowego.
  11. Z wałka sprzęgłowego zdejmij tuleję, podkładkę i popychacz.
    Demontaż tulei.Demontaż podkładki.Demontaż popychacza.

Demontaż wałka rozrusznika

  1. Wyjmij wałek z półksiężycem i sprężyną.
    Demontaż kompletnego wałka kopniaka.
  2. Wyjmij podkładkę sprężyny.
    Demontaż podkładki sprężyny kopniaka.

Rozpoławianie karterów

  1. Odkręć wszystkie śruby mocujące kartery.
  2. Zamontuj ściągacz wału na prawym karterze.
    Montaż ściągacza wału korbowego / rozpołąwiacza silnika.
  3. Podczas dokręcania śruby kartery będą powoli się rozpoławiać — zwróć uwagę na to, czy od strony skrzyni biegów kartery rozchodzą się równomiernie. Możesz lekko dobijać wałek główny, jeśli kartery nie będą chciały się rozdzielić.
    Dokręcanie śruby ściągacza. Rozpoławianie karterów.Dobijanie wałka głównego. Rozpoławianie karterów.Rozpołowione kartery.

Rozbieranie skrzyni biegów

  1. Zdejmij wałek pośredni ze wszystkimi kołami zębatymi.
    Wyjmowanie wałka pośredniego.Wyjmowanie reszty elementów wałka pośredniego.
  2. Wybij wałek główny z łożyskiem.
    Wybijanie wałka głownego.Wybity wałek główny z łożyskiem z karteru.
  3. Odkręć śruby podstawy zmieniacza biegów.
    Odkręcanie śruby podstawy zmieniacza biegow.
  4. Wyjmij kompletny zabierak z wałkiem zmiany biegów, a następnie wyciągnij podkładkę.
    Wyjmowanie kompletnego wałka z zabierakiem.
  5. Wyjmij ramię zmieniacza z podstawą.
    Wyjęte ramie zmieniacza z podstawą.
  6. Wyciągnij sprężynkę.
    Demontaż sprężynki.
  7. Za pomocą ściągacza wału zdemontuj wał z drugiego karteru.
    Demontaż wału z karteru za pomocą ściągacza.
  8. Zdemontuj pierścienie Seger’a z karterów.
    Demontaż segera z gniazda łożyska.Demontaż segera z gniazda łożyska.
  9. Wybij wszystkie łożyska z karterów.
    Wybijanie łożyska wału.
  10. Wybij wszystkie tuleje ustalające.
  11. Wyjmij wszystkie uszczelniacze.
    Usuwanie uszczelniacza za pomocą dużego śrubokręta płaskiego.
  12. Wybij wałek zdawczy.
    Wybijanie wałka zdawczego.Wybity wałek zdawczy z karteru.
  13. Odkręć oprawę wałka zdawczego.
    Odkręcanie oprawy wałka zdawczego.Oprawa.
  14. Odkręć wszystkie szpilki cylindra.
  15. Wyjmij przelotkę przewodu wysokiego napięcia.
    Wyjmowanie przelotki przewodu WN.
  16. Odkręć izolatory.
    Idkręcanie izolatorów.
  17. Usuń wszystkie uszczelki i wyczyść miejsca styku elementów.
    Usuwanie uszczelek nożek.

Wiemy, że dobrze ci poszło! Chcesz być na bieżąco ze wszystkimi materiałami, które przygotowujemy z myślą o tobie? Polub nasz fanpage i zasubskrybuj kanał na YouTube — wtedy będziesz miał pewność, że nic cię nie ominie!

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *