Hamulce motocyklowe
Piaggio NRG 50
Co warto wiedzieć o użytkowaniu hamulców motocyklowych?
Hamulce w motocyklu są narażone na typowe zużycie i rozmaite uszkodzenia. Z drugiej strony, hamulce możesz też w rozmaity sposób zmodyfikować i zwiększyć ich wytrzymałość lub skuteczność działania. Niektóre prace przeprowadzisz sam z pomocą odpowiednich narzędzi, inne będą wymagały wizyty w specjalistycznym zakładzie. W każdym przypadku warto, byś wiedział, jak użytkować i dbać o hamulce motocyklowe.
Jakie są najczęstsze uszkodzenia hamulców w motocyklu?
Uszkodzenia hamulców motocykla mogą dać o sobie znać głównie na dwa sposoby. W pierwszym hamulce nie reagują na twój nacisk na klamkę lub dźwignię. W drugim hamulce pracują, ale dźwignia stawia ci zdecydowanie większy opór, niż zwykle. Przyczyny takich sytuacji mogą być różne, jednak możesz je podzielić na trzy zasadnicze grupy:
- typowe zużycie
- nagłe uszkodzenia
- zabrudzenie
Uszkodzenia hamulców wskutek typowego zużycia
Ze względu na funkcję i sposób działania, elementy hamulca motocyklowego będą zużywały się wraz z przejeżdżaniem kolejnych kilometrów. W pierwszej kolejności będziesz musiał wymienić klocki lub okładziny szczęk, a po dłuższym czasie także tarcze czy bębny. Zwróć jednak uwagę także na przewody hamulcowe i ich uszczelnienia. Starzenie się materiału może doprowadzić do wypłynięcia płynu hamulcowego i pogorszenia hamowania.
Co jest powodem nagłego uszkodzenia hamulców?
Drugim źródłem problemów są uszkodzenia nagłe. Elementy układu hamulcowego są na nie nieustannie narażone, przez co niezwykle ważna jest ich jakość i poprawny montaż. Ma to znaczenie szczególnie przy mocno wysilonych układach. Tam nagłe uszkodzenie nie musi być skutkiem uderzenia, a po prostu zbyt dużych sił i innych czynników działających na elementy podczas pracy.
Jak duże znaczenie ma czystość układu hamulcowego?
W przypadku hamulców motocyklowych, niebagatelne znaczenie ma też ich czystość. Brud nie tylko utrudni pracę układu, ale wpłynie na równomierne zużycie elementów. W przypadku układu hydraulicznego, jego zabrudzenie utrudni przeniesienie nacisku z dźwigni na układ.
Jak dbać o hamulce w motocyklu?
To, jak utrzymać hamulce motocyklowe w dobrym stanie, zależy przede wszystkim od regularnej kontroli. Dotyczy to zarówno elementów narażonych na zużycie, jak i tych, które uszkodzeniu ulegają nagle. W przypadku działań związanych z hamulcami, najważniejsze to:
- Wymieniaj zużyte elementy zgodnie z zaleceniami producenta lub po zauważeniu wpływu zużycia na skuteczność hamowania
- Regularnie czyść układ specjalnymi preparatami i dbaj o szczelność i czystość układu z płynem hydraulicznym.
- Regularnie sprawdzaj poszczególne części hamulca motocyklowego, by odpowiednio wcześnie zauważyć uszkodzenie i zapobiec większym problemom z hamowaniem pojazdu.
Pamiętaj: brak reakcji na zużycie, uszkodzenia, a nawet zabrudzenie grozi nie tylko pogorszeniem sprawności hamowania, ale i uszkodzeniem całego układu hamulcowego oraz innych związanych z kołem.
Jak poprawić działanie hamulców w motocyklu?
