Jak wymienić dźwignię sprzęgła?
W życiu każdego motocyklisty nadejdzie dzień, w którym motocykl niespodziewanie wyląduje na lewym boku. Niepewne podłoże pochłonie stopkę boczną podczas uwieczniania krajobrazów na wymarzonym wyjeździe, duża masa motocykla weźmie górę podczas powolnych manewrów na parkingu lub nieuważnie oprzemy jednoślad o ścianę w trakcie zimowych porządków w garażu. Sytuacji, w których dźwignia sprzęgła w Twoim motocyklu może ulec pęknięciu jest wiele, więc nie sposób przewidzieć wszystkich scenariuszy.
Pamiętaj
Dźwignia sprzęgła, tak jak każdy element motocykla, ulega zużyciu, więc po kilku/kilkunastu latach eksploatacji jej wymiana jest nieunikniona. Dobrze wiedzą o tym choćby właściciele starszych motocykli produkcji polskiej, gdzie materiały nie były tak trwałe, jak we współczesnych maszynach.
Na szczęście wymiana uszkodzonej dźwigni sprzęgła jest szybka i prosta, dzięki czemu poradzisz sobie z nią bez trudu, o ile wcześniej trzymałeś w rękach nawet podstawowy zestaw narzędzi warsztatowych. Musisz jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach i czynnościach, dzięki którym dźwignia w Twoim motocyklu będzie chodziła lekko i płynnie.
Warto wiedzieć
Przy każdej wymianie dźwigni sprzęgła musisz dokonać regulacji naciągu linki. Jeśli to konieczne możesz również na nowo ustalić nachylenie dźwigni na kierownicy, aby podczas jazdy Twoja dłoń nie męczyła się i naturalnym ruchem trafiała na “klamkę”.
Z tego poradnika dowiesz się:
- jak wymienić dźwignię sprzęgła,
- jak wyregulować naciąg linki.
Co będzie Ci potrzebne?
- Kombinerki, jeżeli nakrętka kontrująca śrubę regulacyjną jest za mocno dokręcona.
- Kluczyk nasadowy do odkręcenia bolca klamki.
- Drugi klucz do odkręcenia nakrętki bolca.
- Smar.
- Nowa dźwignia sprzęgła.
Wymiana dźwigni
- Odsłoń śrubę regulującą linkę. Jeżeli masz utrudniony dostęp, to możesz poluzować i przekręcić cały korpus na kierownicy.
- Popuść nakrętkę kontrującą śrubę regulacyjną.
- Wkręć śrubę regulacyjną tak, aby linka była jak najluźniejsza.
- Ustaw śrubę z nakrętką nacięciami w tej samej pozycji.
- Uwolnij linkę ze śruby regulującej i korpusu klamki.
- Odczep linkę od dźwigni.
- Odkręć dźwignię sprzęgła od korpusu.
- Wyjmij starą klamkę.
- Nasmaruj wrażliwe miejsca nowej klamki.
- Zamontuj dźwignię wraz z bolcem i dokręć.
- Załóż koniec linki na gniazdo nowej klamki.
- Przełóż linkę przez korpus i śrubę regulacyjną.
- Wyreguluj luz poprzez odkręcanie śruby regulującej do momentu, aż na klamce pojawi się niewielki luz.
- Dokręć nakrętkę kontrującą.
- Załóż osłonę linki.
- Sprawdź czy nowa klamka pracuje prawidłowo, czy nie uderza np. o przycisk flesha.
- W razie potrzeby wyreguluj wysokość poprzez obrócenie korpusem na kierownicy.
- Dokręć korpus.