Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
Przeglądaj według producenta
Wariatory do skuterów do Najpopularniejszych motocykli
Artykuły z bloga
Wariator do skutera bezstopniową, automatyczną skrzynią biegów pojazdu
Wariatory do skuterów to elementy układu przeniesienia napędu modyfikujące prędkość obrotową wałów w zależności od prędkości pracy silnika. Jako typ bezstopniowej skrzyni biegów wariator w skuterze dostosowuje przeniesienie napędu do pracy silnika w sposób ciągły i niezależny od kierowcy. Uszkodzony wariator do skutera nie pozwala optymalnie przenieść napęd na koło i przyśpiesza zużycie elementów napędu.
Jakie zadanie pełni typowy wariator w skuterze?
W typowym skuterze, przeniesienie napędu składa się z, połączonego z silnikiem, wariatora, połączonych z kołem korektora momentu obrotowego, sprzęgła i przekładni oraz łączącego ich paska napędowego. Wariator do skutera 2t czy 4t jest pierwszym z elementów bezstopniowej skrzyni skutera, zwiększającym promień koła, po którym porusza się pasek napędowy wraz ze wzrostem prędkości silnika. Układ można przyrównać do typowych przerzutek w rowerze, jednak różnicą jest tu fakt, że wariatory do skutera 4t i 2t zmieniają przełożenia ciągle i bez wymuszenia przez kierowcę.Wariatory do skutera 4t i 2t pracują dzięki ruchowi talerza i rolek
Aby zachować cechy swojej pracy i płynną zmianę przełożeń, wykorzystywany przez typowy skuter wariator korzysta przede wszystkim z dwóch stożkowych, położonych stożkami do siebie talerzy na wale. Zmniejszenie odległości między talerzami wariatora sprawia, że pasek o określonej szerokości musi oddalić się od środka obrotu talerzy. Odbywa się to dzięki ruchowi talerza względem przeciwtalerza, wymuszanemu przez umieszczony przy talerzu zabierak z rolkami. Gdy prędkość obrotowa silnika rośnie, wskutek siły odśrodkowej rolki przesuwają się na zewnątrz stożkowego zabieraka i przenoszą środek ciężkości talerza tak, by wariator do skutera 2 t czy 4t zmniejszył odległość talerza od przeciwtalerza.
Wariator do skutera 2t i 4t wymaga dokładności i doboru elementów
Aby wariator do skutera 4t czy 2t zadziałał zgodnie z przeznaczeniem, niezbędna jest przede wszystkim jakość i dokładność montażu poszczególnych elementów. Przez niskiej jakości, niedopasowany lub błędnie zamontowany wariator skuter 2t czy 4t nie będzie mógł sprawnie przesuwać rolek czy talerza, a przez to zmieniać przełożenia. Obok tego, niezwykle ważny jest jednak wybór odpowiednich rolek. Zbyt ciężkie rolki będą zbyt szybko dosuwać talerze i nie wykorzystają maksymalnej mocy generowanej przez silnik. Przez zbyt lekkie rolki wykorzystywane przez wariator skuter 2t czy 4t będzie natomiast późno reagował na wysokie obroty silnika i zmieniał przełożenie daleko po przekroczeniu maksymalnej jego mocy.
Inne powody, dla których wariator do skutera utrudni przeniesienie napędu
Wariator do skutera 4t i 2t warto więc sprawdzać nawet przy braku oznak uszkodzeń. Te najczęściej wiążą się z utrudnieniem sprawnego ruchu talerza czy rolek, rzadziej z odkształceniem lub innym uszkodzeniem elementów układu. W drugim przypadku, może to jednak doprowadzić nawet do zerwania paska. Wariatory do skutera 4t czy 2t są też narażone na wysokie temperatury. Aby temu zapobiec, niektóre wariatory są wyposażone w osobne wentylatory przy przeciwtalerzu, inne natomiast posiadają przeciwtalerze o konstrukcji łączącej standardową funkcję z chłodzeniem.
Wariatory do skuterów 4t i 2t kompletne i osobne elementy w Gmoto.pl
U nas znajdziesz wariatory do skuterów i ich części zamienne cenionych producentów. Oferujemy rolki, talerze czy zabieraki firm JMT, LeoVince czy Stage6, standardowe i do modyfikacji skutera. Cechy i parametry danej części znajdziesz po kliknięciu na produkt.