TOP 4 motocykli i skuterów o najmniejszym spalaniu. Z nimi zaoszczędzisz sporo kasy!

Rosnąca inflacja, zmniejszenie stóp procentowych na kontach oszczędnościowych, niekorzystne zmiany podatkowe, szalejące ceny paliwa — ostatnio wszystko zmusza nas do zaciskania pasa. Jednym ze sposobów cięcia kosztów jest przesiadka na jednoślad, który generuje zdecydowanie mniejsze koszty w porównaniu do samochodu, np. podczas jazdy po mieście czy w momencie zakupu polisy OC. Wybierając nowy sprzęt z myślą ograniczenia wydatków, warto wiedzieć, który z nich spala najmniej benzyny. Przedstawiamy TOP 4 motocykli i skuterów o najmniejszym zużyciu paliwa (spalanie zmierzone wg standardu WMTC).

Honda PCX 125

Zdjęcie: honda.pl

Zestawienie zaczniemy oczywiście od Hondy PCX 125 — niekwestionowanego lidera wśród ekonomicznych jednośladów. W cyklu mieszanym — miasto/trasa — zużycie paliwa wynosi tylko 2,1 l/100 kilometrów. A to jeszcze nie koniec. Po włączeniu systemu Idling Stop, który wyłącza silnik podczas postoju, spalanie zmniejsza się do imponującej wartości 1,9 l/100 kilometrów. W pakiecie otrzymasz najwyższą jakość wykonania, łatwe prowadzenie (niewielka masa i koła 14/13 cali robią robotę) i chłodzony cieczą silnik o mocy 12,5 KM, dzięki któremu rozpędzisz się do 100 km/h.

Cena nowego egzemplarza — 13 900 zł, używane sztuki — od 6 000 do 10 000 zł (stan na styczeń 2022).

BMW G 310 GS i BMW G 310 R

Zdjęcie: jednoslad.pl

BMW G 310 GS i BMW G 310 R to dwie propozycje od bawarskiego koncernu, które zdecydowanie zasługują na uwagę — m.in. za sprawą niskiego zużycia paliwa. Średnie spalanie wynosi tylko 3,3 l/100 kilometrów. To nie koniec przyjemnych liczb, które towarzyszą najmniejszym motocyklom z serii G. Moc maksymalna 34 KM i maksymalny moment obrotowy 28 Nm zapewniają emocjonujące przyspieszenie i pozwalają na przekroczenie wszystkich limitów prędkości na polskich drogach.

Cena nowego egzemplarza — 23 000 zł (za model G 310 R) i 26 500 zł (za G 310 GS), używane sztuki — od 14 900 zł (stan na styczeń 2022).

Suzuki V-Strom 650

Zdjęcie: nhpowersports.com

Suzuki V-Strom 650 to propozycja dla oszczędnych obieżyświatów, którzy przez rosnące ceny paliwa nie chcą rezygnować z dalekich podróży. Zużycie benzyny w modelu 2021 wynosi 4,2 l/100 kilometrów — to dwa razy więcej niż w pierwszym jednośladzie z naszego zestawienia, aczkolwiek tutaj mamy do czynienia z zawodnikiem cięższym o 100 kilogramów i prawie 6. razy mocniejszym (71 KM kontra 12,5 KM). Hondę PCX 125 i Suzuki V-Strom 650 różni wszystko, poza jednym — w swojej klasie nie mają sobie równych pod kątem spalania.

Cena nowego egzemplarza — 37 500 zł, używane sztuki — od 6 500 zł (stan na styczeń 2022).

Yamaha R125

Zdjęcie: yamaha-motor.eu

W tym zestawieniu nie mogło zabraknąć motocykla sportowego. Co ciekawe, pod kątem zużycia paliwa Yamasze R125 bliżej do Hondy PCX 125 niż BMW G 310 R, które również ma sportowe zacięcie. Zużycie paliwa w modelu 2021 wynosi — uwaga! — 2,1 l/100 kilometrów. Taka wartość robi wrażenie, jednak nie oszukujmy się — na tym sprzęcie ciężko będzie jeździć w trybie Eco. Nie mniej jednak elektroniczny system wtrysku paliwa, silnik zgodny z normą Euro 5 i zmienne fazy rozrządu sprawiają, że Yamaha R125 cechuje się wysoką kulturą pracy i niskim spalaniem.

Cena nowego egzemplarza — 23 999 zł, używane sztuki — od 8 500 zł (stan na styczeń 2022).

Czynniki wpływające na zużycie paliwa

To oczywiście tylko garstka motocykli i skuterów, które wyróżniają się niskim spalaniem. Mamy świadomość, że zaproponowane przez nas modele mogą nie wpasowywać się w twoje gusta. Dlatego poniżej znajdziesz czynniki konstrukcyjne, które odpowiadają za poziom zużycia paliwa w jednośladzie — kieruj się nimi podczas wyboru maszyny, która ma ci pomóc w oszczędzaniu pieniędzy.

  • Wtrysk kontra gaźnik — układ zasilania ma znaczący wpływ na zużycie paliwa. Jeśli zależy ci na niskim spalaniu, wybierz wtrysk paliwa.
  • Moc i pojemność silnika — to istotny czynnik w przypadku jednośladów o pojemności od 50 do 250 ccm. Warto zaznaczyć, że zarówno utrzymanie prędkości miejskiej (50 — 60 km/h) i przelotowej (np. 100 km/h) będzie wymagało mniejszego wysilenia w przypadku silnika o pojemności 125 ccm i mocy 15 KM niż dla pięćdziesiątki o mocy 3,5 KM. W utrzymaniu niskiego spalania nie pomagają również blokady, które często spotykamy w motorowerach i skuterach o pojemności 50 ccm.
  • Nowoczesne systemy elektroniczne — system Start/Stop i tempomat pomagają w zmniejszeniu spalania.
  • Masa motocykla — im mniejsza, tym lepiej.
  • Jakość podzespołów, materiałów i montażu — nie zapominajmy, że na spalanie wpływa również kondycja motocykla. Jeśli kluczowe podzespoły będą w kiepskiej kondycji zużycie paliwa może znacząco wzrosnąć.

To tylko część czynników wpływających na zużycie paliwa. Oczywiście duże znaczenie ma również styl jazdy — gwałtowne przyspieszanie i jazda na wysokich obrotach sprawiają, że spalanie znacząco wzrasta.

Zerowe spalanie — co sądzisz o motocyklach z silnikiem elektrycznym?


Dowolny motocykl z silnikiem elektrycznym — nawet śmiesznie tanie wyroby skuteropodobne — pokonują każdy jednoślad spalinowy z tego zestawienia. Elektryki zyskują coraz więcej zwolenników, a takie motocykle jak Harley-Davidson LiveWire pokazują, że jazda na prądzie może być emocjonująca. Jesteśmy ciekawi, co sądzisz o motocyklach i skuterach elektrycznych. Daj znać w komentarzu!

Wiktor Karczewski

Moja przygoda z motocyklami zaczęła się klasycznie - od Ogara, przez WSK 125, do chińskiego skutera. Na WSK 125 zjeździłem pół Polski i Skandynawię, a na Chińczyku kręciłem się zimą po Bieszczadach i jesienią po Finlandii. Obecnie ujeżdżam polsko-chińską myśl techniczną, czyli Rometa SCMB 125. Doskonały motocykl do dojazdów do pracy ;)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *