Jak wymienić świece zapłonowe w motocyklu?

Wyobraź sobie, że po całym tygodniu pracy lub szkoły wsiadasz w weekend na motocykl. Zamiast przyjemności z jazdy i połykania kolejnych winkli silnik zaczyna szwankować. Zaczyna się od nierównej pracy i spadku mocy, a kończy na przerywaniu zapłonu. Stajesz na poboczu i sprawdzasz, czy wszystko jest okey. Gdy chcesz ruszać w drogę sprzęt odmawia posłuszeństwa i nie chce zapalić.

Brzmi znajomo? Jeśli tak -współczujemy My też pamiętamy takie sytuacje z lat młodości, kiedy WSK lub Komar stawały w środku przysłowiowego pola i jedyne atrakcje, które nas czekały tego dnia, to pchanie motocykla do domu. Jeśli jesteś w gronie szczęśliwców, którzy nie mieli jeszcze takich doświadczeń, to w poniższym poradniku pokażemy Ci jak nie doprowadzić do podobnej sytuacji.

Regularna kontrola i wymiana świec zapłonowych zagwarantuje Ci wiele korzyści, które można zmieścić w jednym haśle – Sprawny motocykl. Nim jednak wyjmiesz z szuflady zestaw narzędzi zapoznaj się z książką serwisową swojego motocykla. Producent zamieścił w niej nie tylko interwały przeprowadzania serwisu (określane jako przebieg lub czas od ostatniej wymiany) , ale także dokładny typ świec dedykowanych do Twojej maszyny. Kupiłeś motocykl z drugiej ręki i nie masz oryginalnej książeczki? Koniecznie poszukaj informacji w internecie, bo motocykl motocyklowi nie równy 🙂

Poradnik odpowie Ci na pytania:

  • Kiedy, jak często i dlaczego warto wymieniać świece?
  • Jak wymienić świece zapłonowe?

Czego potrzebujesz:

  1. Narzędzia do demontażu elementów utrudniających dostęp do świec.
  2. Klucz do świec lub nasadka do świec z grzechotką.
  3. Klucz dynamometryczny (zalecany, ale bez niego również sobie poradzisz :))
  4. Kompresor – sprężone powietrze pozwoli Ci zadbać o czystość.
  5. Nowe świece zapłonowe.

Zanim zaczniesz

Podstawową zasadą wymiany świec zapłonowych jest zimy silnik- nie chcesz przecież poparzyć się o głowice 🙂 Przed wymianą przygotuj sobie odpowiedni dostęp do każdej świecy. My na warsztat wzięliśmy Yamahę Radian, w której wszystkie cztery są na wierzchu. Jeśli masz np. sporta, to na drodze możesz spotkać kilka utrudnień – być może będziesz musiał zdemontować zbiornik paliwa i airbox, a nawet… chłodnicę 🙁

Wymiana świec zapłonowych

  1. Zdejmij fajki ze świec lub odkręć cewko-fajki i zaznacz taśmą/markerem, która należy do danego cylindra. Czasem wskazuje na to długość kabla, ale lepiej uporządkuj to sobie zawczasu zanim się pomieszają.
    Demontaż fajek ze świec
  2. Oczyść i przedmuchaj sprężonym powietrzem okolice świec – dzięki temu po odkręceniu brud nie dostanie się do cylindrów i na gwinty.
    Przedmuchiwanie okolic świec sprężonym powietrzem

  3. Za pomocą klucza do świec lub nasadki odkręć świece i sprawdź czy wyszły z podkładkami. Nie dopuść, aby cokolwiek dostało się do otworów po świecach!
    Odkręcanie świecy kluczem
  4. W tym momencie możesz sprawdzić stan starych świec, które mogą dużo powiedzieć o kondycji silnika.
    Stara świeca
  5. Nowe świece wkręć do głowicy palcami, żeby wyczuć czy dobrze złapały gwinty.
    Wkręcanie nowej świecy w palcach
  6. Następnie do pierwszego oporu dokręć je nasadką.
    Wkręcanie nowej świecy nasadką do pierwszego oporu
  7. Teraz do dokręcenia najlepiej użyć klucza dynamometrycznego. Jeżeli takiego nie masz, to zwykle producenci świec przewidują dokręcenie odpowiednim kątem. Na opakowaniu po świecy powinna znajdować się krótka instrukcja jakim momentem dokręcać lub o ile stopni przekręcić klucz. (W przypadku naszej Yamahy jest to 180 stopni).
    Dokręcanie świecy 0 stopniDokręcanie świecy 90 stopniDokręcanie świecy 180 stopni
  8. Załóż z powrotem fajki lub przykręć cewko-fajki.
  9. Złóż resztę w odwrotnej kolejności.

Powiedz nam: Jak to jest? 🙂

Kontrola i wymiana świec zapłonowych to prawdopodobnie najprostsza czynność serwisowa, jaką można przeprowadzić w motocyklu. Więc po co u licha pisać poradnik na ten temat? – skomentują bardziej doświadczeni motocykliści. Zdajemy sobie z tego sprawę, ale wiemy też, że drobne niedopatrzenia i z pozoru nieistotne błędy prowadzą do poważnych problemów.

A Ty, co myślisz na ten temat? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach! 😉

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.