Sprężyna centralna dociskowa podstawą korekty momentu obrotowego
Sprężyna dociskowa to element korektora momentu obrotowego skutera, który określa moment rozpoczęcia pracy korektora. Wykorzystywana przez skuter sprężyna centralna dociskowa decyduje o ruchu talerzy, a w efekcie o zmianie przełożenia na tylnej osi skutera. Uszkodzona lub nieodpowiednia sprężyna dociskowa utrudnia przeniesienia napędu na koło.
Czym tak naprawdę jest sprężyna dociskowa przy sprzęgle skutera?
Podstawowym elementem związanym z przeniesieniem napędu skutera jest wariator. To głównie on określa, kiedy dochodzi do zmiany przełożenia w bezstopniowej skrzyni biegów skutera. Zmiany przełożenia można jednak dokonać także na osi tylnego koła. Ta zresztą stanie się tu sama, gdyż większy nacisk paska napędowego automatycznie rozsunie stożkowe tarcze przy sprzęgle. W takim układzie wystarczy wprowadzić element, który zapobiegnie zbyt wczesnemu rozsunięciu się tarcz. Tym elementem jest właśnie sprężyna dociskowa.
Sprężyny dociskowe o różnej twardości
Klczuowym parametrem decydującym o zmianie przełożenia jest twardość sprężyny. To od niej zależy, kiedy pasek zacznie rozsuwać talerze. W teorii, standardowe sprężyny dociskowe są dobrane tak, by wyłapać moment, w którym silnik pracuje najsprawniej. Właśnie wtedy twardość sprężyny przegrywa z naciskiem paska, co pozwala zmienić przełożenie na coraz wyższe i przekazać ową optymalną pracę silnika na koło. Przez inną twardość, jaką da niestandardowa sprężyna centralna skuter zacznie zmieniać przełożenie zbyt wcześnie i zużywać więcej energii do uzyskania tych samych osiągów. Efekt będzie tu podobny do zbyt szybkiej zmiany tylnej przerzutki w rowerze. Drugą opcją będzie zbyt późna zmiana przełożenia i przez to opóźnienie przyśpieszenia.
Gdy chcesz modyfikować skuter sprężyna centralna to jedna z podstaw
W praktyce, niestandardowe sprężyny centralne znajdują zastosowanie dopiero przy modyfikacji innych elementów układu, na przykład rolek wariatora, czy samego silnika. Zmiana parametrów na wyższe sprawi, że sprężyna dociskowa automatycznie będzie zbyt miękka i zbyt szybko uwolni tarcze, nie przekazując całości mocy na koło. Z drugiej strony, sprężyna centralna nie może być zmieniona na zbyt twardą, ale dobrana ściśle do parametrów innych elementów układu.
Odpowiednia sprężyna centralna skuter 2t i 4t w Gmoto.pl
U nas znajdziesz sprężyny centralne cenionych producentów części do skuterów, w tym Polini, Stage6 czy Malossi. Oferujemy sprężyny dociskowe standardowe do rozmaitych modeli skuterów i motorowerów, jak i tuningowe sprężyny centralne o parametrach, przede wszystkim twardości przygotowanych pod zmiany w układach napędowych. Cechy i parametry sprężyny znajdziesz klikając na produkt.