Dysza gaźnika ważna dla odpowiedniej ilości paliwa w gaźniku
Dysze gaźnikowe to kluczowe elementy układu paliwowego motocykla wyposażonego w gaźnik. Dysza gaźnika decyduje o ilości paliwa dostarczanego do gaźnika, a w konsekwencji o w składzie mieszanki dostarczanej do silnika. Nieodpowiednio dobrana lub uszkodzona dysza paliwowa gaźnika poważnie wpływa na pracę silnika i przyśpiesza jego zużycie.
Dysza paliwowa gaźnika w dwóch odmianach w typowym układzie
W układzie paliwowym i dolotowym wyposażonym w gaźnik, to właśnie w gaźniku powstaje mieszanka paliwa i powietrza wprowadzana do cylindrów. Powietrze doprowadzone z filtra powietrza łączy się tu paliwem zasysanym z komory pływakowej. Elementem, którym paliwo jest wprowadzone do gaźnika i mieszane z powietrzem jest tu dysza gaźnika. W typowym gaźniku dysza paliwowa gaźnika jest obecna pod dwiema postaciami: jako dysza główna i jako dysza wolnych obrotów.
Motocyklowe dysze gaźnika główne wprowadzają paliwo w optymalnej ilości
Podstawowym elementem układu jest dysza główna, która wprowadza paliwo do gaźnika w ilości adekwatnej do potrzeb silnika. Najważniejszym parametrem dyszy głównej jest jej średnica. Średnica dyszy głównej jest dobierana do silnika ściśle pod parametry silnika motocykla, gdyż to ona pozwala zmieszać paliwo i powietrze w odpowiednich proporcjach i uzyskać najlepsze osiągi. O doborze dyszy głównej warto pamiętać szczególnie, gdy w silniku dochodzi do zmian modyfikujących osiągi motoru.
Dysza gaźnika wolnych obrotów utrzymuje silnik w ruchu
Obok dyszy głównej, układy napędowe z gaźnikiem są wyposażone także w dysze wolnych obrotów. Dysza wolnych obrotów ma za zadanie utrzymać pracę silnika w momencie gdy kierowca zamyka przepustnicę, czyli podczas pracy silnika na biegu jałowym lub przy wciśniętym sprzęgle. W takim przypadku dysza wolnych obrotów przepuszcza pewną ilość paliwa do gaźnika i pozwala wytworzyć mieszankę, a przez to utrzymać pracę silnika.
Dysze do gaźnika 4t i 2t wymagają szczelności i czystości
Obok odpowiedniej średnicy, dysze gaźnikowe wymagają też szczelności. Bez względu na typ, uszkodzone dysze do gaźnika 4t czy 2t wymagają wymiany. Inaczej, dysza gaźnika nie pozwoli na wprowadzenie odpowiedniej ilości paliwa do gaźnika i utworzenie optymalnej mieszanki. Dysza do gaźnika może też ulec zabrudzeniu, co również utrudni przepływ paliwa do gaźnika. W takim przypadku, dyszę gaźnika można wyczyścić za pomocą specjalnych narzędzi do gaźnika dobranych do dyszy na podstawie jej parametrów.
Motocyklowe dysze gaźnika różnych typów i rozmiarów w Gmoto.pl
U nas znajdziesz dysze gaźnikowe do wielu modeli motocykli wyposażonych w gaźnik. Oferujemy wysokiej jakości dysze do gaźnika 4t i 2t o różnych średnicach, zarówno główne, jak i wolnych obrotów. Cechy i parametry dyszy znajdziesz klikając na produkt.