Kultowy motorower Romet Komar — początek polskiego motocyklizmu na szeroką skalę
Bronisław Kędzierski, Józef Podlaski i Andrzej Kontzera — trzech polskich inżynierów, których wspólne dzieło zmotoryzowało całą Polskę. Romet Komar, bo o nim mowa, to motorower, który dobrze zna każdy prawie motocyklista w kraju nad Wisłą. Dzisiaj dołączysz do tego grona.
Romet Komar — modele
Motorower Romet Komar produkowany był w latach 1960-1983 — najpierw przez bydgoskie Zjednoczone Zakłady Rowerowe, a następnie Zakłady Predom Romet. Podczas ponad 23 lat produkcji kultowego jednośladu jego konstrukcja i wyposażenie stale ewoluowały, czego następstwem jest duża ilość modeli. Na polski i zagraniczny (głównie niemiecki i holenderski, ale również irlandzki, turecki i nigeryjski) rynek trafiały następujące wersje motoroweru Romet Komar:
- Model 230 — z silnikiem typu SM02, sztywnym tylnym zawieszeniem i krótkim wahaczem pchanym z przodu.
- Modele 231 i 232 — z nowym silnikiem typu S38.
- Model 2320 — ze zmodernizowanym silnikiem typu S38 z cylindrem z innego stopu i nowym gaźnikiem.
- Model 2328 — z silnikiem typu S38SH ze sprzęgłem odśrodkowym i skrzynią biegów o jednym przełożeniu.
- Model 2330 — z nową ramą o konstrukcji rurowo-tłoczonej i tylnym zawieszeniem z dwoma teleskopami sprężynowymi.
- Model 2338 — ze zmodernizowanym silnikiem z rozrusznikiem nożnym, który zastąpił dotychczasowe pedały.
- Model 2360 — sportowy model z importowaną włoską kanapą, płaską kierownicą i sportowym zbiornikiem paliwa.
- Model 2361 — kolejna wersja sport, jednak tym razem z kanapą wyprodukowaną w Polsce.
- Model 2351 — wersja wyposażona w przednie zawieszenie z widelcem teleskopowym.
- Model 2352 — z nowym silnikiem typu 017, potocznie zwanym “kwadraciakiem”.
- Model 2352 W — wersja z silnikiem typu 017 w odmianie 023, który wyróżniał się nożnym mechanizmem zmiany biegów.
Romet Komar — najczęściej zadawane pytania
Motorower Romet Komar to nadal gorący temat wśród motocyklistów z różnych grup wiekowych. Młodzi widzą w nim historię i fascynację PRL-em, a starsi wspominają “stare, dobre czasy”. Pytań więc nie brakuje, dlatego postanowiliśmy na nie odpowiedzieć!
- Ile obecnie kosztuje motorower Romet Komar?
Popularność starych polskich motocykli nie słabnie, a motorower Romet Komar nie jest wyjątkiem! Rozglądają się za nim zarówno starsi motocykliści, którzy posiadali go lub marzyli o nim w dzieciństwie, jak i młodsza grupa, która interesuje się historią polskiej motoryzacji i chce zaparkować jej część w swoim garażu. Obecnie ceny motoroweru Romet Komar plasują się na poziomie od kilkuset złotych (za egzemplarze do gruntownego odrestaurowania, często niestety bez dokumentów koniecznych do rejestracji) do nawet 8000 złotych za kolekcjonerskie okazy w perfekcyjnym stanie. Za motorower Romet Komar w akceptowalnej kondycji, która pozwala na jazdę zaraz po zakupie, trzeba zapłacić około 2500/3500 złotych.
- Ile pali Romet Komar?
Motorower Romet Komar miał za zadanie zmotoryzować “przeciętnego Polaka”, a co za tym idzie, nie mógł zużywać dużych ilości paliwa oraz był tani w zakupie i eksploatacji. W zależności od modelu i zamontowanego na pokładzie silnika, motorower Romet Komar pali od 1,7 do 2,5 litra benzyny na 100 kilometrów. W dzisiejszych czasach, kiedy paliwo nie należy do najtańszych dóbr konsumpcyjnych, Romet Komar może pełnić funkcję ekonomicznego środka transportu w mieście i na krótkich dystansach. Chociaż znamy takich, co na starym Romecie o podobnych osiągach obierają też bardziej odległe cele — OGARnijmy Pomoc! Wyprawa dookoła Polski na Ogarze dla cierpiących i bezdomnych zwierząt.
Ogromną ciekawostką są wydarzenia z 1972 roku, kiedy grupa kilku śmiałków postanowiła pojechać na motorowerach Romet Komar do Bagdadu. Po przejechaniu ponad 9000 kilometrów i spędzeniu 5 miesięcy za kierownicą Komarów polscy motocykliści, przy wsparciu producenta, który przekazał im 8 nowych motorowerów, dojechali do Iraku.
- Jaki olej do silnika motoroweru Romet Komar?
Jest to jedno z pytań, które w czasach świetności forów internetowych rozpalało serwery i użytkowników do czerwoności. W dużym skrócie motocykliści dzielą się na dwie grupy — “Miksol jest najlepszy, bo tak zaprojektowano ten silnik” i “Współczesne oleje do mieszanki są lepsze, bo mają lepszą specyfikację, dzięki czemu wydłużają pracę silnika”. My ze swojej strony polecamy mineralny olej silnikowy Castrol 2T, który został stworzony z myślą o wyeksploatowanych jednostach napędowych o małej pojemności skokowej. Zmniejsza on zanieczyszczenia w silniku i układzie wydechowym oraz spełnia wymagania normy JASO: FB.
Gdzie kupić części do motoroweru Romet Komar?
Części i akcesoria do motoroweru Romet Komar znajdziesz w Gmoto — mamy dla ciebie duży wybór części do m.in. silnika, zawieszenia, hamulców i układu napędowego, a także akcesoria i chemię motocyklową (m.in. oleje silnikowe, oleje przekładniowe i oleje do zawieszenia). Wybierz jedną z poniższych kategorii lub przejdź do naszego sklepu i napraw z nami swojego Komara!
Silnik
Elektryka i oświetlenie
Filtry
Nadwozie
Hamulce
Układ napędowy
Układ paliwowy
Układ wydechowy
Zawieszenie
Artykuły, które mogą cię zainteresować
3 powody, dla których warto odnawiać motocykle — klasyki, youngtimery i nie tylko!
- Renowacja motocykli? Najlepsze hobby na świecie!
- Renowacja motocykli — zero waste w nietypowym wydaniu
- Motocykl jako bezpieczna lokata kapitału?