Przeglądaj według producenta
Cewko fajki motocyklowe do Najpopularniejszych motocykli
Cewko fajki dla ochrony świecy zapłonowej i jej połączenia z cewką
Cewko fajka to element układu elektrycznego motocykla, który pozwala połączyć funkcje cewki zapłonowej i fajki. Takie rozwiązanie ogranicza ilość przewodów wysokiego napięcia, a przez to masę i przestrzeń zajmowaną przez układ, a także chroni łączenie cewki i świecy przed różnymi czynnikami zewnętrznymi. Uszkodzenie cewko fajki grozi problemami z zapłonem mieszanki w silniku i uszkodzeniem jednostki napędowej.
Fajkocewki zmniejszają parametry układu na poziomie łączenia cewki ze świecą
W typowym układzie elektrycznym motocykla związanym bezpośrednio z zapłonem, prąd wysokiego napięcia generowany w cewce jest przekazywany do świecy za pomocą specjalnych przewodów wysokiego napięcia i osobnej fajki. Szczególnie przy większej odległości cewki od świecy, takie łączenie zajmuje przestrzeń, zwiększa masę układu i naraża go na większy wpływ rozmaitych czynników zewnętrznych. Po dłuższym czasie, efektem tego jest pogorszenie prądu dostarczanego do świecy i gorsza praca zapłonu w silniku. Aby zminimalizować takie ryzyko, zmodyfikowano rozmieszczenie elementów układu i połączono cewki i fajki w zwarte układy znane jako cewko fajki.
Cewko fajki przekazują prąd wysokiego napięcia bezpośrednio do świecy
Dzięki takiemu rozmieszczeniu cewki i fajki w układzie, prąd wysokiego napięcia generowany w cewce jest dostarczany do świecy niemal bezpośrednio z cewki. To praktycznie eliminuje ryzyko zaburzenia przekazywanego prądu, a także zabezpiecza łączenie przed rozmaitymi czynnikami za pomocą zwartej konstrukcji fajkocewki. Znika też ryzyko nieprawidłowego lub uszkodzonego połączenia przewodów wysokiego napięcia z cewką i świecą.
Cewko fajka ma wiele zalet, ale jest też narażona na czynniki związane z pracą silnika
Połączenie cewek i fajek w cewko fajki ma kilka praktycznych zalet. Sama idea zespolenia fajki z cewką zapłonową powstała u producentów motocykli sportowych pracujących nad zmniejszeniem wagi motocykla oraz przestrzeni na zamontowanie koniecznych do pracy pojazdu podzespołów. Są one związane przede wszystkim z położeniem cewki względem jednostki napędowej.
Bliskość głowicy i cylindra sprawia jednak, że cewka zapłonowa jest tu też bardziej narażona na drgania i wysoką temperaturę silnika. Efektem są tu uszkodzenia i problemy z przekazaniem prądu do świecy związane ze wzrostem temperatury środowiska pracy. Zwykle nie występują one jednak tak często, jak w przypadku awarii związanych z przewodami wysokiego napięcia. Uszkodzona wskutek na przykład przebicia cewko fajka wymaga wymiany całego elementu, a nie tylko konkretnej jego części.
Uszkodzona cewko fajka to uszkodzenia cewki lub łączenia ze świecą
Typowym objawem uszkodzenia cewki jest nierównomierna praca, tak zwane falowanie i szarpanie silnika i większe zużycie paliwa. Przyczyną nierównomiernej pracy silnika nie zawsze są jednak wadliwie działające cewko fajki, dlatego stan cewki warto sprawdzić porównując parametry dostarczanego i wytwarzanego prądu z wymaganymi przez układ. Uszkodzona fajka częściej ujawnia się problemami z samym uruchomieniem silnika. Powodem defektu jest fakt, że cewko fajka nie przekazuje prądu na świecę. W obu przypadkach należy sprawdzić stan cewko fajki, a uszkodzoną wymienić.
Nowoczesne cewko fajki do wielu modeli motocykli w Gmoto.pl
U nas znajdziesz cewko fajki cenionych producentów elementów układu zapłonowego, w tym Motoforce czy Tourmax. Oferujemy cewko fajki do skuterów i dużych motocykli marki Yamaha, Kawasaki i innych. Cechy i parametry danej fajkocewki są dostępne po kliknięciu na produkt.