Układ rozruchowy

Silnik spalinowy w motocyklu jest przygotowany przede wszystkim do regularnej pracy podczas jazdy. Pod tym kątem są konstruowane jego elementy, dobierane są materiały, dołączane potrzebne urządzenia. Aby jednak silnik jednośladu pracował regularnie, trzeba go najpierw rozruszać. Rozruch to okres wyjątkowo częstego pojawiania się awarii w motocyklu. Przeznaczony do tego zadania układ rozruchowy musi wykonać swoją pracę ostrożnie, nie narażając elementy silnika na działanie wy... czytaj dalej
Producent
Przedział cenowy
Przekaźnik rozrusznika

ID produktu: 58966

Przekaźnik rozrusznika

19.99 PLN

Bendix rozrusznika GY6 4T

ID produktu: 56961

Bendix rozrusznika GY6 4T

22.99 PLN

Rozrusznik elektryczny 4T

ID produktu: 56835

Rozrusznik elektryczny 4T

45.00 PLN

Rozrusznik elektryczny 11 zębów ATV 150 200 250

ID produktu: 63655

Rozrusznik elektryczny 11 zębów ATV 150 200 250

69.00 PLN

Rozrusznik elektryczny 9 zębów ATV 150 200 250

ID produktu: 63656

Rozrusznik elektryczny 9 zębów ATV 150 200 250

63.00 PLN

Przekaźnik rozrusznika

ID produktu: 90923

Przekaźnik rozrusznika

59.00 PLN

Rozrusznik elektryczny AM6

ID produktu: 75679

Rozrusznik elektryczny AM6

133.00 PLN

Sprzęgło jednokierunkowe ATV 200

ID produktu: 63766

Sprzęgło jednokierunkowe ATV 200

55.00 PLN

Rozrusznik elektryczny 9 zębów 4T GY6

ID produktu: 74384

Rozrusznik elektryczny 9 zębów 4T GY6

59.00 PLN

Przekaźnik rozrusznika 12V 100A

ID produktu: 90926

Przekaźnik rozrusznika 12V 100A

29.00 PLN

Rozrusznik elektryczny dolny ATV 110

ID produktu: 80635

Rozrusznik elektryczny dolny ATV 110

59.00 PLN

Rozrusznik elektryczny ATV 110 górny

ID produktu: 80831

Rozrusznik elektryczny ATV 110 górny

62.00 PLN

Rozrusznik + bendiks 4t

ID produktu: 77461

Rozrusznik + bendiks 4t

64.00 PLN

Przekaźnik rozrusznika Suzuki

ID produktu: 98601

Przekaźnik rozrusznika Suzuki

39.00 PLN

Sprzęgło jednokierunkowe rozrusznika z kołem

ID produktu: 74399

Sprzęgło jednokierunkowe rozrusznika z kołem

59.00 PLN

Sprzęgło rozrusznika - bendix ATV 150 - 250cm3

ID produktu: 81337

Sprzęgło rozrusznika - bendix ATV 150 - 250cm3

45.00 PLN

Rozrusznik elektryczny 4T

ID produktu: 76792

Rozrusznik elektryczny 4T

64.99 PLN

Koło pośrednie rozrusznika elektryczna kpl 2T

ID produktu: 74532

Koło pośrednie rozrusznika elektryczna kpl 2T

24.00 PLN

Przekaźnik rozrusznika ATV 250 ST-9E

ID produktu: 85025

Przekaźnik rozrusznika ATV 250 ST-9E

24.99 PLN

Łańcuch rozrusznika ATV 110 62 ogniwa

ID produktu: 80928

Łańcuch rozrusznika ATV 110 62 ogniwa

15.00 PLN

Sprężyna + segment kopnika

ID produktu: 77839

Sprężyna + segment kopnika

18.99 PLN

Sprzęgło jednokierunkowe rozrusznika ATV 250

ID produktu: 76660

Sprzęgło jednokierunkowe rozrusznika ATV 250

79.00 PLN

Sprzęgło jednokierunkowe + wolne koło rozrusznika Fi 16

ID produktu: 74699

Sprzęgło jednokierunkowe + wolne koło rozrusznika Fi 16

50.99 PLN

Rozrusznik elektryczny 9 zębów 2T

ID produktu: 74697

Rozrusznik elektryczny 9 zębów 2T

49.99 PLN

Szczotka rozrusznika

ID produktu: 4704

Szczotka rozrusznika

13.20 PLN

Sprzegło rozrusznika jednokierunkowe 4T

ID produktu: 88873

Sprzegło rozrusznika jednokierunkowe 4T

28.00 PLN

Rozrusznik elektryczny 10 zębów ATV 150 200 250

ID produktu: 77552

Rozrusznik elektryczny 10 zębów ATV 150 200 250

114.99 PLN

Sprzęgło jednokierunkowe + wolne koło rozrusznika Fi 13

ID produktu: 74623

