check Darmowa wysyłka od 249,00 zł
check Zwroty do 14 dni
check Kup teraz! Zapłać za 30 dni
check Strefa hurtowa - B2B

Hamulce motocyklowe

Co warto wiedzieć o użytkowaniu hamulców motocyklowych?

Hamulce w motocyklu są narażone na typowe zużycie i rozmaite uszkodzenia. Z drugiej strony, hamulce możesz też w rozmaity sposób zmodyfikować i zwiększyć ich wytrzymałość lub skuteczność działania. Niektóre prace przeprowadzisz sam z pomocą odpowiednich narzędzi, inne będą wymagały wizyty w specjalistycznym zakładzie. W każdym przypadku warto, byś wiedział, jak użytkować i dbać o hamulce motocyklowe

Jakie są najczęstsze uszkodzenia hamulców w motocyklu?

Uszkodzenia hamulców motocykla mogą dać o sobie znać głównie na dwa sposoby. W pierwszym hamulce nie reagują na twój nacisk na klamkę lub dźwignię. W drugim hamulce pracują, ale dźwignia stawia ci zdecydowanie większy opór, niż zwykle. Przyczyny takich sytuacji mogą być różne, jednak możesz je podzielić na trzy zasadnicze grupy:

  • typowe zużycie
  • nagłe uszkodzenia
  • zabrudzenie

Uszkodzenia hamulców wskutek typowego zużycia

Ze względu na funkcję i sposób działania, elementy hamulca motocyklowego będą zużywały się wraz z przejeżdżaniem kolejnych kilometrów. W pierwszej kolejności będziesz musiał wymienić klocki lub okładziny szczęk, a po dłuższym czasie także tarcze czy bębny. Zwróć jednak uwagę także na przewody hamulcowe i ich uszczelnienia. Starzenie się materiału może doprowadzić do wypłynięcia płynu hamulcowego i pogorszenia hamowania.

Co jest powodem nagłego uszkodzenia hamulców?

Drugim źródłem problemów są uszkodzenia nagłe. Elementy układu hamulcowego są na nie nieustannie narażone, przez co niezwykle ważna jest ich jakość i poprawny montaż. Ma to znaczenie szczególnie przy mocno wysilonych układach. Tam nagłe uszkodzenie nie musi być skutkiem uderzenia, a po prostu zbyt dużych sił i innych czynników działających na elementy podczas pracy.

Jak duże znaczenie ma czystość układu hamulcowego?

W przypadku hamulców motocyklowych, niebagatelne znaczenie ma też ich czystość. Brud nie tylko utrudni pracę układu, ale wpłynie na równomierne zużycie elementów. W przypadku układu hydraulicznego, jego zabrudzenie utrudni przeniesienie nacisku z dźwigni na układ. 

Jak dbać o hamulce w motocyklu?

To, jak utrzymać hamulce motocyklowe w dobrym stanie, zależy przede wszystkim od regularnej kontroli. Dotyczy to zarówno elementów narażonych na zużycie, jak i tych, które uszkodzeniu ulegają nagle. W przypadku działań związanych z hamulcami, najważniejsze to:

  • Wymieniaj zużyte elementy zgodnie z zaleceniami producenta lub po zauważeniu wpływu zużycia na skuteczność hamowania
  • Regularnie czyść układ specjalnymi preparatami i dbaj o szczelność i czystość układu z płynem hydraulicznym.
  • Regularnie sprawdzaj poszczególne części hamulca motocyklowego, by odpowiednio wcześnie zauważyć uszkodzenie i zapobiec większym problemom z hamowaniem pojazdu.

Pamiętaj: brak reakcji na zużycie, uszkodzenia, a nawet zabrudzenie grozi nie tylko pogorszeniem sprawności hamowania, ale i uszkodzeniem całego układu hamulcowego oraz innych związanych z kołem.

Jak poprawić działanie hamulców w motocyklu?

Przy normalnej jeździe, standardowe hamulce w motocyklu powinny ci wystarczyć nawet w nagłej potrzebie. Jeśli jednak to dla ciebie za mało, zwróć uwagę na sposoby na to, jak poprawisz skuteczność hamowania motocykla:

Wymień klocki i tarcze hamulcowe na te lepszej jakości

Oferta pozwala ci wybrać różne typy klocków i tarcz, w tym te o nietypowych materiałach. Niektóre z nich zwiększy skuteczność hamowania motocykla, i to niekoniecznie kosztem ich żywotności

Zainstaluj nowy układ hamulcowy w motocyklu

Kolejnym krokiem jest wymiana całego układu hamulcowego. W tym przypadku otrzymasz nie tylko nowe tarcze i klocki, ale też zmodyfikowane zaciski z większymi tłoczkami.

