Płyn hamulcowy do motocykla to substancja stosowana w hydraulicznych układach hamulcowych jednośladu. Umieszczony w miejsce linek hamulcowych płyn hamulcowy motocyklowy przenosi siły nacisku kierowcy na dźwignię lub klamrę na układ hamujący koło motocykla. Niedostateczna ilość lub nieodpowiedni płyn hamulcowy grozi poważnym osłabieniem działania hamulców.
Płyn hamulcowy motocyklowy zastąpił linki w układzie
Typowy układ hamulcowy motocykla wymaga elementu, który połączy klamkę na kierownicy i dźwignię hamulca nożnego z układem hamującym koło. Pierwotnie, tym elementem była linka hamulcowa. Jej prosta konstrukcja pozwalała łatwo wymusić działanie hamulca, jednak przenoszona przez nie siła coraz bardziej odstawała od wymagań dużych motocykli. Z dostępnych rozwiązań, wyjątkowo praktycznym stał się olej hamulcowy, którego zalety można zauważyć już na poziomie stanu skupienia.
Motocyklowy płyn hamulcowy korzysta z praw płynów
Główną zaletą, jaką daje motocyklowy płyn hamulcowy, jest wykorzystanie prawa Pascala. Przez zwiększenie powierzchni nacisku płynu na klocek hamulcowy, płyn hamulcowy pozwala zwielokrotnić siłę nacisku na dźwignię. Ta właściwość zdecydowanie zwiększa skuteczność hamowania motocykla, co przydaje się szczególnie w dużych, ciężkich i sportowych jednośladach.
Płyn hamulcowy do motocykli pozwala uelastycznić układ
Kolejną zaletą, jaką daje płyn hamulcowy do motocykli, jest elastyczność przewodu hamulcowego. Nie trzeba tu tworzyć układu o konkretnym kształcie, jak w przypadku linki hamulcowej. Ta zaleta przydaje się w motocyklach o skomplikowanej konstrukcji, w których poprowadzenie linki w sposób niewpływający na skuteczność hamowania byłoby praktycznie niemożliwe.
Płyn hamulcowy do motocykla ma swoje wymagania
Przy szeregu zalet, płyn hamulcowy do motocykli ma też kilka wymagań. Zastosowanie prawa Pascala wymaga bezwzględnej szczelności układu. Nawet niewielkie pęknięcia czy niedokładny montaż sprawią, że olej hamulcowy wycieknie i nie przeniesie siły nacisku na układ hamulcowy. Ponadto, nieszczelność układu zabrudzi motocyklowy płyn hamulcowy, co pogorszy jego właściwości i grozi uszkodzeniem elementów przy dźwigni lub hamulcu.
Co cechuje płyn hamulcowy do motocykli?
Sam płyn hamulcowy do motocykla musi być odporny na czynniki zewnętrzne, a szczególnie na wysokie temperatury. Częste i agresywne wykorzystywanie układu hamulcowego może doprowadzić do wrzenia płynu, a przez to zmienić jego właściwości i pogorszyć skuteczność hamowania. Jednym z kluczowych parametrów, na podstawie którego dobiera się płyn hamulcowy do motocykli, jest przez to temperatura wrzenia płynu.
Płyn hamulcowy do motocykla kontra woda
Dobry płyn hamulcowy motocyklowy cechuje także jego higroskopijność, czyli zdolność do pochłaniania wody. Woda może dostać się do układu hamulcowego przez nawet najmniejsze nieszczelności i poważnie zaburzyć właściwości płynu. Płyn hamulcowy do motocykla musi więc zachować swoje właściwości mimo pochłaniania pewnej ilości wody. Z drugiej strony, nawet najlepszy olej hamulcowy ma ograniczoną higroskopijność, a zbyt duża ilość wody wpłynie na skuteczność hamowania.
Jak oznaczane są nowoczesne płyny hamulcowe?
Płyny hamulcowe są dziś oferowane w kilku wersjach. Najpopularniejszą jest klasyfikacja DOT związana z pochodzeniem płynu i jego właściwościami. W klasyfikacji DOT, w starszych pojazdach stosuje się płyny hamulcowe DOT 3 oparte na eterze glikolu, w nowszych płyn hamulcowy DOT 4 i bardziej rozwinięty DOT 4+. Do najbardziej żywotnych należą płyny hamulcowe DOT 5 i 5.1. W przeciwieństwie do pozostałych, płynu DOT 5 i 5.1 nie należy mieszać z innymi, nawet jeśli jest to płyn hamulcowy DOT 4 czy DOT4+. Mieszanie płynów hamulcowych nie jest zresztą zalecane w żadnym przypadku, gdyż różne cechy i właściwości płynów mogą pogorszyć skuteczność hamowania.
Wymiana płynu hamulcowego niezbędna dla prawidłowej pracy układu
Przy wszystkich zaletach nowoczesnych substancji, nawet najlepszy płyn hamulcowy z czasem straci pierwotne właściwości. Szczególnie szkodliwa jest tu obecność wody, która wyraźnie pogarsza temperaturę wrzenia płynu hamulcowego. Ilość wody i poziom temperatury wrzenia można sprawdzić w dobrym warsztacie. Przekroczone wartości nie zawsze wymagają wymiany płynu hamulcowego, czasem wystarczy go dolać. Warto tu jednak pamiętać, do czego służy płyn hamulcowy i jak jego zabrudzenie lub obecność wody wpłynie na hamulce, a więc drogę hamowania i ogólnie bezpieczną jazdę. Nawet płyn nieposiadający widocznych wad warto więc okresowo wymieniać według zaleceń producenta.
Rozmaite płyny hamulcowe cenionych producentów w Gmoto.pl
U nas znajdziesz płyny hamulcowe do motocykli różnych typów. Oferujemy płyny hamulcowe do motocykli starszych i nowoczesnych, standardowe i przygotowane pod wysilone układy hamulcowe. Cechy i parametry danego płynu znajdziesz po kliknięciu na produkt.