Sprzęgło jednokierunkowe + wolne koło rozrusznika Fi 13

55.00 PLN

Sprzęgło jednokierunkowe rozrusznika

ID produktu: 74628

Sprzęgło jednokierunkowe rozrusznika

34.99 PLN

Bendiks rozrusznika TGB

ID produktu: 77603

Bendiks rozrusznika TGB

82.00 PLN

Rozrusznik elektryczny

ID produktu: 81171

Rozrusznik elektryczny

56.00 PLN

Rozrusznik elektryczny

ID produktu: 98518

Rozrusznik elektryczny

55.00 PLN

Rozrusznik elektryczny 10 zębów 2T

ID produktu: 63996

Rozrusznik elektryczny 10 zębów 2T

59.99 PLN

Rozrusznik elektryczny Romet Arkus

ID produktu: 85346

Rozrusznik elektryczny Romet Arkus

99.99 PLN

Rozrusznik Piaggio Peugeot Honda 50cm3

ID produktu: 82339

Rozrusznik Piaggio Peugeot Honda 50cm3

65.00 PLN

Przekaźnik rozrusznika

ID produktu: 4698

Przekaźnik rozrusznika

46.40 PLN

Sprzęgło jednokierunkowe rozrusznika ATV 110 125

ID produktu: 74030

Sprzęgło jednokierunkowe rozrusznika ATV 110 125

49.00 PLN

Przekaźnik rozrusznika Yamaha

ID produktu: 4684

Przekaźnik rozrusznika Yamaha

104.80 PLN

Rozrusznik Minarelli

ID produktu: 64671

Rozrusznik Minarelli

55.00 PLN

Rozrusznik elektryczny Honda Dealim

ID produktu: 77462

Rozrusznik elektryczny Honda Dealim

49.00 PLN

Sprzęgło rozrusznika

ID produktu: 209

Sprzęgło rozrusznika

47.20 PLN

Przekaźnik rozrusznika

ID produktu: 98815

Przekaźnik rozrusznika

119.00 PLN

Przekaźnik rozrusznika

ID produktu: 98516

Przekaźnik rozrusznika

24.99 PLN

Rozrusznik elektryczny Aprilia Tec

ID produktu: 103448

Rozrusznik elektryczny Aprilia Tec

134.32 PLN

Rozrusznik elektryczny Derbi Gilera

ID produktu: 91057

Rozrusznik elektryczny Derbi Gilera

64.99 PLN

Rozrusznik Yamaha

ID produktu: 76538

Rozrusznik Yamaha

59.00 PLN

Koło rozrusznika na wał

ID produktu: 77063

Koło rozrusznika na wał

69.00 PLN

Przekaźnik rozrusznika TGB Orion Tryton

ID produktu: 80815

Przekaźnik rozrusznika TGB Orion Tryton

22.00 PLN

Szczotka rozrusznika

ID produktu: 4700

Szczotka rozrusznika

15.01 PLN

Sprzęgło jednokierunkowe rozrusznika Fi 16

ID produktu: 74700

Sprzęgło jednokierunkowe rozrusznika Fi 16

45.00 PLN

Układ rozruchowy motocykla - jak to działa?

Silnik spalinowy w motocyklu jest przygotowany przede wszystkim do regularnej pracy podczas jazdy. Pod tym kątem są konstruowane jego elementy, dobierane są materiały, dołączane potrzebne urządzenia. Aby jednak silnik jednośladu pracował regularnie, trzeba go najpierw rozruszać. Rozruch to okres wyjątkowo częstego pojawiania się awarii w motocyklu. Przeznaczony do tego zadania układ rozruchowy musi wykonać swoją pracę ostrożnie, nie narażając elementy silnika na działanie wyraźnie odbiegające od pracy, do której są przeznaczone.

Niby to takie proste

Myślenie, że silnik można wprowadzić w ruch po prostu umieszczając w cylindrze porcję paliwa i powietrza, jest bardzo złudne. Wystarczy popatrzeć na dowolny obrotomierz. Prędkości, z jakimi poruszają się niektóre elementy silnika są ogromne – rzędu co najmniej kilkunastu ruchów na sekundę. Ruszając od zera, te elementy nie mogłyby więc spełnić swojej funkcji, a wręcz przeciwnie, mogłyby wręcz uszkodzić mniej trwałe elementy układu. Z tego powodu, o wiele lepszym rozwiązaniem jest wstępnie wprowadzić elementy w ruch taki, jaki wykonują one podczas regularnej pracy, i dopiero wtedy dać im paliwo i powietrze. Dalej „polecą” same. W praktyce, prędkość ta może wynosić nawet poniżej 1 obrotu na sekundę i jest określana prędkością rozruchową.