Zamień typowe przewody hamulcowe na wzmocnione

Czasem przyczyną rzeczy jest nie sam układ hamulcowy, ale to, jak twój nacisk na dźwignię jest przekazywany na koło. Rozwiązaniem są tutaj nietypowe, wzmocnione przewody hamulcowe, dzięki którym lepiej odczujesz działanie hamulca.

Czy można przerobić hamulce bębnowe na tarczowe?

Możliwe, że spotkałeś się już z takim pomysłem. Niestety, motocykle ograniczają tu możliwości. Przy tych większych musiałbyś zmodyfikować wiele układów przy tylnym kole; w mniejszych korzyści byłyby minimalne. Zamiast głowić się nad taką zmianą, lepiej pomyśl jak zadbać o hamulce bębnowe motocykla. 

Przy każdej takiej zmianie skonsultuj ją z profesjonalistą, a najlepiej oddają ją w ręce specjalistycznego zakładu. Ten nie tylko wymieni elementy, ale i odpowiednio wyreguluje nowe hamulce, w tym dostosuje ich działanie do innych układów motocykla.

Producent

Promocje

Tylko dostępne

Cena

    PLN

Sortuj

Znaleziono: 32449
Pręt hamulca WSK 125 175 - 58192
Pręt hamulca Romet - 91444

15,99 zł

Pręt hamulca Romet - 91444

stars    (43)
Automat stopu przód Simson MZ

8,99 zł

Automat stopu przód Simson MZ

stars    (30)
Pręt hamulca Motorynka - 91445

15,99 zł

Pręt hamulca Motorynka - 91445

stars    (19)
Okładzina szczęk WSK 125 175 - 86903
Szczęki hamulca Romet komplet - 55919
Sprężyna szczęk hamulcowych Romet
Sprężyna bębna hamulca Romet - 58218
Klocki hamulcowe tył - 74147

11,90 zł

Klocki hamulcowe tył - 74147

stars    (28)
Szczęki hamulca WSK 125 175 - 58199
Okładzina szczęk Romet - 86902
Pręt hamulca Simson S51 - 62099

15,99 zł

Pręt hamulca Simson S51 - 62099

stars    (11)
Pręt hamulca MZ ETZ 150 250 251 - 62641
Automat stop z sprężynką delux - 140863
Klocki hamulcowe - 58909

12,99 zł

Klocki hamulcowe - 58909

stars    (26)
Okładzina szczęk Jawa 50 WFM M06 - 81523
Pompa hamulcowa lewa ATV 50 70 90 110 125 - 64082
Szczęki hamulca 4T kpl - 56966

21,90 zł

Szczęki hamulca 4T kpl - 56966

stars    (26)
Nakrętka pręta hamulca WSK 125 175 Romet - 136695
Szczęki hamulca Tuning Simson - 135795
Klocki hamulcowe ATV - 73874

17,99 zł

Klocki hamulcowe ATV - 73874

stars    (9)
Klocki hamulcowe MZ ETZ 150 250 251 - 62556
Okładzina szczęk SHL M11 175 - 60043
Dźwignia rozpieraka hamulca tył - 99205
Przewód hamulca MZ ETZ 150 250 251 - 62697
Szczęki hamulca Simson - 62131

16,49 zł

Szczęki hamulca Simson - 62131

stars    (18)
Klocki hamulcowe FA115 - 77360

17,99 zł

Klocki hamulcowe FA115 - 77360

stars    (13)
Przewód hamulca ATV 500 mm - 88586
Płyn hamulcowy K2 DOT 4 500 ml - T104
Guma automatu stopu Simson MZ - 127101
Okładzina szczęk Jawa 350 - 86904
Czujnik stop prawy - 60131

7,99 zł

Czujnik stop prawy - 60131

stars    (9)
Uszczelki tłoczka hamulcowego MZ ETZ 150 250 251
Pompa hamulcowa prawa 22 mm chiński skuter - 92098
Klocki hamulcowe Baotian - 83231
Klocki hamulcowe kpl MINI BIKE - 59562
Szczęki hamulca tył kpl Jawa 350 - 73653
Pompa hamulca - 63412

