Układ ładowania motocykla - części
Dopasuj do motocykla
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj

5,99 zł
Szczotka prądnicy Jawa 350 1 szt

116,41 zł
Regulator napięcia Yamaha

167,65 zł
Wirnik MZ ETZ

62,68 zł
Regulator napięcia Simson

7,99 zł
Szczotka alternatora Jawa 350

84,57 zł
Regulator napięcia Honda

55,89 zł
Regulator napięcia Honda 125 150

14,99 zł
Regulator napięcia 4T
Układ ładowania motocykla - części do Najpopularniejszych motocykli
Jak działa układ ładowania w motocyklu?
Niezbędny w nowoczesnym jednośladzie
Układ ładowania to podstawa działania urządzeń elektrycznych obecnych w motocyklu. W najprostszym wydaniu stanowi źródło energii dla układu zapłonowego i oświetlenia, eliminując potrzebę instalacji akumulatora. W nowoczesnych, wykorzystujących szereg urządzeń elektrycznych jednośladach, układ ładowania pozwala natomiast na utrzymanie niezbędnej ilości prądu w akumulatorze i przez to na korzystanie z urządzeń nawet podczas dłuższej wyprawy. Bez względu na funkcję, awaria układu ładowania to jeden z najbardziej dokuczających problemów, dlatego niezwykle ważnym jest kontrola i wymiana elementów układu szczególnie narażonych na zużycie bądź uszkodzenie.
Podstawa kiedyś i teraz
W starszych motocyklach, podstawą układu ładowania były prądnice prądu stałego. Są to jednak urządzenia niezbyt wydajne, a także ciężkie i szybko ulegające zużyciu, przez co w nowocześniejszych jednośladach zastąpiono je prądnicami prądu przemiennego lub alternatorami. Zamianą napięcia przemiennego na stałe zajmują się tu prostowniki, dzięki którym prąd jest stały przy wyraźnie lepszych parametrach od prądu generowane przez prądnice prądu stałego. Wyposażone w układ cewek i koło magnesowe, prądnice prądu przemiennego stosowane są głównie tam, gdzie nie ma potrzeby stosowania dużej ilości prądu. Choć moc jest tu niewielka, zaletą jest niska masa układu i jego niezawodność. W większych motocyklach, gdzie potrzeby elektryczne są już spore, prąd jest generowany przez alternatory. Ich masa nie jest już tak mała, a wykorzystanie skutkuje obniżoną niezawodnością układu, jednak zaletą jest wysoka ich moc i wydajność niezbędna w takim układzie elektrycznym.
Alternator alternatorowi nierówny
Najczęściej stosowanym rodzajem alternatora w motocyklach jest swego rodzaju rozwinięcie prądnicy prądu przemiennego. Wirnik wyposażony w magnesy trwałe nie trze o inne elementy urządzenia, wytwarzając prąd wskutek działania zmiennego pola magnetycznego. Uzwojenie może być umieszczone pod lub nad kołem magnesowym, w pierwszym przypadku umożliwiając demontaż alternatora nawet w domowym garażu. Zużycie w takim alternatorze polega przede wszystkim na zużyciu właśnie magnesów, których utrata mocy powoduje spadek wydajności generowania prądu. Niektórzy producenci stosują starsze alternatory z [cat:3703wirnikiem wyposażonym w uzwojenie wzbudzenia. Ich zaletą jest duża sprawność działania, jednak wymagają one obecności grafitowych szczotek i pierścieni ślizgowych. Wady takiego alternatora są więc analogiczne do wad prądnic prądu stałego.
Regulacja i co z nadmiarem
Bez względu na typ układu, generowany prąd pierwotnie nie jest nie tylko stały, ale nawet uregulowany. Jest to skutek generowania go przez połączenie z silnikiem, który pracuje na bardzo zmiennych obrotach. Zadanie to spełniają regulatory napięcia. To urządzenie jest wyjątkowo ważne, gdyż jego uszkodzenie może nie tylko nie pozwolić na jazdę motocyklem, ale i uszkodzić cały układ elektryczny jednośladu. Przy zbyt niskim napięciu, regulator dokłada prąd wzbudzenia, podnosząc je do pożądanego poziomu około 14V, natomiast zbyt wysokie napięcie jest odprowadzane do masy. Brak kontaktu z masą spowoduje, że napięcie pozostanie w układzie, narażając go na uszkodzenie.
Wina nie tylko akumulatora
Awarie układu ładowania są często mylone ze zużyciem akumulatora. W takim przypadku, brak napięcia akumulatora jest tylko skutkiem takiej awarii. Jeżeli akumulator daje się podładować albo jego zmiana na inny nie przyniosła efektów, wina tkwi właśnie w układzie ładowania. Należy wówczas przy włączonym silniku sprawdzić, jak pracują poszczególne elementy: alternator, regulator, połączenia z masą. W przypadku niezapalającego motocykla, warto też pamiętać o innym urządzeniu, które tym razem przetwarza prąd na ruch, a więc rozruszniku. Nierzadko to jego awaria jest odpowiedzialna za brak zapłonu w silniku, a także brak prądu w akumulatorze.
Wysokiej jakości elementy układu ładowania w Gmoto.pl
W Gmoto.pl znajdziesz szereg części układów ładowania motocykla stosowanych zarówno w starszych, jak i nowszych modelach jednośladów. Oferujemy zarówno kompletne alternatory, jak i poszczególne elementy związane z działaniem alternatora czy prądnicy. Cechy i parametry danego elementu oraz lista modeli motocykli, do których jest on przeznaczony, znajdziesz po kliknięciu na konkretny produkt.