Przy normalnej jeździe, standardowe hamulce w motocyklu powinny ci wystarczyć nawet w nagłej potrzebie. Jeśli jednak to dla ciebie za mało, zwróć uwagę na sposoby na to, jak poprawisz skuteczność hamowania motocykla:
Wymień klocki i tarcze hamulcowe na te lepszej jakości
Oferta pozwala ci wybrać różne typy klocków i tarcz, w tym te o nietypowych materiałach. Niektóre z nich zwiększy skuteczność hamowania motocykla, i to niekoniecznie kosztem ich żywotności
Zainstaluj nowy układ hamulcowy w motocyklu
Kolejnym krokiem jest wymiana całego układu hamulcowego. W tym przypadku otrzymasz nie tylko nowe tarcze i klocki, ale też zmodyfikowane zaciski z większymi tłoczkami.
Zamień typowe przewody hamulcowe na wzmocnione
Czasem przyczyną rzeczy jest nie sam układ hamulcowy, ale to, jak twój nacisk na dźwignię jest przekazywany na koło. Rozwiązaniem są tutaj nietypowe, wzmocnione przewody hamulcowe, dzięki którym lepiej odczujesz działanie hamulca.
Czy można przerobić hamulce bębnowe na tarczowe?
Możliwe, że spotkałeś się już z takim pomysłem. Niestety, motocykle ograniczają tu możliwości. Przy tych większych musiałbyś zmodyfikować wiele układów przy tylnym kole; w mniejszych korzyści byłyby minimalne. Zamiast głowić się nad taką zmianą, lepiej pomyśl jak zadbać o hamulce bębnowe motocykla.
Przy każdej takiej zmianie skonsultuj ją z profesjonalistą, a najlepiej oddają ją w ręce specjalistycznego zakładu. Ten nie tylko wymieni elementy, ale i odpowiednio wyreguluje nowe hamulce, w tym dostosuje ich działanie do innych układów motocykla.
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
23,76 zł
Automat stopu przód/tył JMT Piaggio
118,44 zł
Zacisk hamulcowy przedni
20,74 zł
Automat stopu przód Piaggio
41,33 zł
43,50 zł
Najniższa cena: 43,50 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 696 EC (2 szt.) - MCB696EC
26,75 zł
29,72 zł
Najniższa cena: 29,72 zł
Pasuje na przódKlocki hamulcowe EBC FA 083/2 SFA (2 szt.) - SFA083/2
65,24 zł
72,49 zł
Najniższa cena: 72,49 zł
Klocki hamulcowe EBC FA 193 SFA HH (2 szt.) - SFA193HH
199,58 zł
Zacisk hamulcowy przedni czarny
129,69 zł
144,10 zł
Najniższa cena: 144,10 zł
Klocki hamulcowe EBC FA 260 SFA HH (2 szt.) - SFA260HH
Posiadamy Hamulce motocyklowe do Piaggio NRG 50
- Piaggio NRG 50 AC DT mc3 Power/Sport 2011
- Piaggio NRG 50 LC DD mc2 RST 1996
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 45 km/h 2001
- Piaggio NRG 50 AC DT mc3 45 km/h 2001
- Piaggio NRG 50 AC DT mc3 45 km/h 2003
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 45 km/h 2003
- Piaggio NRG 50 AC DT mc3 45 km/h 2004
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 45 km/h 2004
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power 2011
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Purejet 2004
- Piaggio NRG 50 AC DT mc3 Power 2006
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power 2006
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power Purejet 2006
- Piaggio NRG 50 AC DT mc3 Power 2007
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power 2007
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power Purejet 2007
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power 2008
- Piaggio NRG 50 AC DT mc3 Power 2008
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power Purejet 2008
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power 2009
- Piaggio NRG 50 AC DT mc3 Power 2009
- Piaggio NRG 50 AC DT mc3 Power/Sport 2010
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power 2010
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power Purejet 2010
- Piaggio NRG 50 1994
- Piaggio NRG 50 mc2 1998
- Piaggio NRG 50 AC DT mc3 Power/Sport 2014
- Piaggio NRG 50 LC DD mc2 RST 1998
