Hamulce motocyklowe
Beta Eikon 150 LC
Co warto wiedzieć o użytkowaniu hamulców motocyklowych?
Hamulce w motocyklu są narażone na typowe zużycie i rozmaite uszkodzenia. Z drugiej strony, hamulce możesz też w rozmaity sposób zmodyfikować i zwiększyć ich wytrzymałość lub skuteczność działania. Niektóre prace przeprowadzisz sam z pomocą odpowiednich narzędzi, inne będą wymagały wizyty w specjalistycznym zakładzie. W każdym przypadku warto, byś wiedział, jak użytkować i dbać o hamulce motocyklowe.
Jakie są najczęstsze uszkodzenia hamulców w motocyklu?
Uszkodzenia hamulców motocykla mogą dać o sobie znać głównie na dwa sposoby. W pierwszym hamulce nie reagują na twój nacisk na klamkę lub dźwignię. W drugim hamulce pracują, ale dźwignia stawia ci zdecydowanie większy opór, niż zwykle. Przyczyny takich sytuacji mogą być różne, jednak możesz je podzielić na trzy zasadnicze grupy:
- typowe zużycie
- nagłe uszkodzenia
- zabrudzenie
Uszkodzenia hamulców wskutek typowego zużycia
Ze względu na funkcję i sposób działania, elementy hamulca motocyklowego będą zużywały się wraz z przejeżdżaniem kolejnych kilometrów. W pierwszej kolejności będziesz musiał wymienić klocki lub okładziny szczęk, a po dłuższym czasie także tarcze czy bębny. Zwróć jednak uwagę także na przewody hamulcowe i ich uszczelnienia. Starzenie się materiału może doprowadzić do wypłynięcia płynu hamulcowego i pogorszenia hamowania.
Co jest powodem nagłego uszkodzenia hamulców?
Drugim źródłem problemów są uszkodzenia nagłe. Elementy układu hamulcowego są na nie nieustannie narażone, przez co niezwykle ważna jest ich jakość i poprawny montaż. Ma to znaczenie szczególnie przy mocno wysilonych układach. Tam nagłe uszkodzenie nie musi być skutkiem uderzenia, a po prostu zbyt dużych sił i innych czynników działających na elementy podczas pracy.
Jak duże znaczenie ma czystość układu hamulcowego?
W przypadku hamulców motocyklowych, niebagatelne znaczenie ma też ich czystość. Brud nie tylko utrudni pracę układu, ale wpłynie na równomierne zużycie elementów. W przypadku układu hydraulicznego, jego zabrudzenie utrudni przeniesienie nacisku z dźwigni na układ.
Jak dbać o hamulce w motocyklu?
To, jak utrzymać hamulce motocyklowe w dobrym stanie, zależy przede wszystkim od regularnej kontroli. Dotyczy to zarówno elementów narażonych na zużycie, jak i tych, które uszkodzeniu ulegają nagle. W przypadku działań związanych z hamulcami, najważniejsze to:
- Wymieniaj zużyte elementy zgodnie z zaleceniami producenta lub po zauważeniu wpływu zużycia na skuteczność hamowania
- Regularnie czyść układ specjalnymi preparatami i dbaj o szczelność i czystość układu z płynem hydraulicznym.
- Regularnie sprawdzaj poszczególne części hamulca motocyklowego, by odpowiednio wcześnie zauważyć uszkodzenie i zapobiec większym problemom z hamowaniem pojazdu.
Pamiętaj: brak reakcji na zużycie, uszkodzenia, a nawet zabrudzenie grozi nie tylko pogorszeniem sprawności hamowania, ale i uszkodzeniem całego układu hamulcowego oraz innych związanych z kołem.
Jak poprawić działanie hamulców w motocyklu?
Przy normalnej jeździe, standardowe hamulce w motocyklu powinny ci wystarczyć nawet w nagłej potrzebie. Jeśli jednak to dla ciebie za mało, zwróć uwagę na sposoby na to, jak poprawisz skuteczność hamowania motocykla:
Wymień klocki i tarcze hamulcowe na te lepszej jakości
Oferta pozwala ci wybrać różne typy klocków i tarcz, w tym te o nietypowych materiałach. Niektóre z nich zwiększy skuteczność hamowania motocykla, i to niekoniecznie kosztem ich żywotności
Zainstaluj nowy układ hamulcowy w motocyklu
Kolejnym krokiem jest wymiana całego układu hamulcowego. W tym przypadku otrzymasz nie tylko nowe tarcze i klocki, ale też zmodyfikowane zaciski z większymi tłoczkami.
