Jak wymienić płyn chłodniczy w motocyklu?

Chłodzenie cieczą w silniku spalinowym niesie za sobą wiele korzyści. Utrzymanie stabilnej temperatury pracy niemal całkowicie eliminuje ryzyko zatarcia i przegrzania silnika oraz umożliwia poprawne spalanie mieszanki. Silniki LC (ang. liquid cooled) to także lepsza wydajność i możliwość ciągłej pracy pod bardzo dużym obciążeniem, co ma szczególne znaczenie np. w motocyklach klasy Sport.

Jak to działa?

Pompa wymusza obieg płynu w układzie chłodzenia, który odbiera ciepło z cylindrów i głowicy, a następnie oddaje je przez chłodnicę na zewnątrz. Nad wszystkim czuwa termostat, który reguluje temperaturę w układzie i zapewnia jednostce optymalne warunki do pracy. Ciecz chłodząca to oczywiście nie woda, a specjalny płyn cechujący się wyższą temperaturą wrzenia i niższym progiem zamarzania.

Warto wiedzieć

Przepracowany płyn, w którym dodatkowo zgromadziła się woda, nie będzie tak wydajny jak nowy i może doprowadzić do korozji wewnątrz układu chłodzenia w Twoim motocyklu. Interwał wymiany płynu chłodniczego dla każdego silnika jest przewidziany przez producenta i w tym przypadku nie ma reguły. Koniecznie zapoznaj się z instrukcją dołączoną do motocykla lub poszukaj informacji w internecie, aby dowiedzieć się, co ile kilometrów lub lat powinieneś wymieniać płyn chłodniczy w swojej maszynie. Zwróć także uwagę na procedurę wymiany płynu i sposób odpowietrzania układu.

Z tego poradnika dowiesz się:

  • jak spuścić stary płyn
  • jak zalać układ nowym płynem
  • jak odpowietrzyć układ

Co będzie Ci potrzebne?

  1. Śrubokręt lub klucz imbusowy do demontażu owiewek utrudniających dostęp do chłodnicy, zbiorniczka wyrównawczego i śruby spustowej.
  2. Klucz do odkręcenia śruby spustowej.
  3. Śrubokręt lub szczypce do opasek przewodów (opcjonalnie).
  4. Naczynie do zlania starego płynu.
  5. Strzykawka.
  6. Nowy płyn chłodniczy.

Wymiana płynu chłodniczego

  1. Jeśli to konieczne zdemontuj owiewki, które ograniczają dostęp do zbiorniczka wyrównawczego, korka chłodnicy oraz śruby spustowej lub węża położonego jak najniżej układu.
  2. Zdejmij korek zbiornika wyrównawczego. Być może w Twoim motocyklu będzie również konieczne odkręcenie korka chłodnicy.
    Zbiorniczek wyrównawczyOdkręcanie korka zbiorniczka wyrównawczego
  3. Odkręć śrubę spustową, a jeżeli takiej nie ma w Twoim motocyklu, to odepnij wąż chłodniczy w możliwie jak najniższym punkcie motocykla.
    Odkręcanie śrubki spustowej płyn przy pompie wody
  4. Zlej stary płyn do naczynia.
    Spuszczany płyn. Przyspieszenie dociskaniem węża
  5. Stary płyn ze zbiorniczka wyrównawczego możesz wyssać strzykawką.
  6. Załóż z powrotem wąż lub zakręć śrubę spustową.
    Przykręcanie śrubki spustowej płyn przy pompie
  7. Wlej do zbiornika wyrównawczego nowy płyn chłodniczy. Jeżeli występuje korek chłodnicy, to wlej płyn do chłodnicy do pełna.
    Zbiorniczek wyrównawczy zalany nowym płynem
  8. Zakręć korek wlewu w chłodnicy oraz załóż korek w zbiorniku wyrównawczym.
  9. Uruchom motocykl i pozostaw do rozgrzania.
  10. Układ powinien sam się odpowietrzyć, ale jeśli w Twoim motocyklu występuje odpowietrznik to odkręć go i zaczekaj, aż zacznie nim uciekać płyn bez powietrza. Uwaga! Płyn chłodniczy będzie gorący.
  11. Jeśli w zbiorniczku wyrównawczym brakuje płynu uzupełnij go do poziomu pomiędzy min. a max. po schłodzeniu silnika.

Co zrobić ze zużytym płynem chłodniczym?

Tak, jak każdy płyn eksploatacyjny, tak i płyn chłodniczy musisz odpowiednio zutylizować. Nie będziemy Cię zanudzać składem chemicznym tej cieczy, ale zaufaj nam- to straszny syf dla środowiska naturalnego, więc nie wylewaj go gdziekolwiek. Kwiatki w Twoim ogródku raczej nie będą zachwycone solidną porcją glikolu 😉

Dlatego zużyty płyn chłodniczy oddaj w sklepie, w którym kupiłeś nowy płyn (o ile jest taka możliwość), lub udaj się do lokalnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.