Jak wymienić klocki hamulcowe w motocyklu?

Pamiętaj, że hamulce to najważniejszy układ twojego motocykla. Moc jednostki napędowej zagwarantuje Ci emocjonujące przyspieszenie, zawieszenie da Ci komfort, a układ wydechowy zapewni piękne brzmienie. Jednakże żaden z tych elementów nie da Ci takiej wartości, co układ hamulcowy. Chodzi oczywiście o bezpieczeństwo- Twoje i innych. Więc nie zapominaj o nim i na bieżąco dbaj o jego sprawność.

Jeśli okładziny Twoich klocków hamulcowych starły się do gołej blachy, a reakcja na nacisk dźwigni hamulcowej przypomina Ci twoje pierwsze motocykle z lat młodości, to jest to ostatni moment, aby zająć się wymianą klocków hamulcowych.

Pamiętaj

Lekceważenie stanu klocków hamulcowych źle wpływa na żywotność tarcz hamulcowych i może je trwale uszkodzić, co nie tylko negatywnie wpływa na Twoje bezpieczeństwo, ale również zwiększa koszty utrzymania motocykla.

Samodzielna wymiana klocków hamulcowych nie powinna przysporzyć Ci kłopotów nawet jeśli robisz to pierwszy raz. Nie zapominaj jednak, że to najistotniejszy element twojego motocykla, więc jeśli nie czujesz się pewnie pierwszej wymiany dokonaj pod okiem bardziej doświadczonego kolegi lub powierz to zadanie specjalistom.

Warto wiedzieć

Podczas wymiany klocków hamulcowych nie zapomnij o zachowaniu czystości i sprawności elementów współpracujących. Pamiętaj również, że podczas każdej takiej operacji musisz wymienić wszystkie klocki hamulcowe znajdujące się na osi danego koła.

Jeśli zastosujesz się do powyższych wskazań nowe klocki hamulcowe będą Ci służyły jak najdłużej, a każde naciśnięcie dźwigni hamulcowej zapewni Ci równomierną pracę i przewidywalną reakcję.

Czego potrzebujesz?

  1. Klucz nasadowy do odkręcenia zacisku.
  2. Klucz nasadowy do odkręcenia trzpienia ustalającego klocki.
  3. Cienka szczotka z twardym włosiem.
  4. Czyściwo i szmatka.
  5. Szczypce do obsługi tłoczków.
  6. Środek czyszczący (np. benzyna ekstrakcyjna).
  7. Smar do tłoczków i gumek prowadnic.
  8. Średnio demontowalny klej do gwintów (niebieski).
  9. Nowe klocki hamulcowe.

Wymiana klocków i serwis zacisków

  1. Odkręć śrubę trzpienia ustalającego klocki.
    Odkręcanie trzpienia
  2. Odkręć śruby mocujące zacisk.
    Odkręcanie śruby zacisku
  3. Dla ułatwienia pracy odkręć blaszkę mocującą przewód hamulcowy.
    Blaszka mocująca przewód przy ladze
  4. Zdemontuj trzpień oraz klocki hamulcowe.
    Demontaż trzpienia klockówDemontaż klocków
  5. Wysuń i wyjmij prowadnicę zacisku.
    Demontaż prowadnicy / jarzma
  6. Sprawdź, czy gumki prowadnic nie są popękane i sparciałe.
    Sprawdzenie gumek
  7. Zdemontuj sprężynę zacisku.
    Demontaż sprężyny klocków
  8. Wciskając dźwignię hamulca sprawdź, czy bez większych oporów wysuwają się tłoczki hamulcowe. Przyblokuj jeden tłoczek, aby wysunął się drugi i na odwrót- powciskaj je na przemian. Uważaj, aby tłoczki nie wypadły z zacisku. Pozostaw je częściowo wysunięte.
    Trzymam palcem jeden tłoczek, wyciskam drugi i na odwrót
  9. Użyj chemii i szczoteczki do umycia wnętrza zacisku oraz tłoczków hamulcowych.
    Aplikacja środka czyszczącego na zaciskSzczotkowanie tłoczków i zacisku
  10. Brud najlepiej jest zdmuchnąć sprężonym powietrzem.
    Oczyszczanie sprężonym powietrzem
  11. Całość wytrzyj do sucha. Żeby dobrze doczyścić tłoczki z każdej strony użyj szczypiec do obrócenia tłoczkami.Jeżeli nie masz specjalnego narzędzia uważaj, aby nie zrobić zadziorów na zewnętrznej części tłoczków.
    Zmiana pozycji tłoczka za pomocą specjalnych szczypiec
  12. Posmaruj tłoczki i wciśnij je maksymalnie do środka zacisku. Jeżeli masz problem z wciśnięciem wszystkich tłoczków naraz (np. gdy Twój zacisk ma więcej niż 2 tłoczki) możesz wykorzystać stare klocki.
    Smarowanie tłoczków hamulcowychWidok czystego zacisku z wciśniętymi tłoczkami do końca
  13. Dokładnie umyj i doczyść prowadnice zacisku, trzpień klocków oraz sprężynę.
    Szczotkowanie trzpienia klocków, prowadnicy i śrub zacisku
  14. Warto też wyczyścić wszystkie śruby i sprawdzić gwinty narzynką.
    Wkręcanie śruby w narzynkę
  15. Zamontuj sprężynę zacisku i sprawdź czy prawidłowo odbija.
    Montaż sprężyny klocków i sprawdzenie, czy swobodnie odbija
  16. Wpuść trochę pasty do środka gumek oraz przesmaruj prowadnice, a następnie zamontuj.
    Wciskanie smaru od środka w fałdę uszczelki prowadnicy
  17. Upewnij się, że prowadnice poruszają się w zacisku bez oporów i zacięć.
    Wciskanie włożonej prowadnicy i sprawdzanie czy swobodnie odbija
  18. Klejem do gwintów nasmaruj wszystkie gwinty w śrubach i trzpieniu ustalającym.
    Aplikacja kleju na gwint
  19. Zamontuj nowe klocki hamulcowe wraz z trzpieniem.
    Montaż trzpienia klocków do zacisku
  20. Załóż zacisk na tarczę i dokręć śruby oraz trzpień ustalający klocki.
    Dokręcanie śrub mocujących zaciskDokręcanie trzpienia klocków
  21. Przykręć blaszkę z przewodem hamulcowym.
    Widok blaszki utrzymującej przewód hamulcowy przy ladze.
  22. Odtłuść i przetrzyj tarczę hamulcową.
    Wycieranie tarczy szmatką
  23. Przed jazdą wciśnij parę razy dźwignią hamulca, aż hamulec stwardnieje.

Przez pierwsze 200 kilometrów używaj hamulców delikatnie i z wyczuciem, aby mogły się dobrze ułożyć na tarczy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.