Zamień typowe przewody hamulcowe na wzmocnione
Czasem przyczyną rzeczy jest nie sam układ hamulcowy, ale to, jak twój nacisk na dźwignię jest przekazywany na koło. Rozwiązaniem są tutaj nietypowe, wzmocnione przewody hamulcowe, dzięki którym lepiej odczujesz działanie hamulca.
Czy można przerobić hamulce bębnowe na tarczowe?
Możliwe, że spotkałeś się już z takim pomysłem. Niestety, motocykle ograniczają tu możliwości. Przy tych większych musiałbyś zmodyfikować wiele układów przy tylnym kole; w mniejszych korzyści byłyby minimalne. Zamiast głowić się nad taką zmianą, lepiej pomyśl jak zadbać o hamulce bębnowe motocykla.
Przy każdej takiej zmianie skonsultuj ją z profesjonalistą, a najlepiej oddają ją w ręce specjalistycznego zakładu. Ten nie tylko wymieni elementy, ale i odpowiednio wyreguluje nowe hamulce, w tym dostosuje ich działanie do innych układów motocykla.
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
34,47 zł
38,30 zł
Najniższa cena: 38,30 zł
Pasuje na tyłKlocki hamulcowe EBC FA 298 SFA (2 szt.) - SFA298
29,52 zł
32,80 zł
Najniższa cena: 32,80 zł
Pasuje na przódKlocki hamulcowe EBC FA 047 SFA (2 szt.) - SFA047
85,32 zł
94,80 zł
Najniższa cena: 94,80 zł
Pasuje na tyłKlocki hamulcowe EBC FA 298 SFA HH (2 szt.) - SFA298HH
63,15 zł
70,17 zł
Najniższa cena: 70,17 zł
Klocki hamulcowe EBC FA 047 SFA HH (2 szt.) - SFA047HH
114,52 zł
120,55 zł
Najniższa cena: 120,55 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 710 SRM (2 szt.) - MCB710SRM
56,56 zł
59,54 zł
Najniższa cena: 59,54 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 710 EC (2 szt.) - MCB710EC
46,25 zł
48,68 zł
Najniższa cena: 48,68 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 710 LC (2 szt.) - MCB710LC
119,29 zł
Klocki hamulcowe Polini Aprilia SR50 Scarabeo Baotian BT49QT spiekowe - 174.2020
293,18 zł
308,61 zł
Najniższa cena: 308,61 zł
dostawa 0 złTarcza hamulcowa TRW Lucas MST 254 przód - MST254
Posiadamy Hamulce motocyklowe do Beta Eikon 150 LC
- Beta Eikon 150 LC 1999
- Beta Eikon 150 LC 2000
- Beta Eikon 150 LC 2001
- Beta Eikon 150 LC 2002
- Beta Eikon 150 LC 2003
- Beta Eikon 150 LC 2004
- Beta Eikon 150 LC 2005
other_motorcycle_models
- Beta Eikon 50
- Beta Eikon 250
- Beta Eikon 125
- Beta Eikon 50 LC
- Beta Eikon 125 LC
- Beta Supermotard 50
- Beta MiniCross 0
- Beta Minitrial 0
- Beta Minimoto 125
- Beta RS 500
- Beta ST 50
- Beta Urban 200
- Beta Urban 125
- Beta Alp 200
- Beta Alp 350
- Beta Xtrainer 300
- Beta Xtrainer 250
- Beta Ark 50
- Beta Rev3 260
- Beta Rev3 270
- Beta Evo 250
- Beta Evo 80
- Beta Evo 125
- Beta Evo 300
- Beta RR 450
- Beta RR-S 500
- Beta RR 400
- Beta RR 200
- Beta RR 300
- Beta RR 480
- Beta RR-S 430
- Beta RR 430
- Beta RR-S 350
- Beta RR 350
- Beta RR 250
- Beta RR-S 390
- Beta RR 390
- Beta RR 520
- Beta RR 125
- Beta RR 50
- Beta RRT 50
- Beta RR 525
- Beta RR 380
- Beta MiniCross 50
- Beta Tempo 50
- Beta TR 34 200
- Beta TR 34 260
- Beta Supertrail 240
- Beta TR 35 240