Opony off-road
Producent
Szerokość opony
Profil opony
Średnica
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
39,99 zł
Opona mini Cross 12.5x2.75 - 126973
235,00 zł
Opona Heidenau K42 16x2.75 kostka 46M TT
119,00 zł
Opona Minicorss 60/100-14 + dętka
Przeglądaj według producenta
Artykuły z bloga
Jeździsz w terenie? Sprawdź, jak dobrać opony typu offroad
Zaliczasz się do grupy hardcorowców, którzy nie lubią asfaltu? Twoim żywiołem są leśne trakty, polne ścieżki lub kamieniste i piaszczyste podjazdy? Jeśli tak, w naszym sklepie motocyklowym znajdziesz opony przeznaczone do zadań specjalnych, które poradzą sobie dosłownie w każdych warunkach! Z racji, że offroadowe tereny są mocno zróżnicowane pod względem jakości podłoża masz do wyboru opony motocyklowe off road o różnych właściwościach i twardości.
Zasadnicze pytanie podczas wyboru opon terenowych to: po jakim terenie najczęściej się poruszasz? Opony off road motocyklowe dzielą się w przede wszystkim w oparciu o rodzaj podłoża, po jakim chcesz jeździć: podłoża miękkie (błoto, piach), podłoża średnio-miękkie (las, polne drogi), podłoża średnio-twarde (szuter) i podłoża twarde (skaliste tereny). Jeśli jednak jesteś niezdecydowany, bo tak samo korci błoto co polne trakty, mamy dla Ciebie opony motocyklowe terenowe o szerszym spektrum zastosowań. Naszą ofertę opon cross/enduro skomponowaliśmy tak, by figurowały w niej tylko sprawdzone i dobre gumy. Zadbaliśmy również o to, by znalazły się u nas topowe marki, więc możesz wybierać spośród opon Pirelli, Continental, Dunlop, Michelin, Maxxis i inne.
Opony typu offroad wykorzystywane są tam, gdzie kończy się asfalt. Jeżeli jesteś posiadaczem motocykla terenowego, na pewno doskonale zdajesz sobie sprawę, jak ważny jest prawidłowy dobór opon. Zależy od nich naprawdę dużo, a źle dopasowana opona może nie tylko zmniejszyć osiągi Twojej maszyny, ale również stanowić poważne zagrożenie. Sprawdź, jak dobrać opony motocyklowe off-road i jeździj bezpiecznie.
Konstrukcje opon offroad
Opony do motocykli terenowych odznaczają się wysoką odpornością na zużycie, niesamowitą przyczepnością i konstrukcją, która umożliwia jazdę w najcięższych warunkach. Istnieje kilka konstrukcji opon offroad'owych. Wśród nich znajdziemy opony bezdętkowe i dętkowe, z kostką lub bez, z najróżniejszymi wzorami bieżnika i profilem, a także różnym przeznaczeniem względem typu jazdy i terenu. Jak zatem klasyfikuje się opony terenowe?
Opony bezdętkowe a dętkowe
To, jaką oponę musimy wybrać, zależne jest od felgi w naszej maszynie. Opony bezdętkowe oznaczane skrótem TL (tubeless) mogą być montowane wyłącznie w felgach bezdętkowych, natomiast opony dętkowe TT (tube type) tylko w felgach dętkowych. Jak poznać, z jaką felgą mamy do czynienia? Należy sprawdzić wytłoczone napisy na boku opony, a także zweryfikować posiadany zawór. Jeżeli jest on ciasno osadzony i wykonany z gumy, wówczas opona jest dętkowa, natomiast gdy zawór wykonany jest z metalu i nie ma nakrętki, wtedy mamy do czynienia z oponą bezdętkową.
Frazy na boku opon, które informują nas o typie opony off road motcyklowe to odpowiednio: tubeless – bezdętkowa, lub tubetype – dętkowa. Warto pamiętać, że niemal wszystkie felgi szprychowe są felgami przeznaczonymi do opon dętkowych.
Istnieje kilka cech, którymi różnią się od siebie te konstrukcje. W motocyklach do cięższego terenu zwykle spotkamy się z oponami dętkowymi. Są bardziej odporne na przebicie i o wiele łatwiej można je naprawić, wymieniając dętkę. Do ich wad zaliczamy mniejszą prędkość maksymalną i większą masę, jednak w terenie nie są to kluczowe aspekty. Opony bezdętkowe również stosowane są w motocyklach offroad'owych, jednak spotykamy je rzadziej.
Bieżnik opon typu offroad
Opony terenowe posiadają niezwykle zróżnicowany bieżnik. Zależnie od terenu, w który się udajemy, a także typu motocykla, możemy obserwować różny sposób jego realizacji, a także różny współczynnik powierzchni rowków do reszty opony.
