Przeglądaj według producenta
Układ zapłonowy w motocyklach - części do Najpopularniejszych motocykli
Artykuły z bloga
Elementy układu zapłonowego podstawą pracy silnika
Układ zapłonowy to szeroka gama elementów, których parametry i praca doprowadzą do zapalenia mieszanki paliwa i powietrza w komorze spalania silnika. Dostarczając prąd o odpowiednich parametrach, elementy układu zapłonowego regulują czas i moment spalania mieszanki, co jest kluczowe dla jej poprawnego spalenia. Uszkodzone elementy układu zapłonowego poważnie wpływają na zapłon mieszanki, a przez to stan i pracę jednostki napędowej motocykla.
Układ zapłonowy decyduje o wybuchu mieszanki
Zapłon, czyli zapalenie mieszanki paliwa i powietrza w komorze spalania to kluczowy moment pracy silnika spalinowego motocykla z zapłonem iskrowym, a więc takim wykorzystującym wyładowanie iskrowe do zapłonu mieszanki. Parametry zapłonu sterowanego zwykle przez układ mechaniczny napędzany z wałka rozrządu, decydują o większości parametrów napędu jednośladu. Nawet niewielkie odchylenia wyraźnie wpływają tu na moc i moment obrotowy, a przez to na osiągi i poziom zużycia silnika motocykla. Czuły na zmiany, układ zapłonowy w motocyklach wymaga przez to precyzji i troski o poszczególne elementy, inaczej motocykl może zawieźć w najmniej oczekiwanym momencie.
Układ zapłonowy w motocyklach w różnej postaci
Przez lata, układy zapłonowe motocykli były rozwijane celem zwiększenia wydajności, żywotności i dostosowania do parametrów coraz nowocześniejszych silników. Jedną z kluczowych zmian był motocyklowy układ zapłonowy wyposażony w elementy elektroniczne. Umieszczone w miejscu podatnych na zabrudzenia i zawodnych urządzeń mechanicznych, na przykład iskrowników, układy elektroniczne wyraźnie zwiększyły precyzję parametrów zapłonu mimo coraz wyższego ciśnienia sprężania i większej prędkości obrotowej silnika.
Mechaniczne elementy układu zapłonowego nie zniknęły
Choć iskrowniki przestały odgrywać znaczącą rolę w motocyklach, mechaniczne elementy układu zapłonowego nie zniknęły całkowicie z nowych jednośladów. Mechaniczne urządzenia związane z generowaniem iskry w świecy zapłonowej wciąż są stosowane w motocyklach wymagających niskiej masy. Układ zapłonowy z elementami elektronicznymi wymagałby tam ciężkiego akumulatora choćby do rozruchu silnika. Mechaniczne elementy układu zapłonowego są też stosowane tam, gdzie nie jest konieczna tak duża precyzja zapłonu mieszanki. Taki wybór niesie jednak za sobą szereg konsekwencji. Iskrowniki wymagają regularnej kontroli i czyszczenia, są także podatne na zużycie i uszkodzenie, szczególnie zwojów i magnesów koła magnesowego.
Typowy układ zapłonowy z elektroniką w standardzie
Ogromna większość nowoczesnych motocykli nie wymaga tak niskiej masy własnej, dlatego typowy układ zapłonowy w motocyklach szeroko stosuje elementy elektroniczne. Podstawą w takim układzie zapłonowym są elektroniczne moduły zapłonowe, które z dużą precyzją określają moment, czas i inne parametry zapłonu, a pośrednio także ilość wtryskiwanego paliwa i tworzenie mieszanki paliwowo powietrznej. Moduły zapłonowe można kupić także do starszych motocykli i wpłynąć na to, jak działa układ zapłonowy. Podobnie można też zmodyfikować pracę układu zapłonowego dzięki wymianie standardowego modułu na taki o nietypowych parametrach.
Nowoczesny układ zapłonowy nie tylko z modułem
Poza modułem, nowoczesny układ zapłonowy w motocyklach wykorzystuje także inne elementy precyzujące pracę zapłonu. Umieszczone przy modułach jednostki sterujące silnikiem, tak zwane Power Commandery pozwalają wprowadzić nietypową mapę zapłonu zwiększającą parametry silnika i osiągi motocykla. Tego typu elementy układu zapłonowego są niezwykle przydatne w optymalizacji pracy silnika w danych warunkach, z drugiej strony wymagają jednak gruntownej wiedzy na temat zapłonu i konsekwencji płynących z jego zmian.
Podstawowy układ zapłonowy także uległ zmianom
Bez względu na typ, podstawą układu pozostają przewody wysokiego napięcia oraz aparat zapłonowy łączący cewki i świece zapłonowe, w których przeskok iskry na elektrodach świecy zapala mieszankę paliwowo powietrzną. Przez lata, konstrukcje świec zapłonowych i innych elementów także uległy sporym zmianom. W miejsce mechanicznych rozdzielaczy, właśnie w motocyklach najwcześniej zastosowano cewki i tranzystory wykorzystujące elektroniczne czujniki. Dzięki wykorzystaniu cewki zapłonowej, układ zapłonowy w motocyklu zyskał nie tylko na precyzji pracy, ale i na samej wartości prądu dostarczanego do świecy, a w efekcie energii iskry. Poza wpływem na precyzyjne sterowanie procesem, taki układ zapłonowy stracił część zagrożeń płynących z mechaniki, ograniczając je głównie do nieszczelności osłon i utraty łączeń.
Układ zapłonowy wymaga ochrony i dokładności łączenia
Odpowiednie osłony i łączenie elementów to główne wymagania każdego układu zapłonowego. W tym celu, niejeden układ zapłonowy stosuje cewki z elementami przekazującymi wysokie napięcie na świece, tak zwane cewko-fajki.W innych układach, przewód wysokiego napięcia jest odpowiednio wzmocniony, by uchronić przepływ prądu przed czynnikami zewnętrznymi. Uszkodzenie łączenia nie pozwoli przenieść prądu do świecy, a uszkodzenie osłony grozi także zabrudzeniem i uszkodzeniem elementów zapłonu. W każdym przypadku, efektem będzie zaburzenie pracy silnika, a przez nieodpowiedni zapłon nawet doprowadzenie do zniszczenia jego kluczowych elementów.
Rozmaite elementy układu zapłonowego w Gmoto.pl
U nas znajdziesz elementy układów zapłonowych do wielu modeli motocykli. Oferujemy części mechaniczne zapłonu do jednośladów historycznych oraz elektroniczne elementy zapłonu do nowoczesnych motocykli, standardowe i modyfikujące układ zapłonowy danego pojazdu. Cechy i parametry elementu układu zapłonowego znajdziesz po kliknięciu na produkt.