Jak złożyć skrzynię biegów w Motorynce – Romecie Pony?

Po zamontowaniu łożysk w karterach silnika Motorynki – przeczytasz o tym tutaj – możesz zabrać się za składanie skrzyni biegów. Budowa tego podzespołu i sam proces kompletowania kolejnych kół zębatych i wałków nie jest skomplikowany, nie mniej jednak warto pamiętać o kilku sprawach. Dlatego uważnie zapoznaj się z każdym krokiem naszego poradnika oraz z listą części i narzędzi niezbędnych do przeprowadzenia całej operacji 😎

Czego potrzebujesz?

Narzędzia:

  1. Olej przekładniowy.
  2. Klej do gwintów (niebieski, średni).
  3. Zestaw kluczy nasadowych.
  4. Śrubokręt płaski.
  5. Młotek miedziany.
  6. Opalarka lub palnik gazowy.

Części:

  1. Wałek główny (do silnika B2 lub B3, w zależności od posiadanego modelu).
  2. Tryb zdawczy.
  3. Wałek pośredni (tzw. choinka).
  4. Wałek zmiany biegów (z drobnym lub grubym frezem, w zależności od posiadanego modelu silnika (2- lub 3-biegowy)).
  5. Koło zębate skrzyni biegów (16 zębów).
  6. Koło zębate wałka głównego (18 zębów).
  7. Koło 1., 2. i 3. biegu.
  8. Koło pośrednie (19 zębów, do silnika 3B).
  9. Wodzik zmiany biegów (do silnika 2B lub 3B, w zależności od posiadanego modelu silnika).
  10. Zębatka przesuwka biegów.

Składanie skrzyni biegów

  1. Posmaruj wałek olejem, a następnie skompletuj go (podkładka – koło zębate – podkładka).
    Zakładanie koła zębatego na wałek (wcześniej założona była pierwsza podkładka).Składanie wałka (założona podkładka i koło zębate. Zakładanie ostatniej podkładki).
  2. Następnie osadź go w gnieździe.
    Osadzony wałek w gnieździe.
  3. Załóż podkładkę na drugą stronę wcześniej osadzonego wałka i dokręć nakrętkę.
    Dokręcanie nakrętki wałka.
  4. Skompletuj wałek główny (koło zębate – podkładka).
    Złożony wałek.
  5. Następnie osadź go w łożysku.
    Osadzanie wałka w łożysku.Dobijanie wałka w gnieździe młotkiem miedzianym.
  6. Złóż wodzik z zębatką przesuwną i zamontuj wszystko, tak jak na poniższym zdjęciu.
    Założony wodzik z zębatką przesuwną.
  7. Posmaruj gniazdo wałka pośredniego (choinki).
    Smarowanie olejem gniazda choinki.
  8. Załóż wałek pośredni (choinkę) lekko unosząc wodzik z zębatką przesuwną.
    Założona choinka.
  9. Podgrzej wewnętrzną bieżnię łożyska wałka zdawczego.
    Podgrzewanie wewnętrznej bieżni łożyska pod wałek.
  10. Na wałek zdawczy załóż podkładkę i całość wsuń w łożysko, które znajduje się w karterze.
    Montaż wałka zdawczego z podkładką.
  11. Załóż na chwilę drugi karter i sprawdź działanie skrzyni.
    Sprawdzenie działania skrzyni biegów.

Jeśli skrzynia biegów działa prawidłowo możesz zabrać się za resztę silnika Motorynki. Chcesz zobaczyć inne poradniki serwisowe o Romecie Pony? Kliknij ➡ tutaj 🙂

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.