Jak wymienić płyn chłodniczy w motocyklu?
Chłodzenie cieczą w silniku spalinowym niesie za sobą wiele korzyści. Utrzymanie stabilnej temperatury pracy niemal całkowicie eliminuje ryzyko zatarcia i przegrzania silnika oraz umożliwia poprawne spalanie mieszanki. Silniki LC (ang. liquid cooled) to także lepsza wydajność i możliwość ciągłej pracy pod bardzo dużym obciążeniem, co ma szczególne znaczenie np. w motocyklach klasy Sport.
Jak to działa?
Pompa wymusza obieg płynu w układzie chłodzenia, który odbiera ciepło z cylindrów i głowicy, a następnie oddaje je przez chłodnicę na zewnątrz. Nad wszystkim czuwa termostat, który reguluje temperaturę w układzie i zapewnia jednostce optymalne warunki do pracy. Ciecz chłodząca to oczywiście nie woda, a specjalny płyn cechujący się wyższą temperaturą wrzenia i niższym progiem zamarzania.
Warto wiedzieć
Przepracowany płyn, w którym dodatkowo zgromadziła się woda, nie będzie tak wydajny jak nowy i może doprowadzić do korozji wewnątrz układu chłodzenia w Twoim motocyklu. Interwał wymiany płynu chłodniczego dla każdego silnika jest przewidziany przez producenta i w tym przypadku nie ma reguły. Koniecznie zapoznaj się z instrukcją dołączoną do motocykla lub poszukaj informacji w internecie, aby dowiedzieć się, co ile kilometrów lub lat powinieneś wymieniać płyn chłodniczy w swojej maszynie. Zwróć także uwagę na procedurę wymiany płynu i sposób odpowietrzania układu.
Z tego poradnika dowiesz się:
- jak spuścić stary płyn
- jak zalać układ nowym płynem
- jak odpowietrzyć układ
Co będzie Ci potrzebne?
- Śrubokręt lub klucz imbusowy do demontażu owiewek utrudniających dostęp do chłodnicy, zbiorniczka wyrównawczego i śruby spustowej.
- Klucz do odkręcenia śruby spustowej.
- Śrubokręt lub szczypce do opasek przewodów (opcjonalnie).
- Naczynie do zlania starego płynu.
- Strzykawka.
- Nowy płyn chłodniczy.
Wymiana płynu chłodniczego
-
Jeśli to konieczne zdemontuj owiewki, które ograniczają dostęp do zbiorniczka wyrównawczego, korka chłodnicy oraz śruby spustowej lub węża położonego jak najniżej układu.
-
Zdejmij korek zbiornika wyrównawczego. Być może w Twoim motocyklu będzie również konieczne odkręcenie korka chłodnicy.
-
Odkręć śrubę spustową, a jeżeli takiej nie ma w Twoim motocyklu, to odepnij wąż chłodniczy w możliwie jak najniższym punkcie motocykla.
-
Zlej stary płyn do naczynia.
-
Stary płyn ze zbiorniczka wyrównawczego możesz wyssać strzykawką.
-
Załóż z powrotem wąż lub zakręć śrubę spustową.
-
Wlej do zbiornika wyrównawczego nowy płyn chłodniczy. Jeżeli występuje korek chłodnicy, to wlej płyn do chłodnicy do pełna.
-
Zakręć korek wlewu w chłodnicy oraz załóż korek w zbiorniku wyrównawczym.
-
Uruchom motocykl i pozostaw do rozgrzania.
-
Układ powinien sam się odpowietrzyć, ale jeśli w Twoim motocyklu występuje odpowietrznik to odkręć go i zaczekaj, aż zacznie nim uciekać płyn bez powietrza. Uwaga! Płyn chłodniczy będzie gorący.
-
Jeśli w zbiorniczku wyrównawczym brakuje płynu uzupełnij go do poziomu pomiędzy min. a max. po schłodzeniu silnika.
Co zrobić ze zużytym płynem chłodniczym?
Tak, jak każdy płyn eksploatacyjny, tak i płyn chłodniczy musisz odpowiednio zutylizować. Nie będziemy Cię zanudzać składem chemicznym tej cieczy, ale zaufaj nam- to straszny syf dla środowiska naturalnego, więc nie wylewaj go gdziekolwiek. Kwiatki w Twoim ogródku raczej nie będą zachwycone solidną porcją glikolu 😉
Dlatego zużyty płyn chłodniczy oddaj w sklepie, w którym kupiłeś nowy płyn (o ile jest taka możliwość), lub udaj się do lokalnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.