Jak wymienić olej w Yamaha Radian?
Na naszym blogu poruszaliśmy już temat wymiany oleju w motocyklu z filtrem puszkowym (przeczytasz o tym tutaj). W poniższym poradniku serwisowym – na przykładzie Yamahy Radian – przedstawimy Ci prawidłowy proces wymiany oleju w silniku posiadającym wkład filtrujący.
Pamiętaj, aby olej silnikowy wymieniać regularnie i zgodnie z zaleceniami producenta. Przyjęło się, że olej najlepiej wymieniać raz w roku lub co 10 tysięcy kilometrów – takie interwały zapewnią silnikowi najlepsze warunki do pracy. Nie zapomnij także o regularnej kontroli stanu oleju, a już na pewno pamiętaj o tym przed wyruszeniem w dalszą trasę.
Przed wymianą oleju uruchom motocykl i rozgrzej silnik do temperatury pracy, żeby olej zdążył się rozgrzać – dzięki temu będzie rzadszy i łatwiej go spuścisz. Następnie zgaś silnik i ustaw motocykl na równej powierzchni.
Czego potrzebujesz?
- Klucz nasadowy lub płasko-oczkowy (odkręcisz nim korek spustowy oleju).
- Pojemnik do spuszczenia przepracowanego oleju silnikowego (najlepiej przygotuj sobie pojemnik o dużo większej pojemności, niż objętość oleju silnikowego – łatwiej będzie Ci przenieść taki pojemnik po spuszczeniu oleju).
- Nasadka do pokrywy filtra oleju silnikowego.
- Czyściwo.
- Nowa podkładka miedziana pod korek spustowy oleju silnikowego.
- Nowy olej silnikowy.
- Nowy filtr oleju.
- Nowa śruba spustowa oleju silnikowego.
Wymiana oleju wraz z filtrem
-
Odkręć korek wlewu oleju.
-
Za pomocą solidnego klucza oczkowego lub nasadowego poluzuj śrubę spustu oleju.
-
Pod śrubę spustową podstaw pojemnik na przepracowany olej silnikowy.
-
Powoli odkręcaj korek spustu oleju – gdy poczujesz, że wisi on na ostatnich zwojach dociśnij go, a następnie szybko go na bok, żeby nie ochlapać się gorącym olejem.
-
Odkręć obudowę filtra oleju.
-
Wyjmij stary filtr.
-
Wyczyść miejsce styku pokrywy do bloku silnika.
-
Umieść sprężynę w obudowie filtra oleju, a następnie włóż do niej filtr olejowy. Pamiętaj, że napis front musi być skierowany do środka obudowy filtra oleju.
-
Zamontuj obudowę filtra i dokręć śrubę.
-
Gdy cały olej zleci z miski olejowej, zakręć korek spustu oleju – pamiętaj o zastosowaniu nowej podkładki miedzianej.
-
Przez otwór wlewu oleju wlej do silnika świeży olej. Ilość potrzebnego oleju jest podana w instrukcji motocykla lub na deklu silnika.
-
Zakręć korek wlewu oleju i uruchom silnik na kilka sekund, po czym zgaś go -dzięki temu olej rozprowadził się po całym silniku i napełnił filtr oleju.
-
Sprawdź poziom oleju silnikowego i w razie konieczności uzupełnij do stanu pomiędzy min. a max. Uruchom silnik i skontroluj, czy nie pojawiają się wycieki spod korka spustowego lub filtra oleju.
Pamiętaj, aby przepracowany olej silnikowy oddać do odpowiedniego środka utylizacji tego typu odpadów – pod żadnym pozorem nigdzie nie wylewaj oleju we własnym zakresie.