Skrzynia biegów do motocykla to podstawowy element układu przeniesienia napędu w jednośladzie. Obecne w jednej z kilku wersji motocyklowe skrzynie biegów dostosowują prędkość obrotową elementu przenoszącego napęd z silnika do prędkości obrotowej napędzanego koła. W przypadku, gdy uszkodzona jest skrzynia biegów, motocykl może mieć problemy, a nawet całkowicie utracić możliwość przeniesienia mocy na koło.
Jedną z głównych wad silnika spalinowego motocykla jest fakt, że uzyskuje on maksymalną moc i moment tylko w wąskim zakresie obrotów silnika. Przy jednym, sztywnym przełożeniu z wału korbowego silnika na koło napędowe, także i koło napędowe byłoby napędzane maksymalną mocą w wąskim zakresie obrotów. Rozwiązaniem jest tu skrzynia biegów w motocyklu, czyli obecność kilku przełożeń. Dzięki różnym przełożeniom, w które wyposażona jest skrzynia biegów, motocykl może przyśpieszyć z wykorzystaniem maksymalnego momentu i mocy silnika w kilku zakresach prędkości obrotowej koła napędowego.
Patrząc na typowy motocykl, skrzynia biegów to od trzech do sześciu przełożeń. Każde z nich to para zębatek różniących się średnicą i ilością zębów, z których jedna jest połączona z silnikiem, a druga z dalszą częścią układu przeniesienia napędu. Odpowiedni układ załączania sprawia, że w danym momencie może być połączona tylko jedna para zębatek. Z silnikiem, skrzynia biegów w motocyklu także łączy się z pomocą pary zębatek, rzadziej wykorzystywany jest tu łańcuch.
Nawet biorąc pod uwagę prostszy, nowy motocykl, skrzynia biegów może być dużo bardziej rozbudowana. Połączony z silnikiem wałek zdawczy często jest niewielkim elementem połączonym tylko jedną zębatką z wałkiem pośrednim. Wiele zależy tu od konstrukcji samej skrzyni biegów, jak i elementów łączących ją z innymi układami. Motocyklowe skrzynie biegów mogą mieć też osobne systemy smarowania.
Obok samych przełożeń, skrzynia biegów w motocyklu składa się też z układu załączającego poszczególne biegi. Gdy chodzi o typowy, wyposażony w manualną przekładnię motocykl, skrzynia biegów to szereg elementów od dźwigni i wałka zmiany biegów po wałek krzywkowy i tak zwane wodziki. Elementy te przejmują ruch stopy lub ręki kierowcy chcącego zmienić bieg i przenoszą go do układu, który rozłącza i zazębia odpowiednią parę zębatek. Nowoczesna skrzynia biegów do motocykla jest wyposażona także w specjalne czujniki luzu i zmiany biegów, które informują kierowcę o chwilowym ułożeniu skrzyni.
Podstawą pracy układu są parametry i wytrzymałość elementów, w szczególności wałów i zębatek. Przez duże i zmienne siły, na jakie narażona jest skrzynia biegów, motocykl może szybko ulec poważnym uszkodzeniom silnika i układu przeniesienia napędu. Wiele części, na przykład wałek zdawczy, wymaga też łożyskowania. Osobną kwestią jest smarowanie skrzyni biegów. Najczęściej skrzynia biegów w motocyklu jest połączona z silnikiem, jednak niektóre motocykle posiadają osobny układ, gdzie wymagany jest olej o innych parametrach.
Uszkodzona skrzynia biegów objawia się zwykle głośną pracą przy danym przełożeniu. Zwykle wymusza to wymianę zębatki lub łożyska, albo co najmniej uszczelnienia i sprawdzenia smarowania układu. Osobnym typem uszkodzeń są te związane ze zmianą biegów. W tym przypadku, skutkiem będzie utrudniona lub brak reakcji na nacisk dźwigni.
U nas znajdziesz motocyklową skrzynię biegów do wielu modeli motocykli. Oferujemy kompletne skrzynie biegów oraz wysokiej jakości elementy wymienne. Cechy i parametry danego elementu są dostępne po kliknięciu na produkt.