Jak wymienić klocki hamulcowe w motocyklu?

Pamiętaj, że hamulce to najważniejszy układ twojego motocykla. Moc jednostki napędowej zagwarantuje ci emocjonujące przyspieszenie, zawieszenie da ci komfort, a układ wydechowy zapewni piękne brzmienie. Jednakże żaden z tych elementów nie da ci takiej wartości, co układ hamulcowy. Chodzi oczywiście o bezpieczeństwo — twoje i innych. Więc nie zapominaj o nim i na bieżąco dbaj o jego sprawność.

Jeśli okładziny twoich klocków hamulcowych starły się do gołej blachy, a reakcja na nacisk dźwigni hamulcowej przypomina ci twoje pierwsze motocykle z lat młodości, to jest to ostatni moment, żeby zająć się wymianą klocków hamulcowych.

Pamiętaj

Lekceważenie stanu klocków hamulcowych źle wpływa na żywotność tarcz hamulcowych i może je trwale uszkodzić, co nie tylko negatywnie wpływa na twoje bezpieczeństwo, ale również zwiększa koszty utrzymania motocykla.

Samodzielna wymiana klocków hamulcowych nie powinna przysporzyć ci kłopotów, nawet jeśli robisz to pierwszy raz. Nie zapominaj jednak, że to najistotniejszy element twojego motocykla, więc jeśli nie czujesz się pewnie, pierwszej wymiany dokonaj pod okiem bardziej doświadczonego kolegi lub powierz to zadanie specjalistom.

Warto wiedzieć

Podczas wymiany klocków hamulcowych nie zapomnij o zachowaniu czystości i sprawności elementów współpracujących. Pamiętaj również, że podczas każdej takiej operacji musisz wymienić wszystkie klocki hamulcowe znajdujące się na osi danego koła.

Jeśli zastosujesz się do powyższych wskazań, nowe klocki hamulcowe będą ci służyły jak najdłużej, a każde naciśnięcie dźwigni hamulcowej zapewni ci równomierną pracę i przewidywalną reakcję.

Czego potrzebujesz?

  1. Klucz nasadowy do odkręcenia zacisku.
  2. Klucz nasadowy do odkręcenia trzpienia ustalającego klocki.
  3. Cienka szczotka z twardym włosiem.
  4. Czyściwo i szmatka.
  5. Szczypce do obsługi tłoczków.
  6. Środek do czyszczenia hamulców motocyklowych.
  7. Smar do tłoczków i gumek prowadnic.
  8. Klej do gwintów (niebieski).
  9. Nowe klocki hamulcowe.

Wymiana klocków hamulcowych i serwis zacisków

Krok 1. Odkręć śrubę trzpienia ustalającego klocki.

Krok 2. Odkręć śruby mocujące zacisk.

Krok 3. Dla ułatwienia pracy odkręć blaszkę mocującą przewód hamulcowy.

Krok 4. Zdemontuj trzpień oraz klocki hamulcowe.

Krok 5. Wysuń i wyjmij prowadnicę zacisku.

Krok 6. Sprawdź, czy gumki prowadnic nie są popękane i sparciałe.

Krok 7. Zdemontuj sprężynę zacisku.

Krok 8. Wciskając dźwignię hamulca sprawdź, czy bez większych oporów wysuwają się tłoczki hamulcowe. Przyblokuj jeden tłoczek, żeby wysunął się drugi i na odwrót, powciskaj je na przemian. Uważaj, aby tłoczki nie wypadły z zacisku. Pozostaw je częściowo wysunięte.

Krok 9. Użyj środka do czyszczenia hamulców i szczoteczki do umycia wnętrza zacisku oraz tłoczków hamulcowych.

Krok 10. Brud najlepiej jest zdmuchnąć sprężonym powietrzem.

Krok 11. Wytrzyj całość do sucha. Aby dobrze doczyścić tłoczki z każdej strony, użyj szczypiec do obracania tłoczkami. Jeżeli nie masz specjalnego narzędzia, uważaj, żeby nie zrobić zadziorów na zewnętrznej części tłoczków.

Krok 12. Posmaruj tłoczki i wciśnij je maksymalnie do środka zacisku. Jeżeli masz problem z wciśnięciem wszystkich tłoczków naraz (np. gdy twój zacisk ma więcej niż 2 tłoczki), możesz wykorzystać stare klocki.

Krok 13. Dokładnie umyj i doczyść prowadnice zacisku, trzpień klocków oraz sprężynę.

Krok 14. Warto też wyczyścić wszystkie śruby i sprawdzić gwinty narzynką.

Krok 15. Zamontuj sprężynę zacisku i sprawdź czy prawidłowo odbija.

Krok 16. Wpuść trochę pasty do środka gumek oraz przesmaruj prowadnice, a następnie zamontuj.

Krok 17. Upewnij się, że prowadnice poruszają się w zacisku bez oporów i zacięć.

Krok 18. Klejem do gwintów nasmaruj wszystkie gwinty w śrubach i trzpieniu ustalającym.

Krok 19. Zamontuj nowe klocki hamulcowe wraz z trzpieniem.

Krok 20. Załóż zacisk na tarczę i dokręć śruby oraz trzpień ustalający klocki.

Krok 21. Przykręć blaszkę z przewodem hamulcowym.

Krok 22. Odtłuść i przetrzyj tarczę hamulcową.

Krok 23. Przed jazdą wciśnij parę razy dźwignię hamulca, aż hamulec stwardnieje.

Przez pierwsze 200 kilometrów używaj hamulców delikatnie i z wyczuciem, żeby klocki hamulcowe mogły dobrze ułożyć się na tarczy.

Arkadiusz Reizer

Zaczynałem od Rometa Ogara 200 oraz kilku skuterów i nowszych biegówek. Obecnie jeżdżę Yamahą YZF-R6 z 2003 roku oraz jestem szczęśliwym posiadaczem ponad dwudziestoletniej... Yamahy Aerox 70 :)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *