Junak 901 F to motorower sprzedawany przez polską markę od 2018 roku. Prosta konstrukcja umożliwiająca samodzielne naprawy, niskie koszty zakupu i eksploatacji, dynamiczna stylistyka i duża dostępność części zamiennych i tuningowych zapewniły mu dużą popularność w naszym kraju. Nie bez znaczenia jest również marka - w końcu Junak kojarzy się dobrze prawdopodobnie wszystkim motocyklistom znad Wisły.
Junak 901 F został wyposażony w jednocylindrową jednostkę napędową o pojemności skokowej 49 ccm, więc za jego kierownicą mogą zasiąść już najmłodsi motocykliści z prawem jazdy kategorii AM (dawniej karta motorowerowa). Chłodzony powietrzem silnik czterosuwowy cechuje się rozrządem SOHC (dwa zawory na cylinder sterowane przez jeden wałek rozrządu), gaźnikowym układem zasilania, nowoczesnym układem wydechowym spełniającym wymagania normy emisji spalin Euro 4, rozrusznikiem elektrycznym i cyfrowym zapłonem CDI. Jednostka modelu 901 F generuje moc maksymalną 3,5 KM przy 6750 obr./min i maksymalny moment obrotowy 4 Nm przy 6250 obr./min, co pozwala na dość dynamiczne przyspieszenia i umożliwia jazdę z prędkością maksymalną 75 km/h (po demontażu blokad fabrycznych ograniczających v-max do ustawowych 45 km/h). Moc i moment obrotowy trafiają na tylne koło za pomocą manualnej skrzyni biegów o czterech przełożeniach, mokrego sprzęgła wielotarczowego i klasycznego łańcucha napędowego. Junak 901 F posiada zbiornik paliwa o pojemności aż 18,5 litra, co czyni go liderem zasięgu na jednym tankowaniu w tej klasie pojemnościowej. Przy średnim spalaniu 2,2 l/100 kilometrów bak o takiej pojemności gwarantuje zasięg prawie 850 kilometrów na jednym tankowaniu.
Szkieletem Junaka 901 F jest rama grzbietowa i dwustronny wahacz wleczony - oba elementy wykonano ze stali, przez co masa motoroweru nie zachwyca. Ze wszystkimi płynami model 901 F waży aż 125 kilogramów. Na pokładzie znajdziemy tarczowo-bębnowy układ hamulcowy i miękko zestrojone zawieszenie. Przy przednim kole zamontowano konwencjonalny widelec teleskopowy i wentylowaną tarczę hamulcową typu Wave z 1-tłoczkowym zaciskiem hamulcowym. Z tyłu zastosowano dwa amortyzatory olejowe i mechaniczny hamulec bębnowy. Junak 901 F porusza się na 17 calowych felgach z lekkich stopów aluminium, które obuto w opony szosowe.