Gmole motocyklowe to potoczna nazwa akcesoriów, których zadaniem jest zabezpieczenie motocykla i jego użytkownika przed skutkami wywrotek. Typowe gmole do motocykla przejmują skutki przewrócenia się jednośladu na postoju czy podczas jazdy i zapobiegają zarysowaniom lub pęknięciom ważnych elementów motocykla. Gmole przednie do cięższych motocykli są też często elementem ozdobnym, a ich szeroka konstrukcja pozwala chronić nogi kierowcy.
Nawet niegroźne przewrócenie się motocykla naraża na uszkodzenie wiele ważnych elementów. Przykładowo, rozdarcie pokrywy mokrego sprzęgła spowoduje wylanie się oleju i w praktyce nie pozwoli na dalszą jazdę. W jednośladach stosuje się więc specjalne ramy z giętych lub spawanych rur zwane gmolami. W razie wywrotki, odpowiednio umieszczone gmole do motocykli przejmą energię uderzenia o podłoże i nie pozwolą na jego kontakt z elementami napędu czy chłodzenia. Gmole do motocykli są sugerowane szczególnie w przypadku jednośladów z silnikiem boxer, gdzie stanowią zabezpieczenie także dla cylindrów.
Typowe gmole do motocykli to jedna lub szereg wytrzymałych, odpowiednio połączonych rur. Miejsca, które jako pierwsze uderzą o podłoże, są często dodatkowo wzmocnione lub obudowane. Dzięki takiej konstrukcji, w wielu przypadkach gmole motocyklowe ulegną jedynie zarysowaniu i nie stracą swoich właściwości praktycznych. Ten argument jest często wykorzystywany przy porównaniu gmoli do crash padów, które dużo częściej wymagają wymiany. Oczywiście, przy poważniejszym uszkodzeniu i odkształceniu gmole motocyklowe także będą wymagały wymiany na nowe.
Potoczna nazwa gmole motocyklowe pochodzi od określenia giętej, metalowej osłony lędźwi. Choć gmole do motocykli chronią głównie elementy samej maszyny, w przypadku niektórych konstrukcji mogą ochronić także części ciała użytkownika jednośladu. Widać to szczególnie w przypadku motocykli klasycznych typu chopper. Tu gmole przednie są zwykle najszersze i wychodzą daleko poza elementy silnika. Z jednej strony utrudnia to poruszanie się takim motocyklem w mieście, z drugiej daje całkiem sporą przestrzeń ochrony dla nóg kierowcy.
Choć gmole do motocykli klasycznych mogą zwiększyć bezpieczeństwo kierowcy, częściej są one montowane w motocyklu ze względów wizualnych. Chromowane, jedno- lub kilkuelementowe gmole motocyklowe o różnych kształtach wyraźnie wpływają na wygląd jednośladu i pozwalają nadać mu indywidualny styl. W przypadku innych typów jednośladów, gmole do motocykla są dużo mniej atrakcyjne wizualnie i często nie pasują do sportowego stylu. Najczęściej są one montowane blisko chronionych elementów i malowane w możliwie neutralne barwy.
Bez względu na typ, gmole do motocykla spełnią swoje zadanie tylko przy poprawnym montażu i odpowiedniej jakości. Na niską jakość i nieprecyzyjny montaż są tu narażone szczególnie gmole przednie do motocykli klasycznych, wybierane często ze względów estetycznych. Gmole motocyklowe chroniące elementy jednośladu są najczęściej zbudowane w oparciu o konkretny model. Tylko tam, gmole zamocowane według wskazań producenta spełnią swoje zadanie i odpowiednio rozłożą energię uderzenia.
U nas znajdziesz solidne, wytrzymałe gmole do motocykli klasycznych i nowoczesnych. Oferujemy rozmaite gmole motocyklowe o neutralnym charakterze przygotowane do ochrony kluczowych elementów jednośladu, jak i chromowane gmole przednie o kształtach doskonale uzupełniających styl pojazdów chopper cruiser. Cechy i parametry gmoli znajdziesz klikając na produkt.