Im trudniejszy i bardziej wymagający teren, tym kostka w oponie powinna być większa. Naturalnie służy ona lepszej przyczepności opony na różnorodnym gruncie. Niemniej, kostka bardzo szybko zużywa się podczas jazdy z dużymi prędkościami oraz jazdy po asfalcie.
Jeżeli preferujemy jazdę mieszaną: miejsko-terenową, lepszym rozwiązaniem jest zakup opon o minimalnej kostce lub z bieżnikiem typu jodełka. Taki bieżnik zapewni większą żywotność oponie, jednak nie będzie nadawał się do ciężkiego terenu.
Profil opon typu offroad
Opony offroad'owe mogą posiadać różne profile. Głównie – w przypadku opon do mniej ekstremalnych warunków spotkamy się ze spłaszczoną konstrukcją. Taka forma zapobiega zbyt szybkiemu zużyciu i uszkodzeniu opony. Niemniej, do cięższych warunków wykorzystuje się opony o konstrukcji eliptycznej, która poprawia przyczepność podczas zakrętów.
Jak czytać oznaczenie opon?
Każda opona posiada na bocznym profilu przetłoczenia informujące o wszelkich jej parametrach oraz przeznaczeniu. Poniżej prezentujemy informacje, jakie powinny znaleźć się na każdej oponie.
- Strzałka, która informuje o kierunku obrotu opony
- Znamionowa szerokość opony [mm]
- Profil opony – profil określa stosunek szerokości do wysokości opony. Może być wyrażany procentowo lub liczbowo (w calach)
- Nazwa linii produktu
- Maksymalna ładowność przy zalecanym ciśnieniu (kg przy PSI)
- Kod konstrukcji opony: R- radialna, B- diagonalna z opasaniem, - - diagonalna. Opony terenowe to zwykle opony diagonalne z opasaniem lub zwykłe diagonalne
- Indeks prędkości – każdy symbol odpowiada górnemu limitowi osiąganych prędkości. Opony terenowe oznaczane są zwykle symbolami od T do M
- Indeks nośności – informuje o maksymalnym obciążeniu opony
- Rozmiar felgi, do której pasuje opona
- Oznaczenia homologacyjne
- Typ opony – bezdętkowa (TL) lub dętkowa (TT)
- DOT – data produkcji
- 80 – szerokość opony [mm]
- 100 – profil opony (wysokość)
- 21 – średnica felgi [cal]
- 51 – nośność 212 kg
- M – indeks prędkości do 130 km/h
- TT – konstrukcja dętkowa (tubetype)
Podział opon terenowych
Opony offroad'owe możemy podzielić na opony: uniwersalne, enduro oraz trial. Od przeznaczenia zależna jest cała gama parametrów opon terenowych. Poniżej pokrótce charakteryzujemy każdą z kategorii.
Opony uniwersalne
Znajdują się tu opony terenowe, które poradzą sobie w większości warunkach. Są to opony dętkowe o standardowych parametrach. Można montować je w większości motocykli terenowych i oldtimerach. Przeznaczone do jazdy w lżejszym terenie i w cyklu mieszanym: asfalt-teren.Opony Cross/Enduro
Opony przeznaczone do jazdy w najcięższych warunkach (Cross). Możemy podzielić je ze względu na rodzaj podłoża, np.: podłoże twarde (skały), średnio-twarde (szuter), średnio-miękkie (polne drogi) i miękkie (piach, błoto). Zatem wybierając opony Cross/Enduro powinieneś najpierw zweryfikować, na jakim terenie najczęściej jeździsz.
Opony Enduro możemy podzielić na: Enduro street, Enduro on/off Road i Enduro competition. Opony Enduro street przeznaczone są do jazdy mniej więcej w 80% na drogach i 20% na bezdrożach. Doskonale nadają się do wykorzystywania motocykla do poruszania się po asfalcie z okazyjnym wyruszaniem w lekki teren.
Opony Enduro on/off Road przeznaczone są do jazdy w 50% na asfalcie i 50% w terenie. Natomiast kategoria Enduro competition to opony przeznaczone dla zawodowców, którzy jeżdżą w wyścigach organizowanych przez FIM.
Opony Trial
Opony przeznaczone do motocykli typu Trial, jednak z powodzeniem mogą być montowane także na motocyklach Cross i Enduro. Opony trialowe posiadają gęstą i mniejszą kostkę od typowych opon terenowych. Opony typu Trial dzięki maksymalnej powierzchni styku opony z podłożem, zapewniają maksymalną przyczepność, niezależnie od warunków, nawierzchni i jej zawilgocenia. Niestety opony te bardzo szybko się zużywają.