Jak wymienić olej w Yamaha Radian?

Na naszym blogu poruszaliśmy już temat wymiany oleju w motocyklu z filtrem puszkowym (przeczytasz o tym tutaj). W poniższym poradniku serwisowym – na przykładzie Yamahy Radian – przedstawimy Ci prawidłowy proces wymiany oleju w silniku posiadającym wkład filtrujący.

Pamiętaj, aby olej silnikowy wymieniać regularnie i zgodnie z zaleceniami producenta. Przyjęło się, że olej najlepiej wymieniać raz w roku lub co 10 tysięcy kilometrów – takie interwały zapewnią silnikowi najlepsze warunki do pracy. Nie zapomnij także o regularnej kontroli stanu oleju, a już na pewno pamiętaj o tym przed wyruszeniem w dalszą trasę.

Przed wymianą oleju uruchom motocykl i rozgrzej silnik do temperatury pracy, żeby olej zdążył się rozgrzać – dzięki temu będzie rzadszy i łatwiej go spuścisz. Następnie zgaś silnik i ustaw motocykl na równej powierzchni.

Czego potrzebujesz?

  1. Klucz nasadowy lub płasko-oczkowy (odkręcisz nim korek spustowy oleju).
  2. Pojemnik do spuszczenia przepracowanego oleju silnikowego (najlepiej przygotuj sobie pojemnik o dużo większej pojemności, niż objętość oleju silnikowego – łatwiej będzie Ci przenieść taki pojemnik po spuszczeniu oleju).
  3. Nasadka do pokrywy filtra oleju silnikowego.
  4. Czyściwo.
  5. Nowa podkładka miedziana pod korek spustowy oleju silnikowego.
  6. Nowy olej silnikowy.
  7. Nowy filtr oleju.
  8. Nowa śruba spustowa oleju silnikowego.

Wymiana oleju wraz z filtrem

  1. Odkręć korek wlewu oleju.
    Odkręcanie korka wlewu oleju.
  2. Za pomocą solidnego klucza oczkowego lub nasadowego poluzuj śrubę spustu oleju.
  3. Pod śrubę spustową podstaw pojemnik na przepracowany olej silnikowy.
    Podłożona miska pod spuszczenie oleju.
  4. Powoli odkręcaj korek spustu oleju – gdy poczujesz, że wisi on na ostatnich zwojach dociśnij go, a następnie szybko go na bok, żeby nie ochlapać się gorącym olejem.
    Spuszczanie oleju.
  5. Odkręć obudowę filtra oleju.
    Odkręcanie obudowy filtra.
  6. Wyjmij stary filtr.
    Stary filtr w obudowie.
  7. Wyczyść miejsce styku pokrywy do bloku silnika.
    Gniazdo filtra olejowego.Czyszczenie gniazda filtra olejowego.Czyszczenie gniazda filtra olejowego (szmatka).
  8. Umieść sprężynę w obudowie filtra oleju, a następnie włóż do niej filtr olejowy. Pamiętaj, że napis front musi być skierowany do środka obudowy filtra oleju.
    Sprężyna filtra.Filtr z napisem FRONT.Zalewanie filtra olejem.Filtr w obudowie.
  9. Zamontuj obudowę filtra i dokręć śrubę.
    Dokręcanie śruby obudowy filtra oleju.
  10. Gdy cały olej zleci z miski olejowej, zakręć korek spustu oleju – pamiętaj o zastosowaniu nowej podkładki miedzianej.
  11. Przez otwór wlewu oleju wlej do silnika świeży olej. Ilość potrzebnego oleju jest podana w instrukcji motocykla lub na deklu silnika.
    Zalewanie nowego oleju do silnika.
  12. Zakręć korek wlewu oleju i uruchom silnik na kilka sekund, po czym zgaś go -dzięki temu olej rozprowadził się po całym silniku i napełnił filtr oleju.
  13. Sprawdź poziom oleju silnikowego i w razie konieczności uzupełnij do stanu pomiędzy min. a max. Uruchom silnik i skontroluj, czy nie pojawiają się wycieki spod korka spustowego lub filtra oleju.

Pamiętaj, aby przepracowany olej silnikowy oddać do odpowiedniego środka utylizacji tego typu odpadów – pod żadnym pozorem nigdzie nie wylewaj oleju we własnym zakresie.

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.