Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
Nie udało się dopasować żadnego produktu
Wały korbowe do Najpopularniejszych motocykli
Wał korbowy przejmuje moc wytwarzaną w cylindrze

Wał korbowy to element silnika, który przekazuje moc i moment wytwarzaną w cylindrze na dalsze elementy napędu motocykla. Narażone na duże i zmienne obciążenia, wały korbowe wymagają wyjątkowej wytrzymałości i odporności na uszkodzenia. Uszkodzony wał korbowy grozi poważnym uszkodzeniem silnika i innych mechanizmów napędu motocykla.
Wały korbowe pierwszymi elementami o ruchu obrotowym
Energia wytworzona podczas spalania mieszanki w cylindrze jest przejmowana przez tłok. Tłok w cylindrze porusza się jednak ruchem posuwistym, natomiast rozmaite układy przeniesienia napędu, od skrzyni biegów po samo koło napędowe, ruchem obrotowym. Zmiana ruchu posuwistego na obrotowy odbywa się za pomocą korbowodu oraz, odpowiednio skonstruowanego, wału korbowego. Wał korbowy silnika jest tu pierwszym elementem o ruchu obrotowym, a jego obecność w silniku pozwala przekazać energię przenoszoną przez tłoki nie tylko na dalsze części napędu, ale też na rozmaite mechanizmy związane z pracą samego silnika, na przykład alternator.
Wał korbowy narażony na duże i zmienne siły
Połączone z korbowodami z pomocą czopów korbowych w liczbie adekwatnej do liczby cylindrów, wały korbowe są narażone na bardzo duże i zmienne siły przekazywane przez jeden lub kilka korbowodów. Z tych powodów, już standardowe wały korbowe, czopy główne i czopy korbowe są wykonywane z materiałów wyjątkowo odpornych na odkształcenia i pęknięcia, a także dokładnie obrabiane. Odpowiednie materiały, wykonanie, obróbka, a nawet sam kształt wału sprawiają, że nawet mimo dużych prędkości obrotowych i gwałtownych zmian sił, wał korbowy sprawnie przekazuje moc na dalsze części układu.
Wały korbowe wymagają odpowiedniego wyważenia
Obok materiałów i ich obróbki, wały korbowe wymagają też odpowiedniego wyważenia. Duże prędkości obrotowe i siły zginające, skręcające, ścinające i rozciągające działające na wał korbowy sprawiają, że nawet niewielkie niewyważenie wału przyniesie katastrofalne skutki dla układu napędowego. Nie pomoże tu nawet wyważenie koła zamachowego, które w tym wypadku może tylko pogorszyć sprawę. Niewyważenie wału korbowego może być skutkiem zarówno niskiej jakości materiałów i niedokładnej obróbki, jak i odkształcenia w trakcie pracy.
Wały korbowe sprawne dzięki łożyskowaniu i smarowaniu
Obok kwestii związanych z wytwarzaniem i wyważeniem, motocyklowy wał korbowy wymaga również smarowania i łożyskowania za pomocą łożysk tocznych. Jest to ważne zarówno w połączeniach z korbowodem, jak i w miejscach, gdzie wał korbowy ma miejsce przeznaczone do montowania koła zamachowego lub wystaje poza karter silnika. Łożyska i uszczelniacze stosowane przy wale korbowym muszą być odporne na gwałtowne zmiany sił czy temperatury. Z tego powodu wał korbowy jest dostępny najczęściej w komplecie z elementami związanymi z jego ruchem, a często także z korbowodem.
Uszkodzony wał korbowy zgubny dla silnika
Uszkodzony wał korbowy to jedna z groźniejszych awarii silnika motocykla. Uszkodzenia wału korbowego mogą w krótkim czasie doprowadzić do uszkodzenia innych elementów jednostki napędowej. Objawami uszkodzeń wału korbowego są przede wszystkim stuki, głośna praca silnika, a nierzadko całkowite jej zatrzymanie. Często przyczyną jest tu wygięty wał korbowy. Wygięcie uniemożliwia swobodny obrót wału i w praktyce dalszą jazdę motocyklem. Jeszcze groźniejsze jest pęknięcie wału. Często następuje to gwałtownie i wymusza wymianę dużej części elementów układu napędowego.
Wytrzymałe wały korbowe standardowe w Gmoto.pl
U nas znajdziesz standardowe wały korbowe do wielu modeli motocykli japońskich, włoskich, niemieckich czy amerykańskich. Oferujemy kompletne wały korbowe cenionych producentów części silnikowych, wysokiej jakości zamienniki standardowe i wzmocnione oparte na technologiach stosowanych w motocyklach wyczynowych. Cechy i parametry danego wału korbowego znajdziesz po kliknięciu na produkt.