Noga to za mało

W prostszych i mniejszych silnikach, do rozruchu wystarczyła silna noga. Gdy jednak cylindrów jest więcej, a ich objętość przekracza tą znaną z niejednego samochodu, trzeba już zastosować coś silniejszego. A także pracującego bardziej jednostajnie. Rozwiązaniem stał się silnik prądu stałego przetwarzający prąd na ruch obrotowy, czyli rozrusznik. Doprowadzając prąd, rozrusznik wprowadza elementy silnika w ruch na tyle szybki, by sprawnie wykonywały one swoją funkcję w układzie. A wówczas wystarczy podać im paliwo i powietrze. Jego wadą jest pobieranie dużej ilości prądu z akumulatora, która potrafi w krótkim czasie rozładować nawet w pełni naładowany akumulator.

Pożeracz prądu

Powodem pobierania tak dużej ilości prądu jest masa elementów, które muszą zostać wprawione w ruch w silniku. Ruch ten powstaje wskutek przepływu prądu przez stojan i wirnik, główne elementy rozrusznika. Generowane w ten sposób pole magnetyczne wprawia w ruch wirnik, do którego prąd może płynąć nawet już podczas ruchu dzięki szczotkom i komutatorowi aż do chwili, gdy ma on już pożądaną prędkość obrotową. Wówczas następuje zapłon w silniku i ten zaczyna pracować niezależnie od rozrusznika, do którego przestaje płynąć prąd.

Silnik rozruszany razem z rozrusznikiem

Uruchomienie silnika i odłączenie prądu nie jest końcem działania układu rozruchowego. Problemem pozostaje fakt, że podłączony do silnika rozrusznik musiałby się obracać z prędkościami dużo wyższymi, niż prędkość rozruchowa. A to w praktyce oznaczałoby zniszczenie rozrusznika. Z tego powodu, kolejnym strategicznym elementem rozrusznika jest bendiks, czyli sprzęgło łączące rozrusznik z silnikiem. Połączony z elementami doprowadzającymi prąd do rozrusznika, bendiks łączy rozrusznik z silnikiem w momencie, gdy niezbędny jest rozruch, a także rozłącza go z chwilą, gdy prąd przestaje płynąć. Bendiks nie tylko chroni rozrusznik przed uszkodzeniami, ale także optymalizuje zużycie prądu, ograniczając je tylko do okresu, w którym rozrusznik rzeczywiście jest potrzebny.

Zagrożenia dla rozrusznika

Układ rozruchowy jest narażony na wiele czynników pogarszających jego właściwości. Duży prąd niszczy przekaźniki, które z czasem nie doprowadzą go do stojana czy wirnika. W przypadku wirnika, problem ten może wynikać także z przyczyn mechanicznych, szczotki wirnika zużywając się wskutek tarcia. Te awarie sprawią, że rozrusznik w ogóle nie będzie działać. Jeżeli natomiast awaria dosięgnie sprzęgła, działający rozrusznik nie rozrusza silnika, gdyż nie zostanie on z nim połączony. Najczęściej problemem jest tu zużycie zębnika. Podobny skutek przyniesie awaria elementu odpowiedzialnego za sprzężenie układu. W końcu, nieczęstą, jednakże niebezpieczną awarią jest sytuacja, w której sprzęgło nie odłączy na czas rozrusznika od silnika. Wówczas rozrusznik będzie pracował z prędkościami grubo powyżej tych, do których jest on przygotowany, co szybko doprowadzi do jego poważnego uszkodzenia.

Zwróćcie uwagę także na to

Problem z rozruchem nie musi wynikać z awarii w samym układzie rozruchowym. Nierzadko, mimo w pełni sprawnego układu, silnik nie chce współpracować. Należy wówczas pamiętać, że rozrusznik to jedynie urządzenie poboczne, wykorzystujące i wpływające na inne układy. Kiepski, słaby albo nieodpowiedni akumulator nie „rozkręci” rozrusznika do pożądanej prędkości obrotowej. Zła mieszanka paliwa i powietrza powstała na przykład wskutek zatkanego filtra paliwa albo niesprawnego kranika nie da mocy pozwalającej rozruszać silnik przy prędkości rozruchowej. Podobny efekt przyniosą także zużyte świece i przewody. Wszystko to warto mieć na uwadze, jeśli chce się, by jednoślad ponownie odpalił.

ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
infolinia czynna:
Poniedziałek - Piątek
9:00 - 19:00


Napisz wiadomośćMapa dojazduDane kontaktowe