Jak wymienić dźwignię sprzęgła?

W życiu każdego motocyklisty nadejdzie dzień, w którym motocykl niespodziewanie wyląduje na lewym boku. Niepewne podłoże pochłonie stopkę boczną podczas uwieczniania krajobrazów na wymarzonym wyjeździe, duża masa motocykla weźmie górę podczas powolnych manewrów na parkingu lub nieuważnie oprzemy jednoślad o ścianę w trakcie zimowych porządków w garażu. Sytuacji, w których dźwignia sprzęgła w Twoim motocyklu może ulec pęknięciu jest wiele, więc nie sposób przewidzieć wszystkich scenariuszy.

Pamiętaj

Dźwignia sprzęgła, tak jak każdy element motocykla, ulega zużyciu, więc po kilku/kilkunastu latach eksploatacji jej wymiana jest nieunikniona. Dobrze wiedzą o tym choćby właściciele starszych motocykli produkcji polskiej, gdzie materiały nie były tak trwałe, jak we współczesnych maszynach.

Na szczęście wymiana uszkodzonej dźwigni sprzęgła jest szybka i prosta, dzięki czemu poradzisz sobie z nią bez trudu, o ile wcześniej trzymałeś w rękach nawet podstawowy zestaw narzędzi warsztatowych. Musisz jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach i czynnościach, dzięki którym dźwignia w Twoim motocyklu będzie chodziła lekko i płynnie.

Warto wiedzieć

Przy każdej wymianie dźwigni sprzęgła musisz dokonać regulacji naciągu linki. Jeśli to konieczne możesz również na nowo ustalić nachylenie dźwigni na kierownicy, aby podczas jazdy Twoja dłoń nie męczyła się i naturalnym ruchem trafiała na “klamkę”.

Z tego poradnika dowiesz się:

  • jak wymienić dźwignię sprzęgła,
  • jak wyregulować naciąg linki.

Co będzie Ci potrzebne?

  1. Kombinerki, jeżeli nakrętka kontrująca śrubę regulacyjną jest za mocno dokręcona.
  2. Kluczyk nasadowy do odkręcenia bolca klamki.
  3. Drugi klucz do odkręcenia nakrętki bolca.
  4. Smar.
  5. Nowa dźwignia sprzęgła.

Wymiana dźwigni

  1. Odsłoń śrubę regulującą linkę. Jeżeli masz utrudniony dostęp, to możesz poluzować i przekręcić cały korpus na kierownicy.
    Demontaż osłony regulacji
  2. Popuść nakrętkę kontrującą śrubę regulacyjną.
    Odkręcenie nakrętki kontrującej w regulatorze
  3. Wkręć śrubę regulacyjną tak, aby linka była jak najluźniejsza.
    Wkręcenie śruby regulacyjnej
  4. Ustaw śrubę z nakrętką nacięciami w tej samej pozycji.
    Ustawienie równo nacięć na śrubie regulacyjnej i nakrętce
  5. Uwolnij linkę ze śruby regulującej i korpusu klamki.
    Wyjęcie linki z korpusu przez wcięcie w śrubie
  6. Odczep linkę od dźwigni.
    Wyjęcie końcówki linki z gniazda klamki
  7. Odkręć dźwignię sprzęgła od korpusu.
    Odkręcencie bolca
  8. Wyjmij starą klamkę.
  9. Nasmaruj wrażliwe miejsca nowej klamki.
    Smarowanie linki
  10. Zamontuj dźwignię wraz z bolcem i dokręć.
    Montaż dźwigni
  11. Załóż koniec linki na gniazdo nowej klamki.
    Końcówka linki na tle klamki
  12. Przełóż linkę przez korpus i śrubę regulacyjną.
    Przełożenie linki przez korpus i śrubę regulacyjną
  13. Wyreguluj luz poprzez odkręcanie śruby regulującej do momentu, aż na klamce pojawi się niewielki luz.
    Odkręcanie śruby regulacyjnej i kontrola luzu na klamce
  14. Dokręć nakrętkę kontrującą.
    Dokręcenice nakrętki kontrującej na śrubie regulacyjnej
  15. Załóż osłonę linki.
    Zakładanie osłony śruby regulacyjnej
  16. Sprawdź czy nowa klamka pracuje prawidłowo, czy nie uderza np. o przycisk flesha.
    Klamka po wciśnięciu uderza o tylny przycisk przełącznika
  17. W razie potrzeby wyreguluj wysokość poprzez obrócenie korpusem na kierownicy.
    Prawidłowy poziom klamki po wciśnięciu
  18. Dokręć korpus.

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *