Hamulce motocyklowe
MBK YQ 50
Co warto wiedzieć o użytkowaniu hamulców motocyklowych?
Hamulce w motocyklu są narażone na typowe zużycie i rozmaite uszkodzenia. Z drugiej strony, hamulce możesz też w rozmaity sposób zmodyfikować i zwiększyć ich wytrzymałość lub skuteczność działania. Niektóre prace przeprowadzisz sam z pomocą odpowiednich narzędzi, inne będą wymagały wizyty w specjalistycznym zakładzie. W każdym przypadku warto, byś wiedział, jak użytkować i dbać o hamulce motocyklowe.
Jakie są najczęstsze uszkodzenia hamulców w motocyklu?
Uszkodzenia hamulców motocykla mogą dać o sobie znać głównie na dwa sposoby. W pierwszym hamulce nie reagują na twój nacisk na klamkę lub dźwignię. W drugim hamulce pracują, ale dźwignia stawia ci zdecydowanie większy opór, niż zwykle. Przyczyny takich sytuacji mogą być różne, jednak możesz je podzielić na trzy zasadnicze grupy:
- typowe zużycie
- nagłe uszkodzenia
- zabrudzenie
Uszkodzenia hamulców wskutek typowego zużycia
Ze względu na funkcję i sposób działania, elementy hamulca motocyklowego będą zużywały się wraz z przejeżdżaniem kolejnych kilometrów. W pierwszej kolejności będziesz musiał wymienić klocki lub okładziny szczęk, a po dłuższym czasie także tarcze czy bębny. Zwróć jednak uwagę także na przewody hamulcowe i ich uszczelnienia. Starzenie się materiału może doprowadzić do wypłynięcia płynu hamulcowego i pogorszenia hamowania.
Co jest powodem nagłego uszkodzenia hamulców?
Drugim źródłem problemów są uszkodzenia nagłe. Elementy układu hamulcowego są na nie nieustannie narażone, przez co niezwykle ważna jest ich jakość i poprawny montaż. Ma to znaczenie szczególnie przy mocno wysilonych układach. Tam nagłe uszkodzenie nie musi być skutkiem uderzenia, a po prostu zbyt dużych sił i innych czynników działających na elementy podczas pracy.
Jak duże znaczenie ma czystość układu hamulcowego?
W przypadku hamulców motocyklowych, niebagatelne znaczenie ma też ich czystość. Brud nie tylko utrudni pracę układu, ale wpłynie na równomierne zużycie elementów. W przypadku układu hydraulicznego, jego zabrudzenie utrudni przeniesienie nacisku z dźwigni na układ.
Jak dbać o hamulce w motocyklu?
To, jak utrzymać hamulce motocyklowe w dobrym stanie, zależy przede wszystkim od regularnej kontroli. Dotyczy to zarówno elementów narażonych na zużycie, jak i tych, które uszkodzeniu ulegają nagle. W przypadku działań związanych z hamulcami, najważniejsze to:
- Wymieniaj zużyte elementy zgodnie z zaleceniami producenta lub po zauważeniu wpływu zużycia na skuteczność hamowania
- Regularnie czyść układ specjalnymi preparatami i dbaj o szczelność i czystość układu z płynem hydraulicznym.
- Regularnie sprawdzaj poszczególne części hamulca motocyklowego, by odpowiednio wcześnie zauważyć uszkodzenie i zapobiec większym problemom z hamowaniem pojazdu.
Pamiętaj: brak reakcji na zużycie, uszkodzenia, a nawet zabrudzenie grozi nie tylko pogorszeniem sprawności hamowania, ale i uszkodzeniem całego układu hamulcowego oraz innych związanych z kołem.
Jak poprawić działanie hamulców w motocyklu?
Przy normalnej jeździe, standardowe hamulce w motocyklu powinny ci wystarczyć nawet w nagłej potrzebie. Jeśli jednak to dla ciebie za mało, zwróć uwagę na sposoby na to, jak poprawisz skuteczność hamowania motocykla:
Wymień klocki i tarcze hamulcowe na te lepszej jakości
Oferta pozwala ci wybrać różne typy klocków i tarcz, w tym te o nietypowych materiałach. Niektóre z nich zwiększy skuteczność hamowania motocykla, i to niekoniecznie kosztem ich żywotności
Zainstaluj nowy układ hamulcowy w motocyklu
Kolejnym krokiem jest wymiana całego układu hamulcowego. W tym przypadku otrzymasz nie tylko nowe tarcze i klocki, ale też zmodyfikowane zaciski z większymi tłoczkami.
Zamień typowe przewody hamulcowe na wzmocnione
Czasem przyczyną rzeczy jest nie sam układ hamulcowy, ale to, jak twój nacisk na dźwignię jest przekazywany na koło. Rozwiązaniem są tutaj nietypowe, wzmocnione przewody hamulcowe, dzięki którym lepiej odczujesz działanie hamulca.
Czy można przerobić hamulce bębnowe na tarczowe?
Możliwe, że spotkałeś się już z takim pomysłem. Niestety, motocykle ograniczają tu możliwości. Przy tych większych musiałbyś zmodyfikować wiele układów przy tylnym kole; w mniejszych korzyści byłyby minimalne. Zamiast głowić się nad taką zmianą, lepiej pomyśl jak zadbać o hamulce bębnowe motocykla.
Przy każdej takiej zmianie skonsultuj ją z profesjonalistą, a najlepiej oddają ją w ręce specjalistycznego zakładu. Ten nie tylko wymieni elementy, ale i odpowiednio wyreguluje nowe hamulce, w tym dostosuje ich działanie do innych układów motocykla.
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
27,27 zł
30,30 zł
Najniższa cena: 30,30 zł
Pasuje na przódKlocki hamulcowe EBC FA 193 SFA (2 szt.) - SFA193
118,44 zł
Zacisk hamulcowy przedni
29,32 zł
32,58 zł
Najniższa cena: 32,58 zł
Pasuje na tyłKlocki hamulcowe EBC FA 268 SFA (2 szt.) - SFA268
41,33 zł
43,50 zł
Najniższa cena: 43,50 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 696 EC (2 szt.) - MCB696EC
65,24 zł
72,49 zł
Najniższa cena: 72,49 zł
Pasuje na przódKlocki hamulcowe EBC FA 193 SFA HH (2 szt.) - SFA193HH
32,45 zł
Automat stopu przód JMP
54,99 zł
57,88 zł
Najniższa cena: 57,88 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 701 EC (2 szt.) - MCB701EC
Posiadamy Hamulce motocyklowe do MBK YQ 50
- MBK YQ 50 F1 Nitro Assistance 1998
- MBK YQ 50 Nitro 2001
- MBK YQ 50 Nitro 2003
- MBK YQ 50 Nitro Cat 2003-2012
- MBK YQ 50 L Nitro Jaguar 45 km/h 2005
- MBK YQ 50 Nitro 1997
- MBK YQ 50 Nitro 1999
- MBK YQ 50 Nitro 2000
- MBK YQ 50 Nitro 2002
- MBK YQ 50 Nitro 2004
- MBK YQ 50 Nitro 2005
- MBK YQ 50 Nitro Naked 2005
- MBK YQ 50 Nitro 2006
- MBK YQ 50 Nitro Naked 2006
- MBK YQ 50 F1 Nitro Assistance 1999
- MBK YQ 50 F1 Nitro Assistance 2000
- MBK YQ 50 F1 Nitro Assistance 2001
- MBK YQ 50 L Nitro Jaguar 45 km/h 2001
- MBK YQ 50 L Nitro Jaguar 50 km/h 2001
- MBK YQ 50 L Nitro Jaguar 45 km/h 2002
- MBK YQ 50 L Nitro Jaguar 45 km/h 2003
- MBK YQ 50 L Nitro Jaguar 45 km/h 2004
- MBK YQ 50 NITRO 2010
- MBK YQ 50 NITRO 2011
- MBK YQ 50 NITRO 2012
- MBK YQ 50 NITRO 2013
- MBK YQ 50 NITRO 2014
- MBK YQ 50 NITRO 2015
- MBK YQ 50 NITRO 2016
- MBK YQ 50 NITRO 2017
- MBK YQ 50 NITRO 4T 2014
- MBK YQ 50 NITRO 4T 2015
- MBK YQ 50 NITRO 4T 2016
- MBK YQ 50 NITRO 4T 2017
- MBK YQ 50 NITRO NAKED 2012
- MBK YQ 50 NITRO 2009
- MBK YQ 50 NITRO 2008
- MBK YQ 50 NITRO 2007
- MBK YQ 50 NITRO NAKED 2001
- MBK YQ 50 NITRO NAKED 2002
- MBK YQ 50 NITRO NAKED 2003
- MBK YQ 50 NITRO NAKED 2004
other_motorcycle_models
- MBK YN 50
- MBK YQ 100 Nitro
- MBK X-Over 125
- MBK X-Limit 50
- MBK YP 125
- MBK YA 25
- MBK YP 250
- MBK XC 125
- MBK Hot Champ 50
- MBK 51 50
- MBK Oceo 125
- MBK Waap 125
- MBK Equalis 50
- MBK Nitro 50
- MBK CW 50
- MBK Active 50
- MBK Ovetto 50
- MBK Evolis 400
- MBK Evolis 125
- MBK TRYPTIK 125
- MBK Skyliner 125
- MBK Evolis 250
- MBK Skyliner 400
- MBK X-Power 50
- MBK Skycruiser 250
- MBK Skycruiser 125
- MBK X-over 125
- MBK Stunt 50
- MBK Kilibre 300
- MBK YH 50
- MBK Skyliner 180
- MBK Skyliner 250
- MBK Skyliner 150
- MBK Vertex 150
- MBK Sorriso 50
- MBK Forte 50
- MBK 41 50
- MBK Active 80
- MBK TZR 50 X-Power
- MBK CW 50 Booster
- MBK EW 50
- MBK XN 150
- MBK XQ 150
- MBK XN 125
- MBK CS 50 Mach G
- MBK Cityliner 125
- MBK Tryptik 125