67,00 zł

Pompa hamulca - 63412

stars    (16)
Dźwignia rozpieraka hamulca tył Simson S51 - 73349
Czujnik hamulca - automat stopu - 134910
Sprężyna szczęk hamulcowych WFM M06 - 140664
Rozpierak szczęk z blaszką tył Simson - 62113

Przeglądaj według producenta

Hamulce motocyklowe do Najpopularniejszych motocykli

Artykuły z bloga

Dobre hamulce motocyklowe to podstawa kontroli jazdy jednośladem

Hamulce motocyklowe to czołowe układy niezwiązane wprost z napędem jednośladu. To właśnie dzięki hamulcom możesz sprawnie kontrolować prędkość pojazdu i dostosować ją do chwilowych warunków panujących na drodze. Szczególnie w przypadku motocykli sportowych i terenowych, dobre hamulce motocyklowe to kluczowy element nie tylko bezpieczeństwa, ale i dla sprawnego pokonywania przeszkód.

Jakiego typu hamulce znajdę w jednośladach?

Od czasów pierwszych pojazdów, hamulce motocyklowe przeszły wiele rewolucyjnych zmian. Spośród wielu pomysłów, dziś w jednośladach znajdziesz hamulce motocyklowe tarczowe i bębnowe. Każde z nich mają swoje zalety, szczególnie gdy przypiszesz je konkretnemu typowi jednośladów.

Hamulce tarczowe to standard już nie tylko w najmocniejszych maszynach

Hamulce motocyklowe tarczowe są dziś standardem w większości maszyn. Dociskane do tarcz klocki hamulcowe niezwykle skutecznie zmniejszają prędkość nawet mimo dużej masy czy agresywnej jazdy. Ich zaletą jest też prosta obsługa. W poszczególnych typach motocykli, hamulce tarczowe mogą się jednak od siebie sporo różnić. Zwróć uwagę na te stosowane w:

  • motocyklach sportowych i torowych
  • motocyklach turystycznych i ciężkich
  • lżejszych motocyklach klasycznych i skuterach

Motocykle sportowe wymagają mocnych hamulców tarczowych

Duże, rozbudowane tarczowe hamulce motocyklowe przy obu kołach spotkasz przede wszystkim w jednośladach sportowych. Ten typ hamulców to dwie wytrzymałe, wentylowane tarcze z lekkich materiałów, w tym karbonu, a także nowoczesne sposoby przełożenia ruchu dźwigni czy pedału hamulca na układ. Efektem jest duża siła hamowania i mały jej wpływ na sam układ.

Dlaczego z hamulców tarczowych korzystają motocykle turystyczne?

Tak duża siła hamowania sprawdza się także tam, gdzie problemem nie jest szybka jazda, ale duża masa pojazdu. Właśnie dlatego, z hamulców tarczowych na obu kołach korzystają jednoślady turystyczne. Nie są to jednak układy hamulcowe tak rozbudowane, jak w motocyklach sportowych, i często korzystają z prostszych rozwiązań.

Hamulce tarczowe w motocyklach klasycznych i skuterach

Z podobnych przyczyn, tarczowe hamulce motocyklowe znajdziesz dziś w większych chopperach, cruiserach, a także skuterach. Nawet w małych, miejskich czy klasycznych jednośladach, tarcze stosuje się już na obu kołach. Koszty okazały się tu niewiele większe, za to wyraźnie poprawiła się skuteczność hamowania i prostota obsługi. 

Dlaczego niektórzy producenci nie rezygnują z hamulców bębnowych?

Motocyklowe hamulce bębnowe są starszym i mniej skutecznym typem układu hamowania. W ich przypadku masz mniejszą siłę hamowania i musisz bardziej uważać na łatwe zabrudzenie (i trudne czyszczenie) wnętrza bębna. A skoro tak, to dlaczego wiele motocykli wciąż stosuje hamulce bębnowe? Odpowiedzią jest przede wszystkim cena i niskie koszty użytkowania, ale nie tylko.

Gdzie najczęściej spotkam motocyklowe hamulce bębnowe?

Bębnowe układy hamulcowe znajdziesz głównie w lekkich, prostych jednośladach drogowych. Tu bębny hamulcowe na jednym, a czasem nawet na obu kołach w zupełności wystarczą do sprawnego wyhamowania jednośladu. Nie będziesz musiał ich też często czyścić, bo bębny nie będą narażone na duże zabrudzenia czy szybkie zużycie.

