Przeglądaj według producenta
Sprzęgła motocyklowe do Najpopularniejszych motocykli
Artykuły z bloga
Sprzęgła motocyklowe dla sprawnej zmiany biegów
Sprzęgła motocyklowe to elementy układu przeniesienia napędu jednośladu, które umożliwiają odłączenie silnika od skrzyni biegów i koła napędowego w trakcie jazdy motocyklem. Dzięki wyposażeniu napędu w jedno- lub wielotarczowe sprzęgło motocykl może zmienić przełożenie w skrzyni biegów nie narażając układ na uszkodzenie. Ze względu na połączenia z silnikiem i skrzynią biegów, uszkodzone sprzęgło motocyklowe naraża na poważne uszkodzenia wiele elementów napędu.
Jakie znaczenie ma sprzęgło w motocyklu dla jego napędu?
Typowy silnik spalinowy generuje maksymalną moc tylko w ograniczonym zakresie obrotów. By tą moc przenieść na coraz szybciej obracające się tylne koło napędowe, niezbędny jest szereg coraz większych przełożeń układu, czyli skrzynia biegów. Zmiany przełożeń w skrzyni nie były jednak możliwe przy ciągłym łączeniu jej z silnikiem i kołem. Prędkości obrotowe płynące od koła i silnika dostosowane do danego przełożenia, przy zmianie przełożenia niemal natychmiast doprowadziłyby do uszkodzenia przekładni, a nawet silnika. Z tego powodu, elementy związane z silnikiem są na czas zmiany biegu odłączane od silnika i pracują luźno, a elementem rozłączającym jest sprzęgło motocyklowe.
Wyposażony w wielotarczowe sprzęgło motocykl najpopularniejszy na rynku
Od strony konstrukcji, jaką może przyjąć sprzęgło motocykl najczęściej stosuje tu wielotarczowe sprzęgło mokre. Tego typu sprzęgło w motocyklu wykorzystuje niewielkie tarcze cierne i metalowe oraz połączonego z danym zestawem kosza i wału, które dociskane do siebie z pomocą sprężyn, łączą silnik i skrzynię biegów. Zaletą takiego sprzęgła jest jego niewielka przestrzeń, a konstrukcja i ułożenie pozwala na szybką naprawę lub wymianę zużytych elementów.
Jednotarczowe sprzęgło motocyklowe znane z jednośladów z silnikiem boxer
Wadą sprzęgła wielotarczowego jest względnie szybkie zużycie tarcz ciernych, dlatego w niektórych motocyklach można spotkać, znane z samochodów, sprzęgła z jedną tarczą cierną. Takie sprzęgła motocyklowe są stosowane szczególnie w jednośladach z silnikiem boxer i ogólnie tam, gdzie cylindry są ułożone prostopadle do osi motocykla. Jednotarczowe sprzęgło w motocyklu jest trwalsze, ale też większe i trudniejsze w naprawie.
Sprzęgła motocyklowe wymagają przede wszystkim kształtu i montażu
Bez względu na typ i motocykl sprzęgło wymaga przede wszystkim odpowiedniego ułożenia poszczególnych elementów. Nawet niewielkie odstępstwa grożą problemami z przeniesieniem napędu podczas jazdy i z rozłączeniem układów przy zmianie biegów. Podobne skutki przyniosą rozmaite odkształcenia elementów układu. Rzecz dotyczy tu nie tylko samych tarcz, ale też elementów dociskających tarcze, przede wszystkim sprężyn. Należy pamiętać szczególnie o odkształceniach tarcz ciernych, które z zasady są narażone na ścieranie podczas łączenia i wymagają regularnej kontroli i wymiany.
Sprzęgło motocyklowe to także elementy załączania i docisku
Ważna kwestią jest też sposób, w jak sprzęgło motocyklowe jest łączone z dźwignią na kierownicy. Tradycyjne linki są coraz częściej zastępowane przez hydrauliczne przewody sprzęgłowe zwane potocznie sprzęgłem hydraulicznym. Sam układ załączający to natomiast dźwignie i popychacze. Także i te elementy wymagają regularnej kontroli i wymiany wskutek ich zużycia czy uszkodzenia, a przede wszystkim zachowania odpowiedniego ustawienia, by w razie potrzeby tarcze sprzęgła zostały sprawnie rozłączone.
Sprzęgła motocyklowe i ich elementy dostępne w Gmoto.pl
U nas znajdziesz sprzęgła motocyklowe do wielu modeli motocykli. Oferujemy rozmaite kompletne sprzęgła oraz ich części zamienne, w tym także w zestawach naprawczych dla danej części układu. Cechy i parametry danego elementu są dostępne po kliknięciu na konkretny produkt.