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power 2015
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power Euro 4 2018
- Piaggio NRG 50 LC DT mc2 RST 1997
- Piaggio NRG 50 LC DT mc2 RST 1998
- Piaggio NRG 50 AC DT mc2 Extreme 2001
- Piaggio NRG 50 AC DT mc3 45 km/h 2002
- Piaggio NRG 50 AC DT mc3 Power/Sport 2012
- Piaggio NRG 50 AC DT mc3 Power/Sport 2013
- Piaggio NRG 50 AC DT mc3 Power/Sport 2015
- Piaggio NRG 50 LC DD mc2 RST 1999
- Piaggio NRG 50 LC DD mc2 Extreme 2001
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 45 km/h 2002
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power Purejet 2009
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power 2012
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power 2013
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power 2014
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power 2016
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power 2017
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power 2018
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power Euro 4 2019
- Piaggio NRG 50 LC DT 1996
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power Euro 4 2020
- Piaggio NRG 50 AC DT mc2 Extreme 2000
- Piaggio NRG 50 AC DT mc3 Power 2005
- Piaggio NRG 50 LC DD mc2 Extreme 2000
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Purejet 2002
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Purejet 2003
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power 2005
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power Purejet 2005
- Piaggio NRG 50 LC DT 1995
- Piaggio NRG 50 LC DD mc3 Power Euro 4 2021
- Piaggio NRG 50 LC DD mc2 Extreme 1999
- Piaggio NRG 50 AC DT mc2 Extreme 1999
- Piaggio NRG 50 LC DD mc2 Extreme 2002
- Piaggio NRG 50 AC DT mc2 Extreme 2002
- Piaggio NRG 50 AC DT mc2 Extreme 2003
- Piaggio NRG 50 AC DT mc2 Extreme 2004
- Piaggio NRG 50 LC DT mc2 1996
- Piaggio NRG 50 LC DD Power Special Edition 2007
- Piaggio NRG 50 AC DT Power Special Edition 2007
- Piaggio NRG 50 LC DD Power Special Edition 2008
- Piaggio NRG 50 AC DT Power Special Edition 2008
- Piaggio NRG 50 LC DD Power Special Edition 2009
- Piaggio NRG 50 AC DT Power Special Edition 2009
- Piaggio NRG 50 LC DD Power Special Edition 2010
- Piaggio NRG 50 AC DT Power Special Edition 2010
- Piaggio NRG 50 LC DD Power H2O 2011
- Piaggio NRG 50 LC DD Power Purejet 2011
- Piaggio NRG 50 LC DD Power Special Edition 2011
- Piaggio NRG 50 AC DT Power Special Edition 2011
- Piaggio NRG 50 LC DD Power H2O 2012
- Piaggio NRG 50 LC DD Power Special Edition 2012
- Piaggio NRG 50 AC DT Power Special Edition 2012
- Piaggio NRG 50 LC DD Power H2O 2013
- Piaggio NRG 50 mc2 Extreme 2000
- Piaggio NRG 50 LC DD Power Purejet 2004
other_motorcycle_models
- Piaggio Free 50
- Piaggio Velofax 25
- Piaggio Free 25
- Piaggio Scatto 50
- Piaggio X10 350
- Piaggio X10 125
- Piaggio X7 300
- Piaggio SKR 150
- Piaggio X8 125
- Piaggio Xevo 400
- Piaggio Sfera 125
- Piaggio Hexagon 180
- Piaggio Sfera 80
- Piaggio Xevo 250
- Piaggio Xevo 125
- Piaggio Medley 150
- Piaggio Medley 125
- Piaggio Fly 50
- Piaggio Fly 150
- Piaggio Beverly 500
- Piaggio Beverly 250
- Piaggio Beverly 350
- Piaggio Beverly 125
- Piaggio Beverly 400
- Piaggio Beverly 300
- Piaggio Zip 125
- Piaggio Zip II 50
- Piaggio Zip 50
- Piaggio Zip 100
- Piaggio Liberty 50
- Piaggio Liberty 125
- Piaggio Liberty 150
- Piaggio Liberty 100
- Piaggio R 50
- Piaggio VESPINO 50
- Piaggio MP3 500
- Piaggio MP3 350
- Piaggio MP3 400
- Piaggio MP3 300
- Piaggio MP3 125
- Piaggio MP3 250
- Piaggio Si 50
- Piaggio Si 25
- Piaggio Ape 175
- Piaggio Ape 220
- Piaggio Ape 190
- Piaggio Ape 50
- Piaggio Grillo 25
- Piaggio Grillo 50