Jak sprawdzić i wyregulować naciąg łańcucha napędowego w motocyklu?
Płynne przyspieszanie, komfortowe hamowanie silnikiem oraz bezpieczeństwo jazdy. Co łączy te wszystkie zjawiska? Oczywiście odpowiednio wyregulowany naciąg łańcucha w Twoim motocyklu! Więc jeśli chcesz, aby każdy kilometr sprawiał Ci radość, koniecznie dbaj o odpowiedni serwis układu napędowego.
Przed regulacją koniecznie wyczyść i nasmaruj łańcuch. Jak to zrobić? Tego dowiesz się w naszym poradniku! 🙂
Z tego poradnika dowiesz się:
- jak sprawdzić luz łańcucha,
- jak określić, czy napęd nadaje się do wymiany,
- jak ustawić odpowiedni luz łańcucha.
Co będzie Ci potrzebne?
- Miarka lub linijka.
- Klucz oczkowy lub nasadowy do odkręcenia nakrętki osi tylnego koła.
- Klucze płaskie do odkręcenia nakrętki kontrującej i regulującej naciąg łańcucha.
Kontrola luzu łańcucha
- W połowie długości pomiędzy zębatkami przyłóż do wahacza od spodu miarkę lub linijkę.
- Maksymalnie do góry podciągnij łańcuch w stronę wahacza i zmierz odchylenie.
- Wykonaj pół obrotu tylnym kołem i kilka razy powtórz krok nr 2, aby sprawdzić odchylenie na całej długości łańcucha.
- Poluzuj nakrętkę na osi tylnego koła.
- Lekko odkręć nakrętki kontrujące na śrubach mechanizmów regulacji, które znajdują się po obu stronach wahacza.
- Jeśli masz luźny łańcuch delikatnie dokręć obie śruby regulacyjne, a jeśli jest on zbyt naciągnięty, to nieco odkręć śruby i przesuń koło do tyłu.
- Koniecznie sprawdź, czy mechanizmy regulujące są ustawione równo- tylne koło nie może być skręcone w bok. Synchronizację ułatwią Ci wybite znaczniki, które znajdziesz na wahaczu.
- Skontroluj naciąg łańcucha w ten sam sposób, w jaki robiłeś to przed przystąpieniem do regulacji.
- Skok łańcucha musi być zgodny z książką serwisową dołączoną do motocykla. Jeśli takiej nie posiadasz, sprawdź w internecie konkretne dane do Twojego modelu (zwróć uwagę na rok produkcji, ponieważ wartości mogą się różnić w zależności od generacji, a nawet wariantu modelu). Dla motocykli szosowych przyjmuje się skok ok. 40 mm, ale nie możesz tego potraktować jako pewniak w Twojej maszynie.
- Po zakończonej regulacji dokręć nakrętki kontrujące na mechanizmach regulujących i na osi koła.
Warto wiedzieć
Jeśli za każdym razem pomiar wskazywał mniej więcej takie same odchylenie to znaczy, że Twój łańcuch jest okey. Jeśli nie, a ponadto zauważyłeś, że zębatki mają nierówne i ostro zakończone zęby, to powinieneś zaopatrzyć się w nowy zestaw napędowy.