Jak wyczyścić i nasmarować łańcuch napędowy w motocyklu?
Jeśli interesujesz się motocyklami, to na pewno zauważyłeś, że producenci stosują w swoich modelach różne sposoby przeniesienia mocy i momentu obrotowego na tylne koło. Wał kardana, pas oraz łańcuch napędowy- czyli ten najpopularniejszy, który jednocześnie wymaga od motocyklisty najwięcej uwagi. Jeśli Twój motocykl jest wyposażony w ten ostatni (a pewnie tak, skoro czytasz ten poradnik 😉 ), to musisz nastawić się na regularny serwis, który obejmuje czyszczenie, smarowanie oraz regulację naciągu.
W przeciwieństwie do wału kardana łańcuch napędowy jest narażony na ciągły kontakt z wodą i brudem, więc nie potrzeba wiele, aby solidnie go zanieczyścić. Jeśli chcesz zadbać o układ napędowy w swoim motocyklu, to oprócz okresowej kontroli zużycia zębatek i łańcucha, powinieneś trzymać się ogólnie przyjętych zasad. Smarowanie i czyszczenie łańcucha co ok. 500-800 kilometrów pozwoli Ci nie tylko wydłużyć żywotność całego napędu, co przełoży się bezpośrednio na stan Twojego portfela, ale także uniknąć niespodzianek gdzieś na trasie, daleko od domu.
Pamiętaj
Częstotliwość czyszczenia i smarowania łańcucha zależy przede wszystkim od warunków, w jakich używasz motocykla. Jeśli upalasz w terenie lub często jeździsz w deszczu, to podstawowy serwis powinieneś wykonywać co ok. 300 kilometrów. Drobinki piasku w łańcuchu lub pierwsze oznaki korozji to sygnał, że najwyższy czas zabrać się do serwisu.
Zanim zabierzesz się do czyszczenia i smarowania musisz wiedzieć, za pomocą jakich środków przeprowadzić obie operacje. Benzyna jako czyściwo? Odpada, chyba że chcesz trwale uszkodzić uszczelnienie ogniw łańcuchowych i sprawić sobie spory wydatek w postaci nowego łańcucha. Zwykły olej do nasmarowania? To także niezbyt mądry pomysł, bo przez małą gęstość od razu ulotni się z łańcucha podczas jazdy, a Ty będziesz musiał wyczyścić połowę motocykla.
Do czyszczenia i smarowania łańcucha napędowego stosuj przeznaczone do tego środki- tylko wtedy będziesz miał pewność, że układ napędowy odwdzięczy Ci się wzorową pracą i maksymalną trwałością. Najwygodniejszym rozwiązaniem będzie zaopatrzenie się w zestaw ze szczotką, z którą kompleksowo pozbędziesz się brudu.
Z tego poradnika dowiesz się:
- jak ocenić czystość łańcucha,
- kiedy czyścić i smarować,
- jak i czym to robić oraz czego unikać,
- jak przygotować się do pracy, aby była wygodna i szybka.
Czego potrzebujesz:
- środek czyszczący do łańcucha,
- smar do łańcucha w sprayu,
- specjalna szczotka do czyszczenia łańcucha, która wyczyści łańcuch z trzech stron jednocześnie,
- szmata lub stary karton do zabezpieczenia podłoża przed spływającymi zanieczyszczeniami,
- podnośnik lub specjalne rolki pod tylne koło (opcjonalnie, jeśli nie masz stopki centralnej).
Czyszczenie i smarowanie łańcucha
-
Postaw motocykl na stopce centralnej, podnośniku lub rolkach, a następnie wrzuć luz. Chodzi o to, aby tylne koło nie stawiało oporu.
-
Na podłodze pod łańcuchem rozłóż karton lub szmatę.
-
Zanim zaczniesz myć łańcuch zdemontuj obudowę przedniej zębatki (jeśli takową posiadasz)- jest duża szansa, że nagromadziło się pod nią dużo brudu. Prawdopodobnie będziesz musiał zdemontować dźwignię zmiany biegów.
-
Za pomocą płaskiego śrubokręta lub innego przedmiotu o podobnej formie zbierz największe zabrudzenia. Następnie środkiem czyszczącym i pędzelkiem, który znajdziesz na drugim końcu szczotki do czyszczenia łańcucha, wypicuj przednią zębatkę oraz wewnętrzną część obudowy.
-
Obracając kołem czyść łańcuch przy pomocy szczotki i zmywacza. W miarę możliwości pozbądź się również brudu z tylnej zębatki, a następnie poczekaj aż wszystko wyschnie.
-
Nasmaruj łańcuch poprzez spryskiwanie łańcucha.
-
Łańcuch nasmarowany! Odczekaj jeszcze ok. 15 minut przed jazdą, aż wszystkie rozpuszczalniki rozprowadzające smar odparują. Sprawdź, czy przypadkiem trochę smaru nie dostało się na oponę. Jeżeli tak, to koniecznie wyczyść ją dokładnie, aby podczas jazdy nie stracić przyczepności.
Łańcuch wyczyszczony i nasmarowany? Teraz czas na regulację naciągu, o której wszystkiego dowiesz się w naszym poradniku 🙂

Powiem szczerze, że smarowanie łańcucha od zewnętrznej strony pachnie amatorszczyzną… Ludzie jak piszecie poradniki to róbcie to prawidłowo. Potem takie błędy są powielanie przez ludzi zaczynających przygodę z moto, choć jak widać nie tylko przez nich… Ehhh.