Jak zsynchronizować gaźniki?
Prawidłowa praca gaźników zagwarantuje Ci same korzyści. Optymalne zużycie paliwa, możliwość wykorzystania całego potencjału silnika i kulturalna praca na biegu jałowym to tylko części z nich. Regularnie serwisowane oraz wzorowo zsynchronizowane gaźniki to także pewność, że motocykl nie zawiedzie Cię daleko od domu.
Co to jest wakuometr?
Przyrząd, dzięki któremu zmierzysz ciśnienie poniżej ciśnienia atmosferycznego w swoich gaźnikach .
Zanim weźmiesz do ręki wakuometr warto żebyś wiedział czym jest sama synchronizacja. Jest to podstawowa czynność serwisowa układu zasilania, podczas której ustawisz przepustnice obrotowe w taki sposób, że w króćcach ssących zrówna się podciśnienie. Jeśli chcesz cieszyć się efektywną synchronizacją gaźników powinieneś zadbać, aby poszczególne podzespoły Twojego motocykla spełniały kilka warunków. Najważniejsze z nich to:
- prawidłowe luzy zaworowe,
- czystość w układzie dolotowym,
- sprawność gaźników.
Synchronizacja gaźników wymaga użycia wakuometru. Elektroniczne narzędzia pomiarowe przeznaczone dla specjalistów są stosunkowo drogie, jednak w naszej ofercie znajdziesz również o wiele tańsze, analogowe zamienniki, które również spełniają swoje zadanie. Jako jednorazowy zakup cena nadal może wydawać Ci się wysoka, ale pamiętaj, że jest to narzędzie uniwersalne i pomoże Ci przeprowadzić serwis w każdym motocyklu z gaźnikowym układem zasilania. Jeśli nadal koszt zakupu wakuometru jest dla Ciebie zbyt wysoki możesz powierzyć synchronizację gaźników specjalistom.
Czego potrzebujesz?
- Kluczy i śrubokrętów do odkręcenia elementów blokujących dostęp do gaźników.
- Wakuometru.
Warto wiedzieć
W zależności od modelu motocykla dostęp do gaźników może się różnić. Ułatw sobie naprawę demontując niezbędne elementy (najczęściej trzeba odchylić zbiornik paliwa) i znajdź odpowiednie króćce do podłączenia przewodów wakuometru. Najczęściej znajdują się one na króćcach ssących, czasami na głowicy lub na gaźnikach. Może być też tak, że króćce trzeba wkręcić w otwory zaślepione śrubami.
Podłączenie wakuometru i synchronizacja gaźników
- Odkręć śruby zaślepiające otwory w króćcach.
- Wkręć w te miejsca króćce.
- Podłącz do króćców przewody.
- Przewody podłącz do wakuometru w odpowiedniej kolejności.
- Uruchom motocykl i pozostaw do rozgrzania.
- Wkręcając lub wykręcając śruby regulujące ustaw je tak, aby podciśnienia na wakuometrze były równe.
- Kilkakrotnie dodaj „gazu” i sprawdź odczyt ponownie.
- Odłącz wakuometr, odepnij przewody i wykręć króćce.
- Wkręć śruby zaślepiające w otwory.
- Skręć resztę elementów, które zdemontowałeś z myślą o lepszym dostępie do gaźników.
- Ciesz się korzyściami jakie dają odpowiednio zsynchronizowane gaźniki 😉