Czy duże motocykle korzystają z hamulców bębnowych?

Konstrukcja motocyklowych hamulców bębnowych znajduje też swoje zalety w większych jednośladach. W klasycznych spotkasz je umiejętnie schowane przy tylnym kole. Lwią część pracy i tak wykonuje tu przedni hamulec, a że jazda takim motocyklem zwykle nie należy do agresywnych, to różnice efektami hamowania są akceptowane. 

Co wyróżnia motocyklowe hamulce danego typu?

Z odróżnieniem motocyklowych hamulców tarczowych od bębnowych nie będziesz miał większego problemu. Wystarczy spojrzeć, czym jest część układu obracająca się wraz z kołem. Warto jednak, byś wiedział, że nawet hamulce tego samego typu możesz spotkać w różnych odmianach.

Co to są hamulce tarczowe pływające i symetryczne?

W przypadku hamulców tarczowych, w motocyklach możesz spotkać zaciski pływające i symetryczne. Te pierwsze “pływają”, bo z powodu ich konstrukcji, siła hamowania nie jest rozłożona równomiernie po obu stronach tarczy. Zaciski pływające szybciej się zużyją, i to w dodatku nie w równym stopniu. Tych problemów nie mają zaciski symetryczne, jednak są one bardziej skomplikowane i droższe. Spotkasz je głównie w motocyklach sportowych i tych, które wymagają mocnego hamowania. 

Ile typów hamulców bębnowych spotkam na rynku?

Swoje odmiany mają też hamulce bębnowe, i tu także kluczowe są elementy układu dociskającego. Przez lata producenci opracowali kilka sposobów na równomierny, sprawny docisk całych szczęki do bębna. Efektem są układy typu Simplex, Duplex, Servo i ich rozwinięcia. Niekiedy spotkasz się tu też ze zmianami w samej konstrukcji układu, w tym zastosowaniem nietypowej ilości lub kształtu szczęk i okładzin.

Hamulce motocyklowe to nie tylko elementy przy kole

Oprócz elementów bezpośrednio odpowiedzialnych za zmniejszenie prędkości motocykla, hamulce motocyklowe to także szereg elementów kontroli i regulacji układu. Dotyczy to zarówno elementów, którymi ty sam operujesz hamulcem, jak i systemami, które wspomagają cię lub dostosowują pracę hamulców do danej sytuacji.

Hamulce motocyklowe dziś sterowane głównie hydraulicznie

W starszych i mniejszych pojazdach, dźwignie i hamulce są połączone prostymi linkami, a nawet prętami. Taka konstrukcja wymuszała określone umiejscowienie tych elementów. W większości nowych i dużych jednośladów znajdziesz przez to przewody hamulcowe, gdzie siłę nacisku przenosi nieściśliwy płyn hamulcowy. Takie przewody możesz ułożyć w dowolny sposób i dostosować go do konstrukcji motocykla.

Co to jest układ wspomagania hamowania motocykla?

Zalet zastosowania płynu hamulcowego w miejsce linek jest więcej. Tu o wiele łatwiej zwiększysz siłę twojego nacisku na klamkę lub dźwignię hamulca. Wystarczy, a jakże, pompa! Dzięki pompie hamulcowej nie musisz już mocno naciskać na dźwignię, bo siłę nacisku adekwatną do potrzeb wytworzy właśnie pompa. 

Gdzie w hamulcach stosuje się czujniki i systemy elektroniczne?

Przy nowoczesnych hamulcach znajdziesz też wiele rozwiązań, które dostosują ich pracę do konkretnych sytuacji. Przykładem jest układ ABS. Gdy czujnik przy kole zauważy, że koło się zablokowało, układ ABS nieco odpuści i nie pozwoli na poślizg. Jego rozwinięciem są systemy, które optymalnie rozłożą siłę hamowania na oba hamulce, badają pozycję motocykla w trakcie hamowania czy nie dopuszczą, żebyś przypadkowo odkręcił manetkę gazu w trakcie nagłego hamowania.

Skuteczne hamulce motocyklowe i ich elementy w Gmoto.pl

U nas znajdziesz szeroką gamę elementów związanych z układami hamulcowymi motocykla. Oferujemy kompletne hamulce motocyklowe i ich elementy do jednośladów historycznych i nowoczesnych, w tym sportowe hamulce motocyklowe Brembo, Vesrah czy TRW. Cechy i parametry elementu hamulców znajdziesz po kliknięciu na produkt.