Jak zsynchronizować gaźniki?

Prawidłowa praca gaźników zagwarantuje Ci same korzyści. Optymalne zużycie paliwa, możliwość wykorzystania całego potencjału silnika i kulturalna praca na biegu jałowym to tylko części z nich. Regularnie serwisowane oraz wzorowo zsynchronizowane gaźniki to także pewność, że motocykl nie zawiedzie Cię daleko od domu.

Co to jest wakuometr?

Przyrząd, dzięki któremu zmierzysz ciśnienie poniżej ciśnienia atmosferycznego w swoich gaźnikach .

Zanim weźmiesz do ręki wakuometr warto żebyś wiedział czym jest sama synchronizacja. Jest to podstawowa czynność serwisowa układu zasilania, podczas której ustawisz przepustnice obrotowe w taki sposób, że w króćcach ssących zrówna się podciśnienie. Jeśli chcesz cieszyć się efektywną synchronizacją gaźników powinieneś zadbać, aby poszczególne podzespoły Twojego motocykla spełniały kilka warunków. Najważniejsze z nich to:

  • prawidłowe luzy zaworowe,
  • czystość w układzie dolotowym,
  • sprawność gaźników.

Synchronizacja gaźników wymaga użycia wakuometru. Elektroniczne narzędzia pomiarowe przeznaczone dla specjalistów są stosunkowo drogie, jednak w naszej ofercie znajdziesz również o wiele tańsze, analogowe zamienniki, które również spełniają swoje zadanie. Jako jednorazowy zakup cena nadal może wydawać Ci się wysoka, ale pamiętaj, że jest to narzędzie uniwersalne i pomoże Ci przeprowadzić serwis w każdym motocyklu z gaźnikowym układem zasilania. Jeśli nadal koszt zakupu wakuometru jest dla Ciebie zbyt wysoki możesz powierzyć synchronizację gaźników specjalistom.

Czego potrzebujesz?

  1. Kluczy i śrubokrętów do odkręcenia elementów blokujących dostęp do gaźników.
  2. Wakuometru.

Warto wiedzieć

W zależności od modelu motocykla dostęp do gaźników może się różnić. Ułatw sobie naprawę demontując niezbędne elementy (najczęściej trzeba odchylić zbiornik paliwa) i znajdź odpowiednie króćce do podłączenia przewodów wakuometru. Najczęściej znajdują się one na króćcach ssących, czasami na głowicy lub na gaźnikach. Może być też tak, że króćce trzeba wkręcić w otwory zaślepione śrubami.

Podłączenie wakuometru i synchronizacja gaźników

  1. Odkręć śruby zaślepiające otwory w króćcach.
    Odkrecanie śrub zaślepiających
  2. Wkręć w te miejsca króćce.
    Wkręcone króćce w kolektory
  3. Podłącz do króćców przewody.
    Podłączanie przewodów do króćców
  4. Przewody podłącz do wakuometru w odpowiedniej kolejności.
    Podłączanie przewodów do wakuometru
  5. Uruchom motocykl i pozostaw do rozgrzania.
  6. Wkręcając lub wykręcając śruby regulujące ustaw je tak, aby podciśnienia na wakuometrze były równe.
    Regulacja pierwszą śrubą
  7. Kilkakrotnie dodaj „gazu” i sprawdź odczyt ponownie.
  8. Odłącz wakuometr, odepnij przewody i wykręć króćce.
  9. Wkręć śruby zaślepiające w otwory.
  10. Skręć resztę elementów, które zdemontowałeś z myślą o lepszym dostępie do gaźników.
    Montaż zbiornika paliwa
  11. Ciesz się korzyściami jakie dają odpowiednio zsynchronizowane gaźniki 😉

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *