Jak wyczyścić gaźniki w motocyklu?
Chcesz, żeby silnik w twoim motocyklu pracował wzorowo w nadchodzącym sezonie motocyklowym? Chcesz zminimalizować ryzyko wystąpienia awarii na trasie i tym samym zagwarantować sobie spokojny wyjazd? Jeśli tak, to powinieneś zadbać o gaźniki w swoim motocyklu!
Jeśli w zeszłym sezonie sporo jeździłeś motocyklem (a mam nadzieję, że tak właśnie było!), to gaźniki na pewno potrzebują czyszczenia przed pierwszą, wiosenną jazdą. Przez zimę całe paliwo zgromadzone w komorze pływakowej zdążyło wyparować, więc jeśli bez uprzedniego wyczyszczenia odpalisz motocykl, wszystkie zanieczyszczenia trafią do dysz i kanalików gaźników w twoim motocyklu. Co to za zanieczyszczenia? Przede wszystkim te, które znajdują się w samym paliwie i na ściankach zbiornika paliwa (np. rdza i tlenki metalu).
Czy czyszczenie gaźników to konieczność przed każdym nowym sezonem motocyklowym?
Tutaj cię zaskoczę, bo odpowiedź brzmi — mimo tego, co przeczytałeś na początku — nie! Jeśli w poprzednim sezonie nakręciłeś kilkaset kilometrów, nie tankowałeś na podejrzanych stacjach i zbiornik paliwa w twoim motocyklu jest w dobrym stanie, to nie musisz tego robić. Oczywiście jeśli każdego roku niewiele czasu spędzasz w siodle, to po 2-3 sezonach tak czy inaczej będziesz musiał wyczyścić gaźniki.
Pamiętaj, że większość gaźników w nowszych motocyklach ma system umożliwiający przepłukanie komory pływakowej świeżym paliwem ze zbiornika paliwa. Jeśli twój sprzęt daje ci taką możliwość, nie zastanawiaj się i zrób to przed pierwszą jazdą! Oczywiście będziesz musiał ustawić kranik w pozycji umożliwiającej swobodny przepływ paliwa (PRI), założyć wężyk na kanał odpływowy i odkręcić śrubę na kanale odpływowym. Czy warto się w to bawić, jeśli motocykl do tej pory pracował bez zarzutu? Kilka minut roboty, a może uchronić cię przed awarią, gdy będziesz daleko od domu, więc zdecydowanie warto.
Jak poradzić sobie z awarią gaźników na trasie?
Ustalmy jedno — nie rozbieraj gaźników gdzieś w krzakach czy przydrożnym rowie! Ilość pyłu i innych drobnych zanieczyszczeń „zabije” je ostatecznie, a ty podczas czyszczenia będziesz miał złudne przeczucie, że zaraz ruszysz dalej.
Wiem, że nie w okolicy może nie być warsztatu lub kogoś, kto użyczy ci garażu. Dlatego, jeśli już musisz rozbierać gaźniki na wyjeździe, to zrób to w namiocie/hotelu (w zależności, jakie wygody preferujesz w podróży) i zachowaj taką czystość, jakbyś właśnie operował najlepszego kumpla.
Czyszczenie gaźników – z czym musisz się liczyć?
- Najwięcej uwagi poświęć na to, żeby nie pogubić elementów gaźników — drobne dysze i jeszcze mniejsze śrubki lubią wpadać właśnie tam, gdzie nie będziesz miał dostępu.
- Było już wcześniej, ale warto powtórzyć — CZYSTOŚĆ! Gaźniki to strasznie skomplikowana konstrukcja, w której pełno kanalików i wąskich „przejść”. Drobina piasku sprawi, że wszystko trafi szlag.
- Zwróć również uwagę na stan wszystkich oringów i uszczelek — jeśli się zużyły będziesz musiał kupić nowe, inaczej gaźniki nie będą działały poprawnie.
- Gaźniki mają dość złożoną budowę — jeśli nie czujesz się na siłach, żeby samodzielnie je rozebrać (to jest akurat łatwe), wyczyścić, a później jeszcze odpowiednio złożyć je w całość, to możesz powierzyć te zadanie specjalistom.
Czego potrzebujesz?
- Zestaw podstawowych narzędzi.
- Śrubokręt krzyżakowy (średni).
- Małe klucze nasadowe.
- Mały płaski śrubokręt lub inne narzędzie, które pozwoli ci zdemontować oringi i podważyć uszczelki.
- Myjka ultradźwiękowa lub środek do mycia gaźników.
- Dostęp do sprężonego powietrza.
- Nowe oringi i uszczelki — najlepiej zestaw naprawczy gaźników.
Czyszczenie gaźników motocyklowych — Demontaż gaźników
- Odczep przewody paliwowe i odkręć dźwignię kranika.
- Zdejmij zbiornik paliwa.
- Zdemontuj airbox.
- Odczep wszystkie przewody i linki od gaźników.
- Odkręć opaski gaźników od kolektorów.
- Wyjmij gaźniki.
- Zabezpiecz kolektory ssące szmatką, żeby do środka nie dostały się żadne zanieczyszczenia.
- Wymień filtr paliwa.
Czyszczenie gaźników w motocyklu — Rozbiórka gaźników
- Wylej paliwo z komór odkręcając śruby spustowe na komorach lub przechyl gaźniki „do góry nogami”.
- Przygotuj sobie pojemniczki do odkładania poszczególnych elementów — po jednym dla każdego gaźnika. Ponumeruj je i ustaw w stałej pozycji.
- Rozbierz gaźniki w drobny mak — każdy element odkładaj do odpowiedniego pojemnika. Sprawdzaj stan membran — zobacz, czy nie mają fizycznych uszkodzeń. Podczas rozbierania możesz robić zdjęcia, żeby później odtworzyć proces składania.
- Odkręcaj śrubki komór pływakowych i innych pokryw solidnym, dobrze pasującym śrubokrętem, mocno dociskając go do śrubek. Jest to ważne, bo łatwo obrobić główki. Jeśli w gaźniki są powkręcane śrubki, których nie można odkręcić śrubokrętem, użyj małego morsa . Pamiętaj o mocnym chwycie i pewnych ruchach.
Czyszczenie i mycie gaźników motocyklowych
- Umyj gaźniki w myjce ultradźwiękowej lub oddaj je komuś, kto taką posiada. Jeśli nie będzie to możliwe, użyj środka do mycia gaźników.
- Dokładnie przedmuchaj korpusy sprężonym powietrzem.
Czyszczenie gaźników motocyklowych — Składanie i montaż gaźników
- Złóż gaźniki z powrotem na nowych gumkach i uszczelkach.
- Zdejmij szmatkę z kolektorów.
- Zamontuj gaźniki na motocyklu, a następnie zaczep wszystkie przewody i linki.
- Zamontuj airbox.
- Przejdź do regulacji i synchronizacji gaźników — dokładnie opisaliśmy ten proces w tym poradniku.
- Załóż przewody paliwowe i zbiornik.
- Ostatnia czynność jest najprostsza — daj znać w komentarzu jak sobie poradziłeś z czyszczeniem gaźników!
Jeżdżę na Yamaha Majesty 250 z 1998 roku ma nakręcone 90 tyś . Cisnienie na tłoku 12, 5 atm . Nigdy nie czyściłem gaźnika a olej tylko dolewam . Od 10 lat jexdzi na strzała. .Pozdrawiam wolnych słuchaczy bajerantów, p[icerów i fantastów. Bye.