Jak zamontować sprzęgło w silniku AM6?

Po scaleniu karterów, montażu skrzyni biegów i wału korbowego (przeczytasz o tym tutaj) przyszedł czas na zamontowanie sprzęgła. Podczas kompletowania tego podzespołu – dość prostego w budowie, ale bardziej skomplikowanego w montażu i zasadzie działania – nie spiesz się i zwracaj uwagę na każdy montowany element. Zanim zaczniesz zapoznaj się z listą narzędzi i części, które przydadzą Ci się podczas naprawy 🙂

Czego potrzebujesz?

  1. Zestaw podstawowych narzędzi.
  2. Zestaw kluczy nasadowych.
  3. Klej do gwintów (niebieski, średni).
  4. Blokada kosza sprzęgłowego.
  5. Kompletne sprzęgło lub zestaw tarcz sprzęgłowych.

Składanie sprzęgła

  1. Na wałek sprzęgłowy załóż podkładkę zębatą – stroną wypukłą do wewnątrz – oraz podkładkę dystansującą.
    Podkładka zębata pod kosz sprzęgłowy.Podkładka dystansująca pod kosz sprzęgłowy.
  2. Posmaruj wewnętrzną tuleję kosza sprzęgłowego (zewnętrznego) olejem przekładniowym, a następnie zamontuj kosz na wałku sprzęgłowym.
    Smarowanie tulei kosza sprzęgłowego.Kosz sprzęgłowy.
  3. Załóż podkładkę dystansową sprzęgła na wałek sprzęgłowy.
    Podkładka dystansowa kosza sprzęgłowego.
  4. Załóż wewnętrzny kosz sprzęgłowy.
    Kosz sprzęgłowy wewnętrzny.
  5. Załóż podkładkę zabezpieczającą na wałek.
    Podkładka zabezpieczająca.
  6. Następnie zakręć nakrętkę korzystając z blokady kosza sprzęgłowego.
    Dokręcanie nakrętki kosza sprzęgłowego.
  7. Podkładkę zagnij tak, aby zabezpieczyć nakrętkę przed odkręceniem.
    Zaginanie podkładki zabezpieczającej.
  8. Do wałka włóż długi popychacz.
    Montaż popychacza długiego.
  9. Następnie włóż kulkę popychacza.
    Kulka popychacza.
  10. Na końcu załóż krótki popychacz z grzybkiem. Kręcąc wysprzęglikiem popychacz powinien się wysuwać.
    Montaż popychacza krótkiego (z grzybkiem).
  11. Załóż tarcze sprzęgłowe na kosz. Najpierw tarcza cierna, potem przekładka i tak na przemian.
    Montaż tarczy ciernej.Montaż tarczy przekładkowej.
  12. Zamontuj docisk sprzęgła. Pasuje on tylko w jednej pozycji. Zwróć uwagę na strzałkę znajdującą się na docisku oraz na wybitą kropkę na wewnętrznym koszu sprzęgłowym.
    Znaki na koszu wewnętrznym i docisku.
  13. Załóż sprężyny dociskowe i zakręć śruby z podkładkami. Każdą śrubę dokręcaj stopniowo w kilku etapach metodą “na krzyż”.
    Sprężyny dociskowe sprzęgła.Dokręcanie sprężyn dociskowych.Dokręcanie sprężyn dociskowych w ostatnim etapie.
  14. Wyreguluj sprzęgło za pomocą śruby na docisku.
    Regulacja sprzęgła.
  15. Dokręć nakrętkę nie pozwalając przy tym na obracanie się śruby.
    Dokręcanie nakrętki regulacyjnej.

Już w następnym poradniku serwisowym pokażemy Ci, jak zamontować pokrywę i osprzęt całego silnika.

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.