Jak sprawdzić i wyregulować naciąg łańcucha napędowego w motocyklu?
Płynne przyspieszanie, komfortowe hamowanie silnikiem oraz bezpieczeństwo jazdy. Co łączy te wszystkie zjawiska? Oczywiście odpowiednio wyregulowany naciąg łańcucha w Twoim motocyklu! Więc jeśli chcesz, aby każdy kilometr sprawiał Ci radość, koniecznie dbaj o odpowiedni serwis układu napędowego.
Przed regulacją koniecznie wyczyść i nasmaruj łańcuch. Jak to zrobić? Tego dowiesz się w naszym poradniku! 🙂
Z tego poradnika dowiesz się:
- jak sprawdzić luz łańcucha,
- jak określić, czy napęd nadaje się do wymiany,
- jak ustawić odpowiedni luz łańcucha.
Co będzie Ci potrzebne?
- Miarka lub linijka.
- Klucz oczkowy lub nasadowy do odkręcenia nakrętki osi tylnego koła.
- Klucze płaskie do odkręcenia nakrętki kontrującej i regulującej naciąg łańcucha.

Kontrola luzu łańcucha
- W połowie długości pomiędzy zębatkami przyłóż do wahacza od spodu miarkę lub linijkę.
- Maksymalnie do góry podciągnij łańcuch w stronę wahacza i zmierz odchylenie.
- Wykonaj pół obrotu tylnym kołem i kilka razy powtórz krok nr 2, aby sprawdzić odchylenie na całej długości łańcucha.
- Poluzuj nakrętkę na osi tylnego koła.
- Lekko odkręć nakrętki kontrujące na śrubach mechanizmów regulacji, które znajdują się po obu stronach wahacza.
- Jeśli masz luźny łańcuch delikatnie dokręć obie śruby regulacyjne, a jeśli jest on zbyt naciągnięty, to nieco odkręć śruby i przesuń koło do tyłu.
- Koniecznie sprawdź, czy mechanizmy regulujące są ustawione równo- tylne koło nie może być skręcone w bok. Synchronizację ułatwią Ci wybite znaczniki, które znajdziesz na wahaczu.
- Skontroluj naciąg łańcucha w ten sam sposób, w jaki robiłeś to przed przystąpieniem do regulacji.
- Skok łańcucha musi być zgodny z książką serwisową dołączoną do motocykla. Jeśli takiej nie posiadasz, sprawdź w internecie konkretne dane do Twojego modelu (zwróć uwagę na rok produkcji, ponieważ wartości mogą się różnić w zależności od generacji, a nawet wariantu modelu). Dla motocykli szosowych przyjmuje się skok ok. 40 mm, ale nie możesz tego potraktować jako pewniak w Twojej maszynie.
- Po zakończonej regulacji dokręć nakrętki kontrujące na mechanizmach regulujących i na osi koła.
Warto wiedzieć
Jeśli za każdym razem pomiar wskazywał mniej więcej takie same odchylenie to znaczy, że Twój łańcuch jest okey. Jeśli nie, a ponadto zauważyłeś, że zębatki mają nierówne i ostro zakończone zęby, to powinieneś zaopatrzyć się w nowy zestaw napędowy.
Regulacja naciągu łańcucha
Podczas pierwszej jazdy po regulacji łańcucha poruszaj się powoli, żeby sprawdzić, czy wszystko zostało zrobione poprawnie. Jeśli motocykl nie będzie się prowadził normalnie, koniecznie zweryfikuj, co jest przyczyną niepoprawnego zachowania 🙂
