check Darmowa wysyłka od 249,00 zł
check Zwroty do 14 dni
check Kup teraz! Zapłać za 30 dni
check Strefa hurtowa - B2B

Układ ładowania motocykla - części

Producent

Promocje

Tylko dostępne

Cena

    PLN

Sortuj

Znaleziono: 3536
Regulator napięcia 2T 4T - 60317
Mostek diodowy Unitra WSK 125 175 - 58185
Szczotka alternatora 12V MZ ETZ 150 250 251 - 77788
Regulator napięcia 6V MZ TS 125 150 250  - 81480
Regulator napięcia 12V MZ ETZ 150 250 251 - 62704
Regulator napięcia 12V MZ ETZ 150 250 251 - 81481
Regulator napięcia Neken Shaft Street  - 135668
Regulator napięcia Honda - 64199
Szczotka alternatora 6V MZ ETZ - 62744
Regulator napięcia

46,00 zł

Regulator napięcia

stars    (1)
Szczotkotrzymacz 6V Jawa 350  - 73656
Szczotka prądnicy Junak - 75742
Regulator napięcia - 76747

19,64 zł

Regulator napięcia - 76747

stars    (2)
Regulator napięcia prądnicy 6V MZ TS RP15T - 62703
Regulator napięcia ATV 200 - 63887
Prostownik Jawa TS 350 12V - 81564
Regulator napięcia 12V Jawa TS 350 - 73641
Regulator napięcia Peugeot Honda Kymco - 135670
Regulator napięcia Derbi Senda - 122023
Regulator napiecia GY6 4T - 135689
Szczotki prądnicy MZ TS ES 150 250 - 81038
Przekaźnik ładowania Jawa TS 350 - 85370
Wirnik MZ ETZ - 118987
Regulator napięcia Yamaha - 86778
Regulator napięcia Suzuki AN 250 400 Burgman - 135672
Regulator napięcia Simson - 118032
Komutator wirnika prądnicy MZ ETZ - 62576
Regulator napięcia 12V MZ ETZ 150 250 251 - 118031
Prostownik diodowy MZ ETZ 150 250 251 - 122058
Regulator napięcia CPI Aragon 50 - 202382
Szczotkotrzymacz 6V MZ ES TS - 77308
Regulator napięcia 5 przewodów ATV QUAD - 202378
Regulator napięcia ATV 150 - 63720
Regulator napięcia Suzuki GN 125 2 typ - 135676
Zapinka szczotek MZ ETZ 150 250 251 - 118886
Szczotka alternatora Jawa 350 - 73654
Regulator napięcia prostownik 101 Octane - KW24482
Regulator napięcia Honda - 202408
Regulator napięcia 4T - 234882

Przeglądaj według producenta

Układ ładowania motocykla - części do Najpopularniejszych motocykli

Jak działa układ ładowania w motocyklu?

Niezbędny w nowoczesnym jednośladzie

Układ ładowania to podstawa działania urządzeń elektrycznych obecnych w motocyklu. W najprostszym wydaniu stanowi źródło energii dla układu zapłonowego i oświetlenia, eliminując potrzebę instalacji akumulatora. W nowoczesnych, wykorzystujących szereg urządzeń elektrycznych jednośladach, układ ładowania pozwala natomiast na utrzymanie niezbędnej ilości prądu w akumulatorze i przez to na korzystanie z urządzeń nawet podczas dłuższej wyprawy. Bez względu na funkcję, awaria układu ładowania to jeden z najbardziej dokuczających problemów, dlatego niezwykle ważnym jest kontrola i wymiana elementów układu szczególnie narażonych na zużycie bądź uszkodzenie.

Podstawa kiedyś i teraz

W starszych motocyklach, podstawą układu ładowania były prądnice prądu stałego. Są to jednak urządzenia niezbyt wydajne, a także ciężkie i szybko ulegające zużyciu, przez co w nowocześniejszych jednośladach zastąpiono je prądnicami prądu przemiennego lub alternatorami. Zamianą napięcia przemiennego na stałe zajmują się tu prostowniki, dzięki którym prąd jest stały przy wyraźnie lepszych parametrach od prądu generowane przez prądnice prądu stałego. Wyposażone w układ cewek i koło magnesowe, prądnice prądu przemiennego stosowane są głównie tam, gdzie nie ma potrzeby stosowania dużej ilości prądu. Choć moc jest tu niewielka, zaletą jest niska masa układu i jego niezawodność. W większych motocyklach, gdzie potrzeby elektryczne są już spore, prąd jest generowany przez alternatory. Ich masa nie jest już tak mała, a wykorzystanie skutkuje obniżoną niezawodnością układu, jednak zaletą jest wysoka ich moc i wydajność niezbędna w takim układzie elektrycznym.

Alternator alternatorowi nierówny

Najczęściej stosowanym rodzajem alternatora w motocyklach jest swego rodzaju rozwinięcie prądnicy prądu przemiennego. Wirnik wyposażony w magnesy trwałe nie trze o inne elementy urządzenia, wytwarzając prąd wskutek działania zmiennego pola magnetycznego. Uzwojenie może być umieszczone pod lub nad kołem magnesowym, w pierwszym przypadku umożliwiając demontaż alternatora nawet w domowym garażu. Zużycie w takim alternatorze polega przede wszystkim na zużyciu właśnie magnesów, których utrata mocy powoduje spadek wydajności generowania prądu. Niektórzy producenci stosują starsze alternatory z [cat:3703wirnikiem wyposażonym w uzwojenie wzbudzenia. Ich zaletą jest duża sprawność działania, jednak wymagają one obecności grafitowych szczotek i pierścieni ślizgowych. Wady takiego alternatora są więc analogiczne do wad prądnic prądu stałego.

Regulacja i co z nadmiarem

Bez względu na typ układu, generowany prąd pierwotnie nie jest nie tylko stały, ale nawet uregulowany. Jest to skutek generowania go przez połączenie z silnikiem, który pracuje na bardzo zmiennych obrotach. Zadanie to spełniają regulatory napięcia. To urządzenie jest wyjątkowo ważne, gdyż jego uszkodzenie może nie tylko nie pozwolić na jazdę motocyklem, ale i uszkodzić cały układ elektryczny jednośladu. Przy zbyt niskim napięciu, regulator dokłada prąd wzbudzenia, podnosząc je do pożądanego poziomu około 14V, natomiast zbyt wysokie napięcie jest odprowadzane do masy. Brak kontaktu z masą spowoduje, że napięcie pozostanie w układzie, narażając go na uszkodzenie.

Wina nie tylko akumulatora

Awarie układu ładowania są często mylone ze zużyciem akumulatora. W takim przypadku, brak napięcia akumulatora jest tylko skutkiem takiej awarii. Jeżeli akumulator daje się podładować albo jego zmiana na inny nie przyniosła efektów, wina tkwi właśnie w układzie ładowania. Należy wówczas przy włączonym silniku sprawdzić, jak pracują poszczególne elementy: alternator, regulator, połączenia z masą. W przypadku niezapalającego motocykla, warto też pamiętać o innym urządzeniu, które tym razem przetwarza prąd na ruch, a więc rozruszniku. Nierzadko to jego awaria jest odpowiedzialna za brak zapłonu w silniku, a także brak prądu w akumulatorze.

Wysokiej jakości elementy układu ładowania w Gmoto.pl

W Gmoto.pl znajdziesz szereg części układów ładowania motocykla stosowanych zarówno w starszych, jak i nowszych modelach jednośladów. Oferujemy zarówno kompletne alternatory, jak i poszczególne elementy związane z działaniem alternatora czy prądnicy. Cechy i parametry danego elementu oraz lista modeli motocykli, do których jest on przeznaczony, znajdziesz po kliknięciu na